Dyrehandlers moral ? eller mindre by`s dårlige udvalg?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2886



Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
kirsten9900 - 11/08-2007 00:12 11/08-2007 00:12
Idag manglede jeg div småting til mit 325 liters jeg er ved at starte op, og søgte derfor op en af vores dyrehandlere her i frederikshavn,Og selvfølelig kikker man på fiskeudvalget i akvarierna,Døde fisk,syge fisk i alle akvarier,samtidigt var der en mor med søn der køpte et start akvarie 54 lit når så drengen skulle vælge fisk til akvariet med akvariehandlerns godkendene blev det til : 1 blå gurami-3 neontetra-1 sølvhaj-1 skalare-2 guppy-1 kampfisk-1 sværddrager-2 afrikanske sommerfuglschiklider (ved ikke hvad art det var det stod på ruden til akv.) 1 slørhale- 1 ancistrus-1 plettet pansermalle.

Nu er jeg døv(på rigtigt :) ) så jeg troede at de sikkert havde flere akvarier til fiskene men da jeg står bagved drengen og hans mor ved kassen og kan \"læse\" samtalen mellem indehaveren af butiken og moderen spørg moderen om alle de fisk kan gå deri svarer indehaveren \"byt bare vand en gang i måneden så skal det nok gå\" blev så at sur så jeg lagde tingene og gik og tog den lange tur med bilen til min handler i aalborg .





De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
kirsten9900 - 11/08-2007 00:13 11/08-2007 00:13


De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Lois (Slettet) - 11/08-2007 00:15 11/08-2007 00:15
#1 Og du sagde ikke noget? Der går grænsen for mig og mit "tien stille".

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
kirsten9900 - 11/08-2007 00:18 11/08-2007 00:18
#3 jeg er døv ;) )
De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
kirsten9900 - 11/08-2007 00:27 11/08-2007 00:27
# 2 (døvstum)

De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
kamel import dk (Slettet) - 11/08-2007 00:27 11/08-2007 00:27
Det lyder som en trist historie. Sørgeligt at nogen kun tænker med pengepungen.
Vi må bare håbe, at det ikke har skræmt en kommende akvarist væk.

Mvh. Kennet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bo Christensen - 11/08-2007 00:28 11/08-2007 00:28
... eller en mors manglende evner/lyst/andet til at sætte sig lidt ind i pasning af levende dyr, inden hun går ud og køber nogen til knægten.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Minarelli (Inaktiv) - 11/08-2007 00:28 11/08-2007 00:28

#3..Hvis det er fordi du har valgt at overhøre det er min mening at du ikke er meget bedre end dyrehandleren.....nemlig ligeglad. Jeg siger ikke at man skal himle op om alting, men man kunne jo tage en stille og rolig snak med ham.

Mvh.
Minarelli

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Lois (Slettet) - 11/08-2007 00:29 11/08-2007 00:29
#6 Næ næ, de kommer da meget snart igen og køber nye fisk :s

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Minarelli (Inaktiv) - 11/08-2007 00:33 11/08-2007 00:33

#3. sorry, havde ikke set at du var døv....nu er situationen selvfølgelig helt anderledes.
Mvh.
Minarelli

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
kirsten9900 - 11/08-2007 00:33 11/08-2007 00:33
#8 Hvis det var mig du mente er det ju lidt svært at føre en dialog når man ikke kan høre eller tale.Forøvrigt viste jeg ju min utilfredshed gennem at lægge tingene på disken og gå.

De bedste hilsner
kirsten9900,,

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
kamel import dk (Slettet) - 11/08-2007 00:35 11/08-2007 00:35
Håber du også kom til at vælte nogle ting, da du smækkede dine varer ned i disken. ;)

Mvh. Kennet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
kirsten9900 - 11/08-2007 00:37 11/08-2007 00:37
Havde meget lyst til det ;)

De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Lois (Slettet) - 11/08-2007 00:38 11/08-2007 00:38
#11 Kunne vi ikke vide.... mange vælge til tider at være "døv" :(
...I så fald, havde jeg i dit sted nok pandet sælger én og hjulpet mor og barn ud af butikken ;) )

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger jery (Inaktiv) - 11/08-2007 00:40 11/08-2007 00:40
Enig, dårlig ekspedient - men i allerhøjeste grad en uansvarlig mor. Er aldeles enig med #7.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
kirsten9900 - 11/08-2007 00:41 11/08-2007 00:41
#14 hahahaha det havde jeg da også lyst til men han er meget større end mig *SS*


De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
kirsten9900 - 11/08-2007 00:44 11/08-2007 00:44
#7 Er enig med dig bo,mange tror desværre at de ikke kræver noget men at så en dyrehandler ser profit i det gør ju ikke sagen bedre,dermed ikke at forældrene ikke bær skyld

De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Lois (Slettet) - 11/08-2007 00:45 11/08-2007 00:45
#7+#15 Muligt, men som så mange andre er hun gået ud fra at kunne stole på sælgers vejledning... da han jo burde vide alt bedre.

