Ekstra lys i mit 128l effect-light

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 2108

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Henrikd - 12/08-2007 11:55 12/08-2007 11:55
Jeg har ikke nok lys (2x18W T8) til de planter jeg gerne vil have i min balje.
Derfor overvejer jeg hvordan jeg kan øge lysmængden og har set flere gode tråde og artikler om emnet. Men så ser jeg pludselig Interpets T5 Power compact controller og spekulerer nu over om der mon ikke er plads til sådan en 55w ekstra i det bagerste låg, eventuelt sammen med en arcadia reflektor. Det kunne jo være super med 91W i baljen så jeg fik omtrent 0,9 w/liter vand.

55 w compact røret skulle være ca 48 cm langt incl. fatning, så det burde slet ikke blive et problem. Men det er mere bredden jeg er bekymret over. Er der nogen erfaringer med Interpet compact og Effect-light ?

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 12/08-2007 12:05 12/08-2007 12:05
Dit problem bliver at du med 55W bagerst - ikke får spredt lyset til midt på og foran når lyser kun er 40cm over bunden. Du ville få betydelige bedre resultater med svagere rør foran og bagved eks. 2 x 36W CF T5

Eksternt link http://petsupply.dk/product_info.php?cPath=41_58&products_id=93

Du har ca. 8cm at gøre godt med i siderne, så det bliver ikke et problem med pladsen hvis du passer reflektorerne til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Henrikd - 12/08-2007 12:20 12/08-2007 12:20
Hmm.. du kan du nok have ret i.
Altså du ville sætte 1 rør i begge låger, både for og bag ?
Hmm.. med 2x36 vil det jo så give 108W. Måske ikke så tosset. De er bare ikke så lange de der 36'ere (38cm) vil lyset så ikke blive meget koncentreret i midten af akvariets bredde ? Og 2 x 55W er vel overkill ?

Med de 8 cm mener du vel lågens bredde fra skinnen ?

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Henrikd - 12/08-2007 12:21 12/08-2007 12:21
Måske egentlig en bedre ide at pille de 2 nuværende rør ud og istedet placere sådan en 2x55 lidt forskudt i akvariets længde på de gamle rørs pladser.. hmm..

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 12/08-2007 13:32 12/08-2007 13:32
Ja det ville være optimalt - med nogle gode reflektorer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Henrikd - 12/08-2007 21:25 12/08-2007 21:25
Hmm.. Der sidder jo nogen i allerede i effect light'en. Dem kan jeg vel bare genbruge ?

Afhenter et 2 x55 sæt i morgen. Vildt nok at gå fra 1800 lumen til 9000...
Velkommen alger - eller skal jeg ikke være så bange for det ?
Kører med 11 timers lys pt. Jeg har lige nu lidt Vallisneria spiralis, en del Cryptocoryne albida, en smule Hygrophila polysperma, og et par Echinodorus Rosé.

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 13/08-2007 08:32 13/08-2007 08:32
#6 - det ville ikke være godt. Du skal have alt ud af armaturet så du kan montere de 2 rør med passende afstand og med ordentlige reflektorer. De der sidder nu, sidder for tæt.

Dit enenste problem med alger er hvis ikke du smider CO2 på - et gæranlæg er ikke nok, du skal op i et komprimeret anlæg. Jeg har netop foræret et til min fars 128L effectlight.

Du kan lave et for ca 700kr - Eksternt link http://akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=9&id=428801 - Se indlæg #22

Det er din lysmængde (ikke periode) der styrer hvor meget CO2 der er brug for, så med 2 x 55W T5 SKAL du have CO2 på... Så inden du overhoved tænker på at sætte det til, så sørg for at du har ordnet CO2 først.

Og når du nu øger mulighederne for øget vækst, så skal dine planter også have noget at leve af. Giv dem god plantegødning med nitrat og phosphat, eks. Tropica Aquacare Flydende +.

Som du kan se, så skal du gøre alt for at dine planter har det de behøver. Hvis ikke, så er det algerne der gror og ikke planterne...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Henrikd - 13/08-2007 19:43 13/08-2007 19:43
#8 Mange tak..
Må have fat i sådan et CO2 anlæg. Rigtig fin beskrivelse.
Er der nogen målbar effekt på brug af powerhead frem for iltsten / co2 klokke?
Vil da helst undgå ekstra cirkulation.

Er da lidt betænkelig ved at give dem +udgaven af Aquacare før jeg har lidt mere styr på det.
Jeg har jo ikke så mange planter endnu, og ideen er jo ikke umidelbart Aquascaping, men bare lidt mere sjov med planterne.
Men mange tak for din behagelige hjælp.

Hvad sker der iøvigt med din hjemmeside for tiden ?

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 13/08-2007 21:06 13/08-2007 21:06
#8 - målbar? Der er både målbar, mærkbar og synlig effekt.
Hvis du har en spandpumpe så kan du bruge den sammen med en ekstern reaktor, det er den næstbedste metode der findes.

Ellers kan jeg skaffe noget meget billigt og CO2-udstyr hvis sender en PM.

Hvis du ikke giver dine planter ALT det de har brug for, så vokser de ikke... Du kan jo heller ikke sige... arhhh jeg venter lige med at fylde benzin på bilen før jeg har kørt lidt i den... Forstår du hvad jeg mener...

Inden du smækker 5 gange mere lys på, så skal være alt det planterne har brug for...

Men det der er vigtigst er at du har nok CO2 - det er den største bremseklods for planterne, og dér hvor folk oftest får problemer med alger hvis de har for lidt...
....

Hjemmesiden, forsiden, er nede pga. softwareproblemer... Forummet virker stadig

Eksternt link www.akvarieplanter.dk/forum

Annoncører
Annoncører