Er der noget der taler imod eheim's filtre med indbygget varme?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1965

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Lois (Slettet) - 15/08-2007 15:14 15/08-2007 15:14
Ja jeg fik mig lidt af en overraskelse idag :)

Egentlig søgte jeg en Eheim 2224. Fandt noget der kunne lyde som samme, på nettet. Skrev til manden, han kunne ikke nævne noget modelnr. med kun l/h, strømforbrug og lignende. Han fortalte så, også at filteret var med indbygget varme.
Nå fint nok tænkte jeg, den prøver vi :)

Filteret kom med posten, og idag fik jeg så åbnet pakken. Det så da underligt stort ud, tænkte jeg. Fik kigget nærmere på sagerne, også selvom sælger hævdede at der ikke stod nogen data nogen steder på det filter. Men der gjorde det altså!
Nu har jeg så fået et 2328 istedet for 2224 :-O
Hvad jeg har kunnet finde frem til, kan det bruges til akvarier op til 600L, passer det?
Overvejer at stille det på hylden i kælderen, da planen egentlig er at mine guramier senere skal flytte i et 325L. Er filteret for voldsomt til det? Kan se det har noget af et strømforbrug (25w) i forhold til 2224 med 8w.
Nå men som overskriften siger, er der noget der taler imod Eheim med indbygget varme? Er det et filter der bestemt ikke er værd at beholde?

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Carsten From - 15/08-2007 15:43 15/08-2007 15:43
En stor ulempe er, at varmelegemet sidder i bunden af filteret. Når varmelegemet slår til, så vil vandet det kommer op igennem filtermaterialerne være varmt og unægteligt slå nogle af bakterierne ihjel.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger amazon (Inaktiv) - 15/08-2007 15:47 15/08-2007 15:47
jeg tror bestemt ikke at det er et problem med indbygget filter (tværtimod måske )
selvfølgelig bruger det mere strøm, der er jo varmelegeme i , så den anden med 8w skal du lige lægge dit legemes forbrug oven i.
hvor dit gamle legeme er stille stående og skal "kæmpe" for at varme hele akvariet op vil pumpen jo smidedet varme vand rundt i akvariet.
dette er bare min teori ???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger 12walle (Inaktiv) - 15/08-2007 15:51 15/08-2007 15:51
Jeg har haft en 2128, den er også med varme. Jeg kender ikk den pumpedu nævner men min gav 1050L/T, og den havde jeg til et 325L og det fungerede helt fint..
Ved ikk helt hvor mange bakterier der bliver slået ihjel, men tror ikk det har de store betydning..

Venligst
Claus Pedersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 15/08-2007 15:55 15/08-2007 15:55
jeg kender ikke til nogle problemer med dem. de giver en god jævn varmefordeling i dit akv. og virker fuld ud lige så godt som eheims andre filtre.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jery (Inaktiv) - 15/08-2007 16:16 15/08-2007 16:16
Jeg blev frarådet at købe et Eheim med indbygget varmelegeme (af en kendt fiskemand, tidligere Bonnie Rødovre). Hans argumentation var det høje strømforbrug, det for bakterierne måske ikke så egnede varme vand, samt at selve varmelegemet ville kalke til ligesom i en elkedel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger poujac (Inaktiv) - 15/08-2007 16:23 15/08-2007 16:23
Det er vel bare at takke og tage imod.
Ar vandet skulle kunne blive for varmt, så at bakterierne dör kan jeg ikke forstille mig. Den øget strømforbrug på 17 watt som tilskrives varmelegmet kan nok ikke varme vandet særlig meget op og så slet med en gennemstrømning på ca. 1000L/T.

Hvis du syntes du får formeget "blæs" i vandet så kan du da bare sætte et T-stykke på så du har to udstrømmere istedet for en.

Med venlig hilsen
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bo Christensen - 15/08-2007 16:25 15/08-2007 16:25
Der kan nu godt være noget om. Jo varmere vandet er, jo mindre ilt kan det indeholde.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 15/08-2007 16:48 15/08-2007 16:48
vandet i filtret bliver ikke stort varmere end det i akvariet hvis det gjorde det ville vandet i akvariet jo stige i tempratur.
den mængde ilt der er i vandet når det løber ind i filtret vil være der hele vejen igennem da det ikke kan slippe væk det er under tryk i filtret og derfor vil det blive i vandet. hvis ilten skulle forsvinde skulle den gøre det lige ved udløbet og det ville jo ikke skade filtermatrialerne. den lidt højere tempratur burde faktisk give bakterierne endnu bedre betingelser.
det er jo ikke vildt høje tempraturer vi snakker om vel højest 34-38 grader. lige omkring varmelegmet.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger nikro (Inaktiv) - 15/08-2007 16:59 15/08-2007 16:59
Den eneste ulempe jeg kommer til at tænke på er hvad nu hvis pumpe går i stykker, så står man uden varme legme også. Så skal man jo altid have et resverve varmelegme liggende i skuffen?

Mvh.
Niels
akvariegalleriet.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger bimmer - 15/08-2007 18:37 15/08-2007 18:37
#10 jeg slutter mig til Niels og hvis varmelegemet i filteret går er det samme problem ellers er der ikke noget i vejen med mit Interval filter..det fungerer perfekt og har kørt i 4 år nu og jeg købte mit brugt.. det bliver kun renset hver tredje måned.

Mvh.
SvendErik Henriksen
Eksternt link www.trekantensakvarieforening.dk

Annoncører
Annoncører