Erfaringer med tørvegranulat til ph-sænkning

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2835

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bo Christensen - 13/08-2007 09:32 13/08-2007 09:32
Er der nogen, som har erfaringer med tørvegranulat til Ph-sænkning, og virker det for jer?

På den pakke jeg har købt, står der, at hvis man starter med 100 liter vand med DH=2 og ph=7,5, tilsætter 100 gram tørvegranulat, så vil ph efter 12 timer være 5,2.

Jeg har taget 40 liter vand med KH=3, GH=4, ph=7,5 og tilsat 100 gr. tørvegranulat. Det står i en stor plastikbalje med 2 luftsten, så der er god cirkulation i baljen. Efter 36 timer er min ph ikke kommet længere ned end 7.

Er det noget dårligt tørvegranulat, jeg har fået fat i?
Skal det i en filterkurv og have kraftig vandgenemstrømning for at virke?
Nogen erfaringer?

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Brian C - 13/08-2007 09:41 13/08-2007 09:41
Jeg købte for nyligt noget tørve granulat, kan ikke lige huske om det var eheim, men ihvertfald blev ph værdien banket ned på 5 fra 7, så mon ikke du har fået noget der ikke er så effektivt

Med venlig hilsen
Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger brib - 13/08-2007 09:44 13/08-2007 09:44
Du skal nok have noget gennemstrømning på hvis du vil have en hurtigere virkning .

Jeg bruger klyne som ph sænker, af den simple grund at det er meget billigere.

Her fylder jeg en nylonstrømpe med tørv og smider det i pumpen , det virker efter 1-2 dage.

Tørvegranulat kender jeg ikke så meget til . men formoder at det er de der pressede pilleagtige nogle ?

Tidligere kogte jeg tørven og brugte afkoget som ph sænker, men jeg har en formodning om at den gode humus gik tabt under denne behandling, og gør i dag som ovenstående istedet.

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bo Christensen - 13/08-2007 10:10 13/08-2007 10:10
Tak for svarene.

Jeg må nok bare ud og have købt mig en ny klyne. Jeg har normalt en liggende, som jeg skærer stykker af, og det virker rigtig godt til ph-sænkning. Men der er kun en lille valnød tilbage, og udvalget af klynebutikker på Vesterbro er alarmerende lavt, så jeg ville lige forsøge mig med noget mere tilgængeligt.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bo Christensen - 13/08-2007 10:11 13/08-2007 10:11
#3: Ja det er sådan nogle små tørre kugler.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Brian C - 13/08-2007 10:19 13/08-2007 10:19
det lyder som det samme som jeg har brugt, men jeg synes det største problem var at de svinede voldsomt, jeg havde dem bare i en spand med vandet og så en stor luftsten, det virkede, men det kunne være man skulle prøve en klyne istedet

Med venlig hilsen
Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bo Christensen - 13/08-2007 10:24 13/08-2007 10:24
Jeg synes ikke de sviner voldsomt meget. De små kugler går ikke i opløsning. Hælder jeg dem direkte i vandet, flyder de ovenpå. Jeg har prøvet at overhælde nogen med kogende vand, og de synker til bunds.

#6: Kan du huske hvor blødt dit vand var?
Jeg synes egentlig mit er rimelig blødt, så jeg kan ikke helt forstå, at ph'en ikke falder mere. Men de kan selvfølgelig også bare være gamle eller mindre effektive, som du skriver.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Brian C - 13/08-2007 10:35 13/08-2007 10:35
jeg har desværre kun kunne måle Kh som ligger på 2

Med venlig hilsen
Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger flemse (Inaktiv) - 13/08-2007 15:00 13/08-2007 15:00
Hej Bo
Har prøvet at sætte det i mit filter(det er et sera produkt) Tetratec 700 og det virkede alt for godt min ph røg ned på 4,5 og mine planter begyndte at smelte,siden har jeg ikke turde prøve.

Venligst
Flemse

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bo Christensen - 13/08-2007 17:09 13/08-2007 17:09
Ja i har jo nok ret. Det skal i et filter, så der kommer en kraftig gennemstrømning af vand.
Mit er fraZooBest, og når jeg lige tager mig tid til at læse, hvad der ellers står på pakken udover brugsanvisningen, så står der på 2 sider filtermateriale.
Jeg synes nu alligevel, det er mærkeligt, at det ikke har større effekt. Efter 48 timer er vandet blevet meget svagt gulligt og ph er stadig på 7.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bo Christensen - 13/08-2007 19:15 13/08-2007 19:15
Jeg har lige prøvet at knuse ca. halvdelen af granulatet, og ph er faldet til 6 på omkring en time.
Overfladen på granulatet er tilsyneladende lavet på en måde, så indholdet afgives/opløses langsomt. Hvilket jo sådan set er meget smart, når det er filtermateriale.
Ud og hent en klyne Bo!

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger helene - 13/08-2007 20:26 13/08-2007 20:26
Det var nok lige det jeg ville sige, jeg bruger faktisk granulat oftest fordi jeg synes det sviner mindre end spagnum mm... men det skal ligge længe før det virker. Jeg har ofte mit 'osmosevand' stående i et par uger med granulat i, (uden cirkulation mm), men efter et par uger er ph sænket, lidt længere kan jeg få den ned til 5.5 - også selv om jeg har spædet op med en tiendedel almindeligt postevand.

Mvh.
helene

Annoncører
Annoncører