En effektiv skaldemand til det lille guppy akvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 3066

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
lassel - 22/08-2007 22:21 22/08-2007 22:21
Hej,

Jeg har et lille 54L akvarium med (indtil videre) 4 Guppyer i,

Jeg fodrer i små potioner, men uanset hvordan man drejer det, så ender der altid lidt på bunden.

Er der nogen der kan anbefale en lille "skaldemand", der kan gå rundt i bunden og spise rester efter de andre.
Den skal samtidigt være nogenlunde venligt stemt over for guppyer og især deres yngel.

Jeg er godt klar over at jeg ikke slipper for at skifte vand, men det kunne være rart, hvis det kan løbe så godt rundt som muligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Villads (Inaktiv) - 22/08-2007 22:25 22/08-2007 22:25
Ancistrusmallen er helt perfekt til jobbet.
Jeg en eller flere i alle mine guppyakvarier og det er jeg vist ikke ene om.

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 22/08-2007 22:33 22/08-2007 22:33
nu ved jeg ikke hvor skarpe dine sten er, men ellers er pansermaller også gode, og de er dagaktive så de spiser maden mens den er der :)

Med venlig hilsen
Christian Raavig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Krammeholdet (Inaktiv) - 22/08-2007 22:48 22/08-2007 22:48
en lille flok rejer kunne også anvendes...

Mvh.
Bo Nissen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
lassel - 22/08-2007 23:00 22/08-2007 23:00
#2: Spiser Ancistrusmallen ikke kun alger?

#3: Pansermaller lyder da ikke som om de er særligt gode til mit formål:

Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=321
"Corydoras er en stimefisk, og jeg vil derfor foreslå alle at holde fiskene i en stime på mindst 7 og gerne flere eksemplarer. Det behøver ikke være samme art af Corydoras, og man behøver ikke være bange for krydsninger, da fiskene ikke parrer sig med andre arter af samme slægt.
Man læser mange steder at maller er akvariets skraldemænd. Ikke noget kunne være mere forkert, mallerne kræver ligeså godt foder som alle andre fisk, og skal ikke bare leve af efterladenskaber fra de andre fisk. Vær derfor sikker på at når du fodrer, at der så kommer noget ned på bunden som mallerne kan få."

#4: Jeg ved intet om rejer. Hvilke typer er gode?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 22/08-2007 23:11 22/08-2007 23:11
Hvis der ligger foderrester på bunden, så fodrer man for meget. Så simpelt er det. Fodre noget mindre.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Villads (Inaktiv) - 22/08-2007 23:24 22/08-2007 23:24
Ancistrusmallem spiser alt hvad der falder til bunds med stor appetit.
Når jeg fodrer med levende dafnier flipper de helt ud i deres forsøg på at fange dem. Det er de ikke alt for skrappe til,men alle typer frostfoder der falder til bunds kaster de sig over. Også om dagen. Tit ligger de bag en rod og så snart der fodres kommer de frem og deltager i festen. Desuden gør de et fint arbejde med at holde algerne på ruderne i skak. Der skal de dog hjælpes lidt en gang imellem. Der er nogle grønalger der er for hårde til at de kan gnave dem af, så må jeg i gang med skraberen en gang imellem.

Hos mig er sådan at hvis fisk skal vokse optimalt kan det ikke undgås at noget foder falder til bunds. Det gør heller ikke noget, for når alt det flydende og frit svævende foder er spist går guppyerne i gang med det som er gået til bunds og mallerne går også til den, så der bliver gjort pænt rent.

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
lassel - 22/08-2007 23:28 22/08-2007 23:28
Der er meget bevægelse i min vandoverflade.

Jeg kan konstatere at uanset hvor lidt jeg fodrer, så ender det med at der synker 5-10%

Selv hvis man kun fodrer med et microskopisk stykke fodder, så sker det nogen gange at de simpelthen ikke opdager det, så der synker også en procentdel.

