At udrydde rcs

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 2307

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
bom-karl - 12/08-2007 01:52 12/08-2007 01:52
Jeg har tidligere beskrevet mine problemer med at udrydde RCS men nu har jeg fundet en hurtig løsning :-)

1. Fang ca. 20 rejer i blandede størrelser i et reje-belastet akvarie.
2. Tilbyd dem som foder til sommerfuglecichlider (jeg har selv 5.2).

Det er guf for dem og så kommer der gang i jagtinstinkterne :-)

Jeg har lavet det her trick en lille uges tid nu og det virker perfekt.
Måske burde man have en foderkoloni af RCS stående som afveksling fra frostfoderet.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
jonasl - 12/08-2007 02:03 12/08-2007 02:03
#1 Det gør de fleste af mine kammerater, og så har jeg hørt at flere zebra malle opdrættere har dem gående i samme akvarie som dem? nogle der kan bekræfte om det er rigtigt?

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 12/08-2007 07:10 12/08-2007 07:10
#1 bom-karl: Jamen den metode tror jeg da, der er en del, der anvender - inclusive mig selv :-) Mine Ap. borellii'er levner ihvertfald ingen over mundstørrelse, ligeså de små, glubske Galaxyer .... rejeniveauet bliver aldrig højt. Til gengæld supplerer jeg af og til fra akvarier, hvor rejerne har kronede, fredfyldte dage ... Jeg har iøvrigt en dværgkuglefisk som under INGEN omstændigheder vil tage dødt foder! Den lever i sin egen lille plante-underverden, hvor kosten udelukkende består af snegle og rejer :-)

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jery (Inaktiv) - 12/08-2007 08:26 12/08-2007 08:26
Jeg har mine RCS i samme vandhul som min udgave af Dødens Gab (version 4?), nemlig Galaxyerne, så det er et fåtal af rejeungerne, der overlever.
Har da tænkt på at sælge den smule RCS-overskud, der alligevel er.
#2: det har jeg også hørt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bo Christensen - 12/08-2007 08:58 12/08-2007 08:58
Ja vi er mange, der bruger levende rejer og rejeunger som foder. Fiskene er vilde med det.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 12/08-2007 11:29 12/08-2007 11:29
Jeg har aldrig holdt rejer , men hvis de er anvendelige som foder kan det da være at jeg skal prøve dem.

Det var så lidt lyv , for jeg fik ved et tilfælde 3 rejer ind med nogle "brugte" fisk , men hvor de blev af , fandt jeg aldrig ud af.

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
bom-karl - 12/08-2007 11:42 12/08-2007 11:42

Jeg vil ikke anbefale dem.

I min verden svarer det til at betae for at få planarier ind.
Jeg har prøvet at dræbe mine i snart et halvt år og det er første gang jeg har fundet nogle fisk der gider at æde dem.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bo Christensen - 12/08-2007 11:51 12/08-2007 11:51
Nu har jeg hovedsageligt små fisk, men har dog indtil videre fundet et par stykker, som er i stand til at rydde et akvarie for Red Cherry rejer.

Sort Spidshalet Makropode, Pseudosphomenus cupanus (meget effektiv)
Rhinogobius duospilus
Betta imbellis

Jeg vil tro nært beslægtede arter og lignende arter - og selvfølgelig større fisk, vil være lige så effektive.
Jeg har ikke oplevet nogen fisk, som ikke spiste enten voksne eller unge rejer.

I mit 180 liters selskabsakvarie er der en stor koloni af ynglende Red Cherry rejer. Jeg har flere gange været væk 1-2 uger, hvor der ikke er blevet fodret overhovedet, og kommer hver gang hjem til sunde og glade fisk med runde maver.
Jeg bilder mig også ind at levende rejer indeholder en masse sunde ting for fiskene. Og så må det være meget tæt på den naturlige kost for mange fisk.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bo Christensen - 12/08-2007 11:54 12/08-2007 11:54
Og der er endnu et plus.
Fiskene bliver aktiveret, når de selv skal finde de levende rejer rundt omkring i akvariet.
Igen må det minde mere om naturlige forhold, modsat at sutte på en pille, eller hente tørre flager i det samme hjørne af akvariet dag ud og dag ind.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 12/08-2007 12:35 12/08-2007 12:35
Jamen - kan kun sige, at jeg er fuldstændig enig med dig, Bo :-) Sjovt så forskelligt, man kan se på et dyr .... 'skadedyr / nyttedyr' ....

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Annoncører
Annoncører