Kan en musling gå? seriøst.

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2137

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
wasabi - 25/08-2007 16:21 25/08-2007 16:21
Hej alle sdammen, det er sørme længe siden, men står og har brug for Jeres expertice!

jeg har fået en musling, ved ikke hvilken slags, men bare en almindelig (dér jeg købte den kaldte den en tropisk musling) den er gul/brun, ca 7cm lang og 3 bred, meget sød.

Først skal jeg høre om det er ligemeget hvilken vej man vender en musling? Da jeg kom hjem ploppede jeg den i bunden af akvariet, men har siden funderet over om den ligger med den rigtige side op ad? Hvis det er vitigt, hvordan finder jeg ud af hvilken er top el bund?

den gør jo ikke så meget, andet end at stikke en slags tunge ud ind imellem og er til glæde for både maller, rejer og snegle, men en dag skete der noget højst mærkværdigt!

Min musling, Hovmester Kristensen som han hedder, ligger altid foran i akvariet, så man kan kigge på ham, men så en dag (for 3 dage siden) var han der ikke? Jeg gik selfølgelig i panik, men fandt ham i højre hjørne under en masse mos, længst væk fra for-siden af akvariet. Så jeg flyttede ham tilbage igen, og skældte alt og alle ud der hjemme, da jeg var overbevist om, at det enten var en af mine unger, el deres venner, eller endda min ex-mand, der godt kan finde på at lave numre med mig! Men de siger alle det ikke er dem, og (nu) tror jeg på dem, da de alle har kigget mig ind i øjnene.

Min ex-mands teori er at den selv er flyttet derhen ved at sluge/puste luft ud, og følge med strømmen (ligesom fx med myssesneglene) men det lyder da underligt, gør det ikke? Og så fik jeg dårlig samvittighed over at flyttet ham, da han måske var glad for dit nye sted???

Så mit spørgsmål er bare \"Kan en musling gå????\" Og hvilken vej er den rigtige vej???? (Hvaffor en vej skal den vende)

Er der andre der har muslinger, og gode råd til at pleje sådan en fin een, vil jeg meget gerne bede om råd! Jeg glæder mig meget til at høre fra jer!

Kærlig hilsen
wasabi
Eksternt link www.rumlerille.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Janne (Inaktiv) - 25/08-2007 16:26 25/08-2007 16:26
Jeps, muslinger kan godt vandre rundt. De har en slags fod, de kan stikke ud og på den måde vippe sig af sted. Hvis det skal gå hurtigt, klapper de skallen sammen og puster vand ud. Den skal nok selv finde ud af at placere sig rigtigt.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Downwindz (Inaktiv) - 25/08-2007 16:40 25/08-2007 16:40
Jeps, de har nemlig en fod som Janne har sagt, som de bruger til at "møffe" sig afsted med, har oplevet flere gang at muslingerne ved Tystrup Sø har gjort det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger poujac (Inaktiv) - 25/08-2007 16:46 25/08-2007 16:46
Og her har vi det sjovt ;-)

Med venlig hilsen
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
wasabi - 27/08-2007 08:40 27/08-2007 08:40
Hej igen

Uhh tak alle sammen for de meget lærrige svar! Det jo vildt, stakkels min familie som fik sig en balle, haha

Så har jeg lige et spørgsmål til! Hovmester Kristensen er blevet noget grisset for det sidste, tror det er mørke alger, men findes der en effektiv og dyrevenlig måde at fjerne det på, så han kan blive lige så fin som da jeg købte ham? Eller er det bedst at lade det være?

Hvorfor får han alger, når fx mine snegle ikke gør? Jeg kan se at både maller,rejer og snegle "rengører" ham, men bliver mørkere og mørkere. Har I et godt bud?

Kærlig hilsen
wasabi

Annoncører
Annoncører