"For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
H. L. Mencken"

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
lassel - 22/08-2007 23:30 22/08-2007 23:30

Ok, jeg vil kigge på en ancistrusmalle.
Sådan en har jeg også altid ønsket mig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Villads (Inaktiv) - 22/08-2007 23:44 22/08-2007 23:44
Du vil komme til at holde af den.
Jeg har i øvrigt succes med at komme to små på ca. 3 cm i mit 54 l samtidigt så vænner de sig til at være to og slås ikke så meget at de skader hinanden.

Jeg kan heller ikke undgå foder på bunden.

Han lyder til at være en klog mand ham Mencken :-)
Hvad er han for en fyr?

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger kribensismallen (Inaktiv) - 23/08-2007 09:59 23/08-2007 09:59
ellers er der også kuhli ålen den tager også rester men den ser man næsten aldrig så den er lidt kedelig

Med venlig hilsen
johan21

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jbpanaque (Inaktiv) - 23/08-2007 11:02 23/08-2007 11:02

tja skraldemanden er akvaristen selv
Mvh.
jbpanaque

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Brain (Inaktiv) - 23/08-2007 11:10 23/08-2007 11:10
Du skal tænke på at hvis du sætter flere dyr i dit akvarie, vil vandet også blive mere beskidt. Jeg siger ikke at der ikke er plads til flere fisk, men bare at foderresterne måske sviner mindre end en fisk mere vil gøre. Hvis det kun er med det formål at undgå foderrester, ville jeg bare lade det være.

Har du et ønske om flere fisk/rejer/snegle, så kan du selvfølgelig bare købe den/dem. Men de skal jo også fodres, og så kommer du mere foder i vandet, deraf mere forurening. Og efterfølgende flere vandskift.

Der findes ikke nogle fisk som med rette kan kaldes skraldemænd. De skal alle fodres efter deres behov.

Der er også den mulighed at du fodrer gennem en foderring i et stille hjørne af akvariet. Det er en lille ring der flyder i overfladen, og holder sammen på foderet, så fiskene har lettere ved at finde det, hvis der er meget strøm i vandet.

Du kan også sænke dit filter en smule. Vandet behøver ikke blive pisket rundt i overfladen for at blive iltet. Bare en svag krusning af overfladen er nok.

Mvh.
Laura

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger brib - 23/08-2007 14:21 23/08-2007 14:21
Jeg er gået lidt væk fra ancistrus unger som opryddere i mine barbunds yngleakvarier.

De er skam effektive nok til at æde foderrester, men hvad der kommer ind skal jo også ud igen.

Istedet har jeg nogle pragteksemplarer af voksne posthornssnegle, og disse klarer fint oprydningen hos feks, ungfødernes yngel , uden at æde ungerne.

Fordelen ved sneglene contra mallerne er at: Sneglenes afføring er nærmest noget træsmuldagtigt, og mallernes er en gang forureningsplask, som belaster de små akvarier ret kraftigt.

Bagdelen ved snegle som skraldemænd er : De lægger en hulens bunke æg , og dermed formerer de sig i lyntempo.

Men ved vandskift, tørrer jeg lige ruderne af med en nylonsvamp og suger samtidig æggene med op.

Til #1`s akvarium er ancistrus mallerne klart at foretrække ifht, sneglene .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
lassel - 24/08-2007 00:01 24/08-2007 00:01
Tak for de mange fine råd!

Der er også Otocinclus affinis
- de er lidt mindre end ancistrus

Er det synd at have sådan en alene?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Villads (Inaktiv) - 24/08-2007 09:21 24/08-2007 09:21
Prøv at læs her:
Eksternt link http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1083

De foreslår små grupper på mindst 6 stk.

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger malope (Inaktiv) - 24/08-2007 11:23 24/08-2007 11:23
Du kan godt have et lille hold med 3 pansermaller gående. Selvfølgelig jo flere jo bedre, men 3 styks vil være fint i den str akvarie. Du tøffer rundt og rydder op på bunden, men igen ved ikke om dit grus er fint nok til til dem?

Mvh.
malope

Annoncører
Annoncører