Uv-lys i perioder

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1590

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger XXXX (Inaktiv) - 19/08-2007 15:44 19/08-2007 15:44
Hejsa
Jeg har et uw_lys siddende i forbindelse med udløbet fra mit biofilter, men har aldrig kørt med det
tænkte på om med en lille fordel kunne kører med det feks 2 gange 6timer dagligt, altså tilsluttet et tændogsluk ur

Hvad vil det gavne, hvis noget overhovedet

Med venlig hilsen
Thomas Rasmussen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 19/08-2007 15:49 19/08-2007 15:49
har du problemer med alger,sygdom, fisk der gnubber sig mod sten og bundlag ,eller andet ??? da kan man med fordel køre med uv lys. Hvis du ikke har nogen problemer så er der ingen grun till at køre med dit uv lys.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger XXXX (Inaktiv) - 19/08-2007 15:50 19/08-2007 15:50
har lidt alger på mine planter og fiskene gnubber sig til tider på sandet, men ikke voldsomt

Med venlig hilsen
Thomas Rasmussen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 19/08-2007 15:56 19/08-2007 15:56
Så er der ingen grund til at bruge det. spar hellere pæren til du får brug for den...;o)
algerne på planterne fjerner uv`en ikke.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger XXXX (Inaktiv) - 19/08-2007 15:57 19/08-2007 15:57
nej tænkte det nok. var det dig der en dag nævnte at mit biofilter var forkert pakket???

Med venlig hilsen
Thomas Rasmussen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Lihn (Inaktiv) - 19/08-2007 16:27 19/08-2007 16:27
Hvor mange watt er det på??

Det er ikke meget at UV lyset vil hjælpe mod sygdom i akvarier. Det vil tage lidt af de skadelige bakterier der kommer igennem, men parasitter osv. vil de ikke tage. Så skal man i hvert fald have meget stor flow på, og have en stor UV (som man f.eks. bruger i saltvand..)
- og nej, uvèn tager ikke alger på planterne.. :-)

Mvh.
Jacob Lihn - Eksternt link www.Jacob-Lihn.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger XXXX (Inaktiv) - 19/08-2007 16:31 19/08-2007 16:31
mener det er 8w og gennemstrømningen på biofilteret er på 400l i timen

ved godt jeg ikke slipper af med algerne på planterne

Med venlig hilsen
Thomas Rasmussen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 19/08-2007 17:45 19/08-2007 17:45
#6 for nogle år siden var der en akvarieforretning i Horsens der havde fået Fiskedræber i flere akv. intet medisin hjalp, til sidst smed han fiskene ud efterhånden han fik `pletter`. nå jeg fik ågså den stamme, og fjernede alt sygdom på 3 uger med UV lys, men det var også noget med knald på.
Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 19/08-2007 18:13 19/08-2007 18:13
Uv lys er meget effektivt imod en del sygdomme..cc har lavet en del forsøg med stort held. jeg selv har også brugt det imod sygdom i mine malawi akvarier, Og det VIRKER. Et uv filter på 8 watt med en gennemstrømning på 400 liter giver en høj kontakttid mellem vand og uv stråler og det er det der er vigtigt.det virker bedre end hvis du kørte eks 1000-1500 ltr/t. altså jo højere kontakttid jo mere effekt.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Lihn (Inaktiv) - 19/08-2007 19:29 19/08-2007 19:29
#8 Ok, :-)

Jepper, UV hjælper helt sikkert også, men parasitter har et stadiè hvor de ligger på bunden, og der tager UVèn dem ikke hvis der ikke er megen knald på både gennemstrømning og watt.. Men ja, i akvarier er det mere overkommeligt at få mange watt pr. x antal liter. I havedams verdenen tænker man ikke på UV til at fjerne parasitter, det er kun til alger i vandet.. F.eks. dit eksempel, din UV er på 8 watt og er til 500 liter vand, jeg har 3 gange så meget på til min havedam (24 watt), som er på 5000 liter, så ja, i har nok ret, uv har nok en større indflydelse på parasitter i akvarier. Men, som Erik siger, så må det også være over en lidt større periode, da parasitterne skal ud af de forskellige stadier de kommer igennem.

