Indretning af mit første paludarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 2956

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
bom-karl - 25/08-2007 22:03 25/08-2007 22:03
Så fik jeg endelig mit første paludarium.

Det er et lille et med en vanddel på ca. 60l, så overvældende kan man næppe kalde det.

Indtil videre regner jeg med at fokusere på planterne, idet jeg gerne vil have planter der kan vokse emerst på rødderne og stenene men jeg ved endnu ikke hvad luftfugtigheden kommer til at ligge på.

Jeg har købt det brugt med lianer og sten, men selvfølgelig skulle jeg liiige have en enkelt lian til at sidde i spænd med det resultat at den knækkede midt over.
De er ikke specielt kraftige og nogle steder var der en smule råd, men det har jeg sørget for at placere over vanddelen, så det skulle ikke give nogle problemer her og nu.

Jeg regner med at smide sandbund deri sammen med nogle blade.
Jeg kan ikke helt bestemme mig for om jeg skal starte med at holde en flok C. aeneus deri og få dem til at yngle eller om jeg skal smide nogle C. sterbai deri sammen med en flok knurrende dværg guramier og H. formosa.
Det må jeg lige beslutte mig for...

Indtil da må i meget gerne komme med forslag til hvordan indretningen kan forbedres.
Det frie område i fronten skal holdes helt åbent og stenopsætningen skjuler et BM-104 filter (elefantfod) trukket af 110l/t luft.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
bom-karl - 25/08-2007 22:12 25/08-2007 22:12
Er der forresten en der ved om Ficus pumila (varianten med de små blade) kan vokse sig fast hvis jeg limer nogle korkstykker på bagruden eller om den kræver en smule jord som den så kan vokse ud fra og fæstne grenene??

Det tror jeg nemlig ville se ret godt ud sammen med nogle Anubias der vokser delvist emerst.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Janne (Inaktiv) - 25/08-2007 22:58 25/08-2007 22:58
Tillykke med anskaffelsen!
Umiddelbart vil jeg tro, at du kan tage et par stiklinger af din Ficus pumila, og så sætte dem med rod-enden i vandet og lede den øverste del op af korkbaggrunden. Jeg tror ikke (men jeg er ikke sikker) at den vil vokse, hvis du limer den fast; så skal det i hvert fald være stiklinger der allerede har sat rødder, eller luftfugtigheden skal være oppe omkring de 100 %. Ellers når den at tørre ud, når den ikke har rødder der kan trække vand op.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
bom-karl - 25/08-2007 23:02 25/08-2007 23:02

Hmm...

Jeg har faktisk hørt at de ikke kan tåle at stå med rødderne for fugtigt??

Jeg har lige hældt vand i og nogle af rødderne ligger hulter til bulter da de lige skal trække vand for at blive nede.

Jeg har gemt en smule plad til bundlaget men det lykkedes mig at smide 45l vand deri 0 dekorationsmateriale, så det er jo ikke alverden jeg har at råde med.
Dog nok til at danne mig mine første erfaringer med halvt-om-halvt akvarier.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Janne (Inaktiv) - 25/08-2007 23:10 25/08-2007 23:10
Det er også mere for at lade dem trække vand op fra vanddelen, indtil de gror fast på korken. Når først de er vokset fast, skal de nok klare sig fint nok på korken.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
bom-karl - 24/09-2007 20:29 24/09-2007 20:29
Lianerne er mugnet og smidt ud.

Lige pt. er der smidt et tyndt lag sand, en enkelt lille trærod og en elefantfod derned sammen med en klump javamos.

Det er meningen det skal bruges til opfodring af pansermaller + evt. æg, men jeg ville gerne have lidt andet heri.

Er der nogle der ved om Nannostomus marginatus kan finde på at forgribe sig på pansermalle-yngel eller æg?

Er lidt i tvivl mht. dekoration af bagvæggen.
Overvejer at sælge paludariet til fordel for et alm. 128l.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
bom-karl - 27/09-2007 22:23 27/09-2007 22:23
Det er spartansk men gad vide om det vil fungere...

Har lige indrettet det meget spartansk med en tynd sandbund og nogle rester fra kassen med rødder.
Meningen er at der først og fremmest skal opfodres nogle sterbai malleunger og så enten en flok N. marginatus / vildform P. sphenops.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt rodbunken vil give tilstrækkeligt beskyttelse til mallerne.
Alle stumperne er 1-6cm store for at give så mange sprækker som muligt.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
bom-karl - 27/09-2007 22:23 27/09-2007 22:23
Hilsen
bom-karl

Annoncører
Annoncører