#16 Hmm øv... den var værre...

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
kirsten9900 - 11/08-2007 00:46 11/08-2007 00:46
# 17 i børns impuls køb som dette åbenbart var ( min computer vil ikke rigtigt idag)

De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
michael sørensen - 11/08-2007 00:47 11/08-2007 00:47
Der er desværre nogle mennesker som kun tænker på penge og er ligeglad med alt andet.

Med venlig hilsen
michael sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
bom-karl - 11/08-2007 00:52 11/08-2007 00:52
Det, vi som forhandlere, siger om dyrene skal være rigtigt.
Så enkelt er det.

Desværre er det sådan at vi alle har nogle kunder som vi kender.
Enten personligt eller som vi mener at kende pga. deres "type".

Hvis jeg har sagt til en kunde at der ikke bør være slørhaler i en vase i vindueskarmen 10 gange gider jeg ikke sige det en gang til.

Jeg holder dog på at vi bør være hudløst ærlige uanset om enkelte kunder bliver stødt af det.
Det undrer mig tit at alle ekspedienter ikke tilbyder at skrive navnene på dyrene ned inden kunden forlader butikken.
Vi skal give en pasningsvejledning ved hver handel. Det kan man opfatte på mange måder men dyrets navn må da være det mindste man kan forvente efter min mening.

Kunderne bliver lykkelige når man tilbyder det så de ikke skal stå næste gang og forklare at de har nogle blå, runde fisk med striber men bare kan sige at de har så og så mange af de og de fisk.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bo Christensen - 11/08-2007 00:54 11/08-2007 00:54
Jeg er helt enig i at det ville være optimalt, hvis dyrehandleren brugte tid på at forklare om akvarieopstart, pasning, fiskesammensætning osv. Men jeg kan også godt sætte mig ind i hvordan det må være som handlende. Der kommer garanteret rigtig mange lignende kunder ind, som dem beskrevet i #1. Tænk hvis dyrehandleren hver gang skulle lære kunder eller kunders børn om akvarieopstart, fiskesammensætning, pasning, begrænsningens kunst, tålmodighed osv. osv. Det er trods alt en butik, som lever af at sælge varer. Jeg ved godt nogen af varerne er levende, men de skal stadig sælges.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
kamel import dk (Slettet) - 11/08-2007 00:56 11/08-2007 00:56
#21
Jeg ville håbe, at flere dyrehandlere ville følge dit eksempel.
Det kan ikke være forbrugerne der er synderne, når de rådfører sig hos en "ekspert".
Mvh. Kennet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
bom-karl - 11/08-2007 01:04 11/08-2007 01:04
#23

Jeg er ikke bedre end alle mulige andre.

Jeg har også mine dårlige dage hvor jeg simpelthen ikke orker at modsige en kunde, som jeg kan fornemme har tænkt sig at stille sig på bagbenene.
Jeg har før oplevet at få besked på bare at fange fiskene og tie stille for medmindre jeg havde holdt grise i 40 år, som kunden havde, skulle jeg ikke tro jeg kunne lære vedkommende noget.

Et eller andet sted holder jeg også lidt på samme argument som de zoologiske haver bruger, i og med at jeg synes at selve udbredelsen af dyrene til masserne er et mål i sig selv.
Jeg vil hellere have en masse kunder der laver småfejl i svingene end jeg vil have en masse kunder der er for bange for at lave fejl til overhovedet at anskaffe dyrene.

Jeg plejer derfor at afmystificere discus hver gang jeg hører folk berette vidt og bredt for familien at de er åh så svære osv.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger jery (Inaktiv) - 11/08-2007 01:08 11/08-2007 01:08
#23 - nej, men forbrugeren bør sætte sig bare en lille smule ind i sagerne inden, så kunne mor i dette eksempel have reageret lige som Kirsten og have lagt sine penge et andet sted.
Der findes inkompetente ekspedienter inden for alle områder, men det fritager altså ikke forbrugeren.
Sidst, jeg brugte en mindre formue på en ny vaskemaskine, gav jeg ekspedienten et ordentligt fur (var desværre nødt til at bruge butikken, idet den gamle stod af sent lørdag eftermiddag, og der var kun ét sted, der havde åbent på det tidspunkt). Stod der i panik 5-minutter-i-lukketid og viftede med Dankortet og havde ud over nogle miljø- og centrifugeringsønsker et krav om, at maskinen var Woolmark-mærket - hvilket tumpen skam i ramme alvor påstod var gældende for alle deres maskiner. Så brugte jeg lige 10 minutter ekstra på at sætte ham ind i et vigtigt aspekt i hans arbejde og fandt så selv en maskine.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 11/08-2007 01:14 11/08-2007 01:14
#24 ja discus fisken er en fisk der bør afmystifiseres meget mere for den er faktisk en ret sejlivet fætter...

