Overflade eller liter

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 2304

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
CLIX - 17/08-2007 10:29 17/08-2007 10:29
Som - forhåbentlig - kommende akvarieejer har jeg lige et spørgsmål. Jeg har søgt på nettet og diverse bøger uden noget konkret svar.

Kort fortalt kunne jeg godt tænkte mig en asiatisk biotop, med en stime Rasbora (R. heteromorpha), evt. et par små Guramier og selvfølgelig en Kampfisk (Betta splendens) - evt. en trio hvis det er muligt.

Nu er spørgsmålet så, hvilke akvarie skal jeg vælge. Jeg har kig på 2 forskellige 6-kantede.
1) 50 L. med en overflade på 1257 cm2 og en højde på 40 cm.
2) 60 L. med en overflade på 795 cm2 og en højde på 70 cm.

Grunden til forvirringen er, at jeg visse steder kan læse mig til, at det er overfladearealet der er vigtigst, andre steder at det er antal L. det kommer an på. Hvad skal jeg tro? Og hvad vil I anbefale?

Mvh
CLIX

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Steffen Kbh - 17/08-2007 10:42 17/08-2007 10:42
Af de to akvariet ville jeg vælge 54L
Et højt smalt akvarie er meget svært at indrette.

Normalt måler jeg akvariestørelsen i litter, men ved specielle akvariet, meget fladt eller meget højt, giver det mere mening at omtale bundareal.
Bundfisk og overfladefisk er ligeglade med det samlede litter, de bruger jo ike det mellemste svømmelag, men fks kun bundarealet.

Hæje og smalle akvarier er genneralt ikke gode at indrette. Meget begrænset bundareal og besværlig at komme til.
Er din arm 70cm. lang så du kan nå bunden, det skal man også spørge sig selv om.

Vh.
Steffen Kbh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 17/08-2007 11:44 17/08-2007 11:44
Hej velkommen til siden, venligst udfyld din profil når du er igang. Skal det være 6kantet? der er flere steder der sælges 54 l akv. 60 x 30 x 30 cm. startsæt med lampe/rør filter/pumpe thermostatvarmer mm. til ca. 350 kr det er da utroligt det kan fremstilles og sælges til den pris.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 17/08-2007 13:37 17/08-2007 13:37
Det er overfladearealet der er det vigtigste. Det er igennem overfladen ilten kommer ned i vandet. Jo større overfladen er, jo flere fisk kan der være i akvariet. Desuden er det også nemmere holde i balance fordi bakteriekulturen også har brug for ilt. Så det har ikke noget at gøre med svømmeareal.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
CLIX - 17/08-2007 14:19 17/08-2007 14:19
Tak for svarene.
#2: Kan godt se din pointe, det bliver nok bøvlet at indrette at akvarie ved hjælp af to pølsetænger for at nå ned i bunden.

#3: Mange tak. Skal nok udfyldde når jeg er kommet lidt længere med projektet. Grunden til at jeg gerne vil have et 6-kantet er, at det skal placeres i et hjørne, og derfor skal kunne betragtes fra flere vinkler. Og jeg synes de "rigtige" hjørne modeller koster for meget.

#4: Mange tak. Lige sådan en forklaring jeg har ledt efter.

Mvh
CLIX

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger gorm (Inaktiv) - 18/08-2007 09:28 18/08-2007 09:28
jeg vil også sige at det er overflade arealet som er det vigtigste, da det er meget vigtigt at alle fiskene kan få ilt. tilgengæld er det også altid godt at have så meget vandsom muligt.. hvis der er meget vand kan der ophobes en store mængde næringssalte før det bliver farligt for fiskene.

Vh.
Gorm

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Brian C - 18/08-2007 15:06 18/08-2007 15:06
#4 hmm... enig med dig i det første, men at det ikke noget med svømmeareal at gøre er da vist en sanhed med modifikationer, det afhænger da meget af om det er meget aktive fisk

Med venlig hilsen
Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
CLIX - 20/08-2007 09:38 20/08-2007 09:38
#7: Nu ved jeg ikke om de ønskede fisk - Rasbora (R. heteromorpha), Dværgguramier (Colisa lalia)
og en Kampfisk (Betta splendens) - betegnes som aktive eller passive.

Mvh
CLIX

Annoncører
Annoncører