Malawikrabben - vokser den bedst i mørke ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 1423

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MOK (Inaktiv) - 17/08-2007 22:54 17/08-2007 22:54
Jeg kan simpelthen ikke lige se logikken, men vil selvfølgelig gerne gøre det bedst muligt:

Jeg har de kære krabbeunger i ½-liters flasker i 3 forskellige akvarier:

Akvarie 1: De fleste af flaskerne har vandgennemstrømning via luftslange - se evt. tråden flaskekrabber: Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=15&id=42022...
Akvariet står i et rum med 2 store vinduer (nord samt øst) lys stort set kun, når der fodres skiftes vand. Vandskift ca. 50% hver 2. - 3. dag. I hver flaske er der ud over krabben 2-3 tårnsnegle til at æde overskydende foder.

Akvarie 2: Akvariet de blev 'født' i - der er stadig 'løse' krabber i akvariet - derudover 9 flasker - vandskift i akvariet ca. 50 % hver 2. - 3.dag - via hul i bunden på flaskerne tømmes disse også halvt i forbindelse med vandskift, hvilket dog selvfølgelig ikke giver 50% frisk vand i flaskerne i forbindelse med opfyldning af akvariet. Lys ca. 10 timer dagligt. Kun en enkelt flaske med snegle i.

Akvarie 3: Akvarie, hvor der ud over flaskerne er lidt guppy og amanorejer - vandskift nok mere 50% hver 3. - 4. dag, men akvariet står stort set i mørke (står i en gang med en dør i den fjerneste ende - mod nord) ingen rindende vand - vandskiftet bliver derfor stort set som i akvarie 2. Kun en enkelt flaske med snegle i.

Men .....

Krabbeungerne i akvarie 3 er generelt større end dem i de øvrige akvarier.
Først tænkte jeg på sneglene - åd de for meget foder ?, men .... øh dem i akvarie 2 har heller ingen snegle i flaskerne.

Et indkørt akvarie - næ - akvarie 2 var også indkørt - der er bundlag, planter osv. og heller ikke de 'fritgående' er væsentligt større - måske snarere tvært imod :o )

Umiddelbart er den eneste forskel jeg kan se lyset - dette set i sammenhæng med Malawijans oplevelser af, at de krabbeunger, der blev sat direkte i spandpumperne, voksede bedst kunne måske indikere dette, men ....

Synes det er lidt for underligt - alle flaskerne tilføres det samme foder - mest røde myggelarver - derudover lidt reje, sumpskildpaddefoder tilsat kalk - de 'løse' krabber i akvariet får også lidt tørfoder.

Jeg ved godt, at de siges at vokse uens, men kan det være et tilfælde, at jeg har fået 9 hurtigtvoksende i akvarie 3 - der er også 9 i akvarie 2 og pt. 30 i akvarie 1.

Skal jeg mørklægge alle akvarierne ?

Mvh.
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger dave - 18/08-2007 12:49 18/08-2007 12:49
Jeg ven kun meget lidt om krabber, men det er da et spændende projekt du har gang i!

Jeg ville tro det var vandkvaliteten der var afgørende for vækst?! men hvad ved bønder om hvidkål?

Det jeg tænkte var om du kunne mørklægge den ene side af 80L m. flasker? Så kunne du sammenligne de to halvdele som bortset fra lys ville have samme vilkår?

Med venlig hilsen
David

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
jonasl - 18/08-2007 13:49 18/08-2007 13:49
#1 Der er måske noget om det, det kunne vel tænkes at når krabbe ynglen slippes, så kravler de langt ind i klippe sprækker, hvor der er mørkt og trygt?

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 19/08-2007 00:39 19/08-2007 00:39
#1 Hej Morten.
Jeg er da nødt til at rose dine krabbe-kuvøser op til skyerne.Jeg har set mange sindige deviser,men din opfindsomhed slår da alt : )
Har en lille hjemlig iagtagelses erfaring omkring krabber,ved ikke om du kan bruge den til noget,men her er den:
Vi har siddet talrige sommeraftener og natfisket på molen.Vi har ofte hygget os med lyden af strandkrabbernes smasken/boblen.Da området var svagt belyst,kunne vi skimte hundredevis af krabber,der søgte op i sprækker og lave sten og det så ud til at denne adfærd var for at søge føde.
Så måske dem med mindre lys=mere spisetid=større krabber.Ved ikke om det kan overføres til dine krabber,men det var mit bud.

Mvh.
anitabritt

Annoncører
Annoncører