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
kirsten9900 - 11/08-2007 01:23 11/08-2007 01:23
ja men det tråden osse handlede om var at forbrugeren i en mindre by ofte er "tvunget" at handle i de butiker der nu ofte findes i den by man bor i, For havde det været i københavn havde der ju ikke ligget døde fisk i alle akvarier og sygdoms ramte akvarier,den butik havde ikke haft en god kundekreds,Og ja jeg forstår dit dilemma bom-karl du skal ju sælge for at få brød på bordet

De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
bom-karl - 11/08-2007 01:28 11/08-2007 01:28
#27

Jeg er enig med dig i at folk i tyndt befolkede områder til en vis grad er tvunget til at brugen en bestemt forhandler, men også kun til et vist punkt.

Jeg skiftede arbejdsplads for ca. et halvt år siden og der er da flere af mine "gamle" kunder der har valgt at flytte deres indkøb til den anden butik som jeg er havnet i.

Jeg ejer ikke en bil, så jeg kan ikke sige hvor lang tid det tager at køre mellem de to steder men med tog tager det ca. 20minutter.

Der er altid muligheder. Der er løsninger på transport vanskeligheder af dyr - det er som oftest vores egen dovenskab der sætter begrænsningerne.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
kirsten9900 - 11/08-2007 01:34 11/08-2007 01:34
#28 helt enig, men afstanden er lidt større herope ;) )

De bedste hilsner
kirsten9900

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 11/08-2007 01:46 11/08-2007 01:46
Jeg er ikke helt enige med alle herinde...
Moderen, der ønsker at glæde sit barn ved at købe et akvarie til det, forlader sig jo på, at når hun kommer til en "specialist" i fisk, så også får den behandling hun fortjener, det er jo det hun betaler for, ikke.
Kan jo være, at hun ikke har hendes store interesse her, men har bare hørt/set andre have akvarie, og at det er noget der kører nemt. Så jeg mener ikke, i kan dadle hende for det.
Jeg tror også, at hvis i står som nybegynder vil have svært ved at sammenholde alle de informationer, der er på nettet, for at kunne gå ud og købe akvarie, og fisk, og alt det andet, der nu følger med.
Her er det netop at forhandleren skal vejlede i højeste gear, skidt med alle os, som har haft akvarie i en del år, vi skal sgu nok selv finde de oplysninger, vi har behov for...
Havde hun bare vidst, at der findes et Forum som AS, så havde hun nok stillet nogle spørgsmål herinde, inden hun købte det akvarie.
For forhandleren, så er jeg sikker på, at han vil få mere handel i den lange ende, ved at give en god vejledning, men det er da også korrekt, at man ikke kan bruge oceaner af tid, på at sælge to fisk, eksempelvis...

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger MarleneP (Inaktiv) - 11/08-2007 02:07 11/08-2007 02:07
Hmm... Kunne det ikke være rart, hvis dyrehandelen var indrettet med et par behagelige stole, lille bord, og så en stak relevante håndbøger - eller evt. netadgang og en liste relevante links - så man som kunde kunne bruge 10-15 minutter på at sætte sig ind i, hvilket dyr man er igang med at købe...

Mvh. Marlene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
bom-karl - 11/08-2007 02:10 11/08-2007 02:10
#31

Det er der da nogle butikker der har (sofaer og borde).

Ikke så forfærdeligt langt fra dig endda.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger jery (Inaktiv) - 11/08-2007 09:41 11/08-2007 09:41
#30: børns dyrehold er forældrenes ansvar, og jeg tror, at majoriteten af forældre udmærket ved, hvem der i sidste ende kommer til at passe akvariet/hamsteren/fuglen etc..
Det betyder i min verden, at forældrene siger til lille Svend: fint, så får du et akvarium. Vi går lige på biblioteket/inter-nettet/onkel Kai for at blive lidt klogere inden.
Det friholder selvfølgelig ikke ekspedienten for at give sufficient rådgivning, men han er ikke nr. 1 på ansvarlighedsområdet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Henrik Elgaard (Inaktiv) - 11/08-2007 10:08 11/08-2007 10:08
#21 Hos arbejder vi på, at der med tiden skal være et billede af alle fiskene. Som minimum latinsk navn, populær navn, oprindelse, biotop og en kort pasningsvejledning.

Dette er meningen skal hænge ved alle akvarierne i form af et lamineret skilt, med den pågældende fisk, i størrelsen 10 x 10 cm. De skilte vi har ind til nu sparer os allerede en masse "dumme", og tidskrævende, (for forhandleren) spørgsmål. Ikke at vi ikke gerne vil svare på spørgsmål, men i en forretning er der jo altså også en masse praktisk, som skal være i orden.

