Kalkaflejringer - hvad gør man?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2111

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Nina_kbh - 16/08-2007 11:27 16/08-2007 11:27
Hej alle

Jeg har efterhånden i en måneds tid døjet med sådan noget hvidt støv, snuller, som lægger sig på blade og bund i akvariet. Det er lige til at børste af og falder dernæst ned på bunden igen.
Mit bedste bud er, at det er kalk fra vandet, som udskilles af en eller anden årsag. - Men hvad gør man, for at komme det til livs?
Jeg har et lille 18 l. akvarie med en enkelt kampfiskhan, nogle planter og en trærod.

Jeg håber I kan hjælpe!
Nina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Marya (Inaktiv) - 16/08-2007 12:03 16/08-2007 12:03
Hvis det er kalk, så hjælper det at bruge regnvand eller gøre vandet surere ved fx at tilføre CO2 (fx fra et lille gæranlæg, det er let at lave og godt for dine planter)
:-)

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Leif (Inaktiv) - 16/08-2007 12:48 16/08-2007 12:48
Kalken udfælder, når planterne opbruger det frie CO2, der er i vandet. Så begynder calciumbicarbonaten af fraspalte CO2, og så har du balladen. Derfor er rådet om at tilføre CO2 rigtig godt. Du kan også bruge en blanding af halvt regnvand (det er der nok af for tiden, skulle jeg tro) og postevand, når du skifter. Så reducerer du kalkindholdet til det halve.
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Nina_kbh - 16/08-2007 17:28 16/08-2007 17:28
Hej Begge

Tusind tak for hjælpen, og Leif - tak for den biologiske forklaring :-)

Jeg vil prøve med noget CO2, og se om ikke jeg kan få fat i noget regnvand - Når man bor i lejlighed midt i København, så er det ikke så let liiiige at samle sammen :-). Ved I, hvor længe man kan gemme regnvand i en dunk, inden det bliver for gammelt?

/Nina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
sqx (Slettet) - 16/08-2007 19:56 16/08-2007 19:56

Da jeg på et tidspunkt have vandpest, fik jeg også kalk-"problemet". En kortvarig kur på 75 cl danskvand dagligt i et par dage og så var det fikst igen. Planterne struttede også af energi =)

Mvh.
Lars

Annoncører
Annoncører