Har jeg gjordt det rigtigt?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1807

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
michael sørensen - 14/08-2007 01:18 14/08-2007 01:18
Har jeg gjordt det rigtigt vedr blanding af oxalsyre?
1. jeg har taget 5ml oxalsyre og kommet det ned i en flaske.
2. kommet varmt vand i flasken og rystet den indtil syren blev opløst.
3. har slet ikke rørt og indåndet syren.
4. derefter hældt det ned i min balje, fyldte baljen op med vand og tændt pumpen.

Har jeg forstået rigtigt at, når jeg blander oxalsyren med vand osv, så længe jeg ikke rører ved det og indånder det, så skulle der ikke være noget fare???

Baljen er i min stue, selvom den er lukket med låg på, har jeg lavet et hul til slangen til pumpen, dvs vandets damp kommer jo op i luften som vi indånder, altså oxalsyre i vandet som damper og vi indånder det. Kan det være en fare???

Jeg ved godt jeg spørger for meget, men det er også første gang jeg prøver det her og vil ikke forgiftes.

Med venlig hilsen
michael sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bo Christensen - 14/08-2007 07:41 14/08-2007 07:41
Ja det lyder ikke umiddelbart, som noget jeg ville komme ned i mine akvarier: Eksternt link http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/38/ik.kort.%5B%C6%5D.385....

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 14/08-2007 08:37 14/08-2007 08:37
det er godt med forsigtighed. men 5 ml i eks.40liter vand giver en meget svag opløsning som ikke vil skade noget med dampe. pumpen behøver ikke køre mere end nogle timer.husk at gennemlufte vandet rigtigt godt med en luftsten.
og efter ca 18-24 timer slukke så vandet får ro og de udfældede partikler kan falde tilbunds.
Husk at tjekke om syren er helt brugt, ved at tilføje en smule friskt vand. hvis der ikke sker noget er det ok. hvis der kommer hvidt udtræk så er der stadig syre i vandet og du må komme mere postevand i. og gentage processen
Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Brian -Lyngby- - 14/08-2007 12:15 14/08-2007 12:15
#2 alt kommer jo an på hvordan man behandler tingene og hvilke mængder man bruger. Selv det her: Eksternt link http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/11/ik.kort .[K].114.html lyder skræmmende når man læser det, betyder det ikke at alle straks skal lade være med at tilføre CO2.
Hvis man opfører sig som anbefalet med oxalsyre, kommer der faktisk slet ikke noget oxalsyre ned i akvariet.

Hilsen Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
jonasl - 14/08-2007 13:32 14/08-2007 13:32
#4 Bruger du oxalsyre? og hvad er koncentrationen i vandet som bliver hældt ud samtidig med du skifter vand? - hvis du ved det.

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Brian -Lyngby- - 14/08-2007 13:41 14/08-2007 13:41
#5 Jeg har brugt det engang, men gør det ikke i øjeblikket. Hvad er det for en koncentration du vil vide?

Annoncører
Annoncører