Mvh.
Henrik Elgaard

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger skovbølling (Inaktiv) - 11/08-2007 10:12 11/08-2007 10:12
nu fandt jeg lige denne hersens tråd, og vil lige skrive noget JEG synes er underligt. jeg var inde ved en dyrehandel i Vejle igår ( vejle er en rimelig stor by ) og kiggede på deres udvalg af fisk... det var godt nok tyndt. det var en kæmpe dyrehandel, og de havde næsten alt til alle mulige andre dyr, men deres fiske udvalg var godt nok ikke noget at råbe hurra for. der lå ingen døde, - eller syge fisk i akvariet, men de havde bl.a. Store scalare, og store Månefisk til at gå i ca 30 ltr. vand. det er jo ikke helt optimalt. jeg var også i Plantorama forleden dag, og de har da 10 gange så meget udvalg som dyrehandlen havde. og Plantorama er jo ikke en rigtig dyrehandel ? eller hva ?

Mvh.
Simon Nicolajsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger dave - 11/08-2007 10:15 11/08-2007 10:15
#27 jeg kender problematikken. Jeg bor i Hillerød og her er der kun en forhandler, som ikke helt lever op til hvad jeg forventer(så har jeg vist ikke sagt for meget).

Jeg har ofte gået og tænkt på at starte min egen fiskebix, men indtil viddere bliver det bare til at jeg tager til KBH og handler fisk.

Med venlig hilsen
David

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger brib - 11/08-2007 10:22 11/08-2007 10:22
#35: ent akvaristisk er sommerperioden en død tid, og det er de færeste dyrehandlere der har tanket akvarierne helt op med fisk.

Så det er sikkert en af årsagerne til at den butik du besøgte,ikke havde det store udvalg.

I vores område er der også ret "fiskedødt" men fisk kan dog hjemtages på bestilling.

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Charlotte-fisk (Inaktiv) - 11/08-2007 10:46 11/08-2007 10:46
Man kan blive så sur over sådan nogle ting! Jeg syntes at det var det hlet rigtig at sætte tingene på disken og gå sin vej ! Man bør ikke handle sådan et sted.

- Og hey, kan du tegnsprog ? - Jeg ville så gerne lære noget mere end det jeg kan :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 11/08-2007 10:58 11/08-2007 10:58
#33 - Nej, det friholder ikke forældrene om at tilse, at dyrene bliver passet ordentligt, men vejledningen for førstegangs købere bør være hos fiskehandleren, det er ham der har ekspertisen til at forklare dette.
Det nytter sgu da ikke noget, hvis man spørger om at købe fisk til et akvarie på 54 liter, at ekspedienten så siger, jamen du skal da have scalarer, og blå gurami, og så lige en balihaj..
Helt enig med dig om, at når der så er indkøbt fisk, så er det forældrene der har ansvaret for, at de bliver passet ordentligt, men det er jo ikke det der er tale om her, vel?

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
viggo0 - 11/08-2007 11:10 11/08-2007 11:10
Lige et lille input: jeg tror at i vil blive overrasket hvis i vidste hvor mange kunder der er nærmest ligeglade med hvad man fortæller dem, og tit tror de ved bedre... Der er også dem der lader som om de lytter, men i virkeligheden bare står og tror de er høflige ved ikke at afbryde :-)... Men der er selvfølgelig mange der hopper på vognen og lytter intenst og suger til sig hvad man nu fortæller dem. Bare ærgeligt at sidstnævnte kundetype nogengange havner et sted hvor penge betyder mere for forhandleren end dyrenes velfærd...

Iøvrigt så tror jeg at det er en mindre by`s dårlige udvalg, der indvirker på Dyrehandlerens moral, fordi der ingen konkurrence er... Ihvertfald i dette tilfælde...

Med venlig hilsen
Frederik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger rozzzna (Inaktiv) - 11/08-2007 13:42 11/08-2007 13:42
er helt enig med #40.. mine svigerforældre har et 60 L som vi gav dem i bryllupsgave da svigermoderen ønskede sig det rigtigt meget... da fiskene var kommet i og første omgang fiskedræber havde taget halvdelen af bestanden blev moderen træt af akvariet (det havde stået med fisk ca 14 dage).. svigerfar går straks ud og køber 20 nye fisk (der var nok 10 i forvejen der overlevede) ligemeget hvor meget man prøve på at forklare hvorfor det ikk er en god ide.. det er pisseirriterende at de ikke vil lytte.. næsten en gang hver 14 dag tager de i dyrehandlen og det er sjældent de ikke har en fisk eller 2 med hjem.. dem de har i forvejen yngler jo også - platy, molly, guppy, sværddrager...

når jeg prøver at være hjælpsom ved at give råd eller forklare noget får jeg altid smidt i hovedet at ' så længe fiskene yngler har de det jo fint' og så kan jeg sige hvad jeg vil for de lukker fuldstændigt af...

hva søren gør man så? har prøvet at sælge lidt ud af fiskene bag deres ryg men så blir der bare fyldt nye i + ekstra

selv hvis dyrehandleren sagde noget ville de være bedøvende ligeglade for ' så længe de yngler hardet det jo fint'


AAARGHHH

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
jonasl - 11/08-2007 14:00 11/08-2007 14:00
#21 hvis i så vælger at sælge en stor fisk til en vase, og den så dør, bør i så ikke hæfte for hændelsen?