Mvh.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 19/08-2007 20:25 19/08-2007 20:25
#10 jeg Troede uvlys var uundværligt i havebassiner men efter jeg fik mit hjemmelavede filter på ja så har uv lyset ikke været tændt og vandet er glasklart. jeg havde 36 Watt til ca samme mængde vand som dig. med en gennemstrømning på 1000 liter. Husk i øvrigt at skifte rør hver sæson ellers kan du risikere at uv lyset istedet fremmer din algevækst. det lyder underligt men ved et bestemt bølge område der fremmer lyset algevæksten.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Lihn (Inaktiv) - 19/08-2007 21:14 19/08-2007 21:14
#11 Den med at lyset pludselig fremmer algevæksten, den har jeg da alligevel aldrig hørt, selv jeg har haft havedam i mange år, og er medlem af diverse koiklubber mv. hvor der virkelig bliver nørdet havedam. Men som du siger, så skifter jeg skam også mine UV-rør, jeg ved de taber pusten, som almindelige lysstofrør.

I havedammen gælder det jo om at skabe en god balance, og hvis man har den rigtige kombination uden mange fisk og et godt filter, så er det muligt at holde dammen fri af alger uden UV. Men, begynder man at bruge penge på fisk, og man går bare lidt op i de vokser, så kommer der jo også noget ud af fiskene, og så vil algerne jo gro. Jeg tror faktisk ikke jeg kender nogle seriøse koiholdere (ikke fordi jeg siger jeg er det :o ), som ikke har en god stor alm. UV på, eller Bio-UV, som er endnu bedre. (Slår op til 99% af alle bakterier i vandet ihjel, ved rigtig gennemstrømning. Bruges bla. også i sygehuse ved sterilisering af vand..)

Mvh.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Lihn (Inaktiv) - 19/08-2007 21:16 19/08-2007 21:16
#11 Kiggede lige nærmere, :-)
- gennemstrøming på 1000 liter/timen på en havedam, som er ca. 5000 liter, det er for lidt :-) Man plejer at sige at vandet i dammen skal igennem på ca. èn time-to..

Mvh.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 19/08-2007 21:42 19/08-2007 21:42
Nej nej.....vandgennemstrømningen er ikke så vigtig. det der er vigtigt er opholdstid/kontakt tid du har langt større virkning. ved 1000-2000 ltr/t er 30 watt faktisk ret effektiv. men hvis jeg satte den på min filter pumpe der yder 10000 ltr/t så vil virkningsgraden falde. en anden faktor der spiller ind er hvor mange partikler der er i vandet jo flere af dem jo mere skygge i filtret og mindre lysstyrke pga af det og bakterier skal uv lyset altid sidde efter dit filter.
mit uv filter forsynes som sagt (når det kører) af en pumpe på 1000 ltr/t som suger fra rentvandskammeret i mit flerkammerfilter. og det er RIGELIGT. hvis det ikke er det vil jeg vove den påstand at der er ALT ALT for meget fisk i dammen. Selv har jeg 12 koier mellem 25-40 cm og som sagt jeg behøver ikke mit uv filter. så kan det godt være jeg ikke er seriøs koi holder men jeg har rent vand. og det er vel det vigtiste....;o)

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Lihn (Inaktiv) - 19/08-2007 22:04 19/08-2007 22:04
#14 Argh, så er jeg med :-) Jeg forstod at det var 1000 liter der kom igennem UVèn.. :-) Du kan dog også godt optimere den, da der jo står et vis antal liter i timen der kan løbe igennem, og jeg vil da sige det bliver meget meget meget godt belyst kun med 1000 liter i timen.. Jeg vil mene den vil blive mere effektiv (tage mere vand, og stadig gøre det godt).. Ja, du har da også en del fisk i :-P Hmm, ja, hvorfor dit vand ikke vil blive grønt, det er jo så et godt spørgsmål. :o )
- kunne man forestille sig det ikke fik stærkt sollys, ret meget om dagen?

Mvh.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 20/08-2007 09:15 20/08-2007 09:15
Mit akvarie jeg behandlede mod Fiskedræber, var på 250 l. UV lys 11 W. Pumpekap. 1000 l i timen. der var mange pletter på fiskene, efter 3-4 dage var de halveret, efter 1 uge 20- 30 synlige efter 2 uger 1 plet sidste uger ingen synlige.

Mvh.
Erik Kaxe

Annoncører
Annoncører