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
bom-karl - 11/08-2007 14:05 11/08-2007 14:05
#21

Nej.
Jeg (vi, på min unavngivne arbejdsplads) vejleder efter bedste evne.
Alle kunder der kunne finde på f.eks at holde slørhaler, scalarer eller deslige i uegnede beholdere får en advarsel med på vejen.
Om de vælger at lytte til den eller ej er deres ansvar.

De kunder jeg ikke nævner det overfor er kunder som jeg har sagt det til før og de formodes derfor at vide det.

Havde jeg undladt at sige det til totale nybegyndere ville fejlen ligge hos mig og kunden ville få tilbudt en anden vare, tilkgodebevis eller pengene retur.

Det synes jeg faktisk er meget rimelig.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bo Christensen - 11/08-2007 14:07 11/08-2007 14:07
#42: Hvis kunden køber den mod bedre vidende, er det kundens ansvar.
Jeg synes i disse diskussioner der tit er en tendens til, at kunder i akvariebutikker skal være helt fritaget for at tage ansvar for deres handlinger (køb).

Er det bilhandlerens ansvar at lære kunden at køre bil?
Er det slagterens og grønthandlerens ansvar at lære kunderne om køkkenhygiejne?
Er det computerbutikkens ansvar at kunden er i stand til at bruge hardware og software?

Det virker på mig lidt underligt, at ekspedienter i akvariebutikker skulle være mere eksperter på deres område, end ekspedienter i andre butikker. Det er selvfølgelig super hvis de er alvidende eksperter, som øser ud af deres (korrekte) viden, men grundlæggende synes jeg man burde have som udgangspunkt, at de er sælgere, ligesom ekspedienter i alle andre butikker er det.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
bom-karl - 11/08-2007 14:08 11/08-2007 14:08
For en gangs skyld er jeg enig med Bo.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger skovbølling (Inaktiv) - 11/08-2007 14:29 11/08-2007 14:29
jeg har da været i en del dyre, - og akvarie forretninger, og det ene sted kan man få svar på lige præcis det man gerne vil vide, og det andet sted står ekspedienten bare og ligner et stort spørgsmålstegn.. der er meget stor forskel på servicen i de forskellige forretninger, synes jeg ihvertfald.

Mvh.
Simon Nicolajsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
kjaer (Slettet) - 11/08-2007 14:30 11/08-2007 14:30
#44 Enig. Folk skal lære at undesøge tingene selv.

Mvh.
Kjær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger jery (Inaktiv) - 11/08-2007 15:22 11/08-2007 15:22
#39: vi bliver aldrig enige - det er altså den enkelte forbruger, der skal og bør undersøge tingene selv først. Når det er børn, så kan forældrene altså ikke løbe fra deres ansvar. #44 forklarer det også udmærket.
Jeg har et par meget dyre hobbies (fiskene er nok den billigste af dem), og jeg handler ex. både fisk og orkidéer de steder, hvor jeg får en fagligt ordentlig service. Er da også 'kommet til' næsten at slå en dyr orkidé ihjel pga. egen dumhed, trods både mundtlig og skriftlig pasningsvejledning. Og hvad sagde så den rare forhandler, da jeg klagede min nød? Han præciserede pasningen meget udførligt igen og ville i øvrigt give mig en ny UB.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 11/08-2007 16:02 11/08-2007 16:02
jeg har for nylig været vidne til en noget lignende handel i en af de større forretninger i Vejle, jeg brød ind og sagde, jeg mener ikke i skal sætte de og de fisk sammen, og iøvrigt ikke købe fisk endnu og slet ikke fra de og de akvarier, eksp. blev noget sur, og sagde at man kan sammensætte fisk på mange måder, og man bestemte vel selv hvornår man ville købe fisk, og iøvrigt fejlede deres fisk ikke noget, jeg gik og sagde til afsked det kan vi diskutere en anden gang, (jeg syntes ikke jeg ville mere når der var en kunde) BM. jeg har ikke endnu haft lejlighed til at diskutere, det da der har været kunder, men når han ser mig, taler han meget lavt og skuler, men nu har jeg da hørt ham sige der måske var sygdom i et akvarie. Så de kan måske lære det.?

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 11/08-2007 17:04 11/08-2007 17:04
#48 - Når man er ny i faget, er det næsten umuligt at overskue de muligheder, man har...
Derfor er det sælgerens forb..... pligt at oplyse, hvad der kan gå sammen og ikke, og hvilke fisk der er for store til et 54 liters. Du påstår hermed, at køberen skal have lavet en plan over, hvilke fisk der skal puttes i, inden de overhovedet har købt akvariet??
Jeg ved godt, at det er ønsketænkning, at alle gør det, så ville der ikke være nogen problemer, men kik da bare lige her på siden, der er jo ikke andet end problemer, fordi mange nybegyndere ikke har fået nogen oplysninger, så dem søger de her, efter at de har anskaffet sig diverse fisk og akvarier.
Nogle af dem er endda mere garvede i faget, og de løber alligevel ind i problemer, som de ikke havde forudset, og som jeg er sikker på, at mange af de gode sælgere nemt kunne have fortalt dem.
Det er altså bare for nemt at sige, at det skulle de da ha undersøgt, før de overhovedet besluttede sig for at købe et akvarie.....

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 11/08-2007 17:09 11/08-2007 17:09
Køber man en hest, tager man ansvaret for et dyr og vurderer inden købet, om man kan det, og hvad krav der er til at holde hest.
Køber man en hund, tager man ansvaret for et dyr og vurderer inden købet, om man kan det, og hvad krav der er til at holde hund.
Køber man et akvarium og nogle fisk, fralægger man sig et hvert ansvar for det at holde et eller flere dyr. Alt hvad der går galt, er sælgers skyld.

Når det er sagt, vil jeg også gerne sige at eksemplet i #1 er uacceptabelt. Ved man ikke noget om fisk, skal man selvfølgelig kunne gå til en akvarieforening eller en forretning og få en kyndig vejledning, eller i det mindste et ærligt svar. Det er ikke farligt at sige "det ved jeg ikke", jeg prøver det ofte.

Med hensyn til at det aldrig ville gå så galt hvis kunden havde spurgt på akvariesiden.dk, så vil jeg helt sikkert sige he-he-he!!! Har man et lille akvarium, og vil holde slørhaler, skalare og neonfisk sammen, og får at vide i en forretning, at de ikke kan gå sammen, så finder man da bare en anden forretning at handle i, for man har jo talt med sin nabo om det, og han siger det godt kan gå, så det er forretningen det er galt med. Og det er det lige meget hvad man sælger eller rådgiver omkring. 80% af dem der har akvarium, er ligegade med hvad de putter sammen i akvariet bare det har farve. De sidste 20% kan så deles op i nogle der gør tingene rigtigt, og nogle som bare tror de ved bedre end alle andre.

Et godt råd fra malawiakvarister her på siden vil være, at overfylde akvariet med fisk, for at ødelægge fiskenes naturlige territorialadfærd. Jeg giver selv det råd, men hvad er det for et råd at give, om en fisk der kræver et territorium på 8 meter i diameter. Var det ikke nemmere at sige af den er uegnet til akvarier.

Som akvarister gør vi mange ting forkert, men at fralægge sig ansvaret for det dyr man køber, ved ikke at sætte sig ind i hvad man køber, det mener jeg er uacceptabelt, men desværre meget normalt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bo Christensen - 11/08-2007 17:10 11/08-2007 17:10
#50: Men ville de omtalte problemer ikke lige så godt kunne have været undgået ved, at folk havde sat sig ind i hvilke krav fiskene stillede og hvordan de skulle passes, inden de gik ned i butikken.
Jeg synes dyrs velbefindende er en for vigtig ting at overlade til en tilfædlig sælger i en butik.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 11/08-2007 18:15 11/08-2007 18:15
#51 er helt enig med dig. bedre kan det vist ikke siges.


Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
jonasl - 11/08-2007 18:37 11/08-2007 18:37
#44 tror du misforstår mit indlæg, gik jo ikke helt i dybden, men lad os sige at en kunde kommer ind og siger at han/hun/den vil have en flok balihajer til sit nye 40l hjemmebygget akvarie, sælger siger ok, og giver hende/ham/den 5 stk. 3-4 dage senere kommer han/hun/den og siger at de alle sammen er døde, HAN/HUN/DEN har ikke fået nogen advarsel med undervejs, bør forhandler/sælger så ikke hæfte/betale for hændelsen?

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
jonasl - 11/08-2007 18:38 11/08-2007 18:38
#44 Og nej, en sælger i en tøjbutik ved godt hvor tingene står, hvad de hedder osv. de gør de sjældent i en akvarie butik, bare min erfaring :)

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bo Christensen - 11/08-2007 18:39 11/08-2007 18:39
#54: Jeg kunne desværre ikke gætte, at det var det, du mente.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 11/08-2007 18:48 11/08-2007 18:48
Hvis du køber en porsche der kan køre 230 kmt og får en bøde....for at gøre det skal bilforhandleren så betale bøden ??
Hvis han ikke har sagt du ikke måtte køre så stærkt. nej det er alm sund fornuft og du bør kende færdsels reglerne inden du kører. på samme måde bør du sætte dig ind i det du vil fylde i glasfirkanten hjemme i stuen... det er brugerens ansvar...

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger jery (Inaktiv) - 11/08-2007 18:53 11/08-2007 18:53
#51: bravo!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
kjaer (Slettet) - 11/08-2007 19:01 11/08-2007 19:01
#50 Jeg var da også snotforvirret i begyndelsen, men efterhånden for man faktisk rimeligt styr på hvilke fisk man kan lide og kan have. Man må bare vente til man har fundet ud af tingene istedet for at gå hen til forhandleren og spørge hvad han synes man skal have!

Citat: "Et godt råd fra malawiakvarister her på siden vil være, at overfylde akvariet med fisk, for at ødelægge fiskenes naturlige territorialadfærd. Jeg giver selv det råd, men hvad er det for et råd at give, om en fisk der kræver et territorium på 8 meter i diameter. Var det ikke nemmere at sige af den er uegnet til akvarier."

Bare sig at de skal have dværgcichlider istedet;o) :D

Mvh.
Kjær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 11/08-2007 19:58 11/08-2007 19:58
Jeg arbejder i en akvariehandel og jeg gør altid det med nybegyndere at jeg giver dem www hertil og fortæller kort om siden. Hvis kunden så vil og jeg har tid (vil gerne have tid til det) så går jeg rundt og viser nogle af de fisk de kan have, fortæller kort om dem og skriver navnen ned til dem. Så kan de selv undersøge sagen nemmere og finde ud af hvilke fisk de helst vil have. Jeg synes at alle forhandlere burde gøre det, selvom det tager lidt ekstra tid, men kunden får en god oplevelse og jeg har det godt med mig selv.

Selvfølgelig har vi alle dårlige dage hvor der ikke er det store overskud til det, men at hjælp 1 kunde på den måde, er bedre end slet ikke at gøre det, eller gide

Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
viggo0 - 11/08-2007 20:25 11/08-2007 20:25
#51: Go' post!

#54: Mener jeg ikke sælger skal hæfte for, 5 balihajer har det jo fint i et 40 liters, når de bare ikke er mere end 3-4 cm. ... Hvis han derimod solgte dem noget forkert medicin eller solgte dem en stor piratfisk og 5 gubbyer, ja så skal han da betale for hændelsen syndtes jeg... Men det ændrer ikke ved den kendsgerning at ALT for lidt kunder ikke har nogen anelse om hvilke forehold de bør give de fisk de nu køber, og det kan ikke altsammen tilskrives forhandleren!

#60: Gjorde jeg også en del gange på mit tidl. arbejde... Men helt ærligt der var ca. 100 akvarier og nok omkring 200-500 forskellige fiskearter, så det er ikke så tit man har tid til at gå dem alle igennem :-)

Med venlig hilsen
Frederik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 11/08-2007 23:24 11/08-2007 23:24
#59 - Hej Kjaer, du gik lige i fælden, *ggggg
Du skriver, at du også var snotforvirret i starten, vil det sige, at du er en af dem, der ikke havde undersøgt en skid i forvejen, før du anskaffede dig nogle fisk ????
Du var måske en af dem, er stillede sig op foran akvariener og sagde, jeg vil gerne have en af dem, og to af dem osv...
Tag det nu ikke ilde op, at jeg bruger dig som eksempel, men hvor meget havde du undersøgt, inden du købte akvarie og fisk, og hvor meget forlod du dig på den hjælp, du kunne få i forretningen ???
Dette her er eccentielt, for det betyder enormt meget for den vejledning, der skal gives i forretningen, for nybegyndere, som vi må mene, moderen og hendes søn er i denne tråd.
Det kan godt være, at der er en del der mener, at moderen bør undersøge til bunds, hvilken akvarie, hvilket udstyr, hvilke fisk osv. de bør købe, inden de går på handelen, men vi bør nok kikke mere realistisk på, hvordan man starter op i dag, med akvariestikken, i allerfleste tilfælde er det med akvarieforhandlerens viden om, hvad der skal til, og hvilke fisk der er egnede til det akvarie, man nu har købt...
Jeg tror, at selv akv west vil være enig med mig her, at det stadig er akvarieforhandlerens, der skal vejlede.
Helt enig med Tony, at der er folk, der ikke vil høre efter, og der er nogen, der tror de er bedre vidende, der skal jo være plads til alle, men hvis det nu er nogle der er nye, og ikke ved meget om fisk, så skal de da hjælpes, ikke???
(du er nu altid god for en vejledning, så jeg skyder ikke efter dig)

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 12/08-2007 01:00 12/08-2007 01:00
Problemet ligger nok i folks holdning overfor henholdsvis det etiske og det juridiske princip i denne sag.Der er jo nok ingen der vil tilkalde landbetjenten hvis naboen har 17 Slørhaler gående i et 54l,hvorimod hvis det var en vanrøgtet hest ville der nok ikke gå længe,før der blev banket på døren af ordensmagten.Hvor ansvaret ligger...tjah efter min mening burde vandene deles.Jeg vil give #51 Tonni ret.Det er umuligt altid være ansvarlig overfor at dyrene altid havner under de optimale forhold.Man kunne ønske sig at moral og jura kunne gå hånd i hånd,men det er desværre umuligt at praktisere til fuldkommenhed.
Det hele falder og står nok på at fisken i manges øjne ikke er så højtrangeret på morallisten,som mange pattedyr er.
Hvor tit hører man ikke udtrykket: Det er jo bare en fisk!

Mvh.
anitabritt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 12/08-2007 01:41 12/08-2007 01:41
Heldigvis er akvariefisk kommet ind under Dyreværnsloven, så principielt rangerer de lige så højt som alle andre kæle- og husdyr

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
jonasl - 12/08-2007 02:06 12/08-2007 02:06
#56 Jeg er egentlig ligeglad, bare du ikke er sarkastisk..

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
jonasl - 12/08-2007 02:07 12/08-2007 02:07
#57 ´Du får faktisk en folder med når du køber ny bil, og der står bla. at du skal overholde reglerne vedr. kørsel på offentlig vej og bla bla.

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger jery (Inaktiv) - 12/08-2007 08:18 12/08-2007 08:18
#66: sådan en folder har jeg til gode, den følger i hvert fald ikke med ved indkøb af dyre tyske kvalitetsmærker.
Er den udgivet af Færdselsstyrelsen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bo Christensen - 12/08-2007 09:16 12/08-2007 09:16
#65: ?

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 12/08-2007 10:29 12/08-2007 10:29
Sådan et emne giver altid mange indlæg, jeg forstår godt når en kunde forlanger de og de fisk, så sælger man dem, men kommer der en ny kunde ind og køber akv. mm. så bør kunden vejledes rigtig, da sælger her ved hvor stort det købte akvarie er, og hvilken fisk kunden er interesseret i.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 12/08-2007 12:30 12/08-2007 12:30
Dette er de lovmæssige krav til personalet der handler med dyr:

Personale m.v.
§ 23. Den eller de personer, der har det daglige ansvar for virksomheden, skal have en sådan faglig viden, at virksomheden kan drives dyreværnsmæssigt forsvarligt og således, at virksomhedens kunder kan vejledes og rådgives om forsvarlig hold af dyrene. Den eller de pågældende personer skal have den fornødne viden om
1) den gældende lovgivning om dyreværn, smittebeskyttelse for dyr og indførsel af dyr,
2) dyreadfærd og dyrevelfærd,
3) pasning og transport af de dyr, som sælges,
4) hygiejne, rengøring, desinfektion og affaldshåndtering,
5) ernæringslære og foderhåndtering,
6) smittebeskyttelse,
7) håndtering af dyr samt
8) dyrs følsomhed over for miljøpåvirkninger og stress.

Her står 'Den eller de personer, der har det daglige ansvar for virksomheden', altså skal der bare være én ansvarlig til stede i forretningen, som kan leve op til kravene. Om man så har nogle unge mennesker uden viden om dyr, til at fange og sælge dyr, er uden betydning lovmæssigt, bare der altid er én der kan spørges i forretningen, hvis kunden har et spørgsmål. Den person der ved noget om dyr, kan altså helt lovligt bruge hele dagen på at drikke bajere i baglokalet, og blive kaldt ud i forretningen, når der er et spørgsmål. Alle må dog være enige i, at det ikke er det bedste for forretningen, men når det er lovligt, kan det vel kun betyde en ting. Kunden har det fulde ansvar for hvad kunden køber.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 12/08-2007 12:41 12/08-2007 12:41
Jeg havde en flok Geophagus på 20-25 cm. i forretningen, som der var en kunde der gerne ville købe. Jeg vidste at deres største akvarium var på 325 liter, og derfor sagde jeg, at dem ville jeg ikke sælge dem, da deres akvarium var for lille. En uge senere kom kunden tilbage, og ville købe flokken som en gave til en god ven, som havde et 1000 liters akvarium. Jeg solgte selvfølgelig fiskene, men vi ved vel alle hvor de er proppet hen.
Jeg kan ikke betvivle, at de vil give fiskene som gave, så handelen gennemføres, men det ødelægger da fuldstændig min dag, at man opfører sig på den måde. Hvad nytte er det, at man står og rådgiver kunder, når de opfører sig på den måde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 12/08-2007 12:56 12/08-2007 12:56
#66 den folder har jeg så ikke fået. har ellers lige købt en ny peugeot. men nok om det.
#71 jeg er glad for jeg ikke er fiske handler, for man må da blive jævnt ireterret over sådan nogle mennesker.
Men så længe en dyre handler ikke giver urigtige oplysninger om de produkter.
eks.. den der (Melanochromis) auratus det er en fortrinlig dværg cichlide som er ganske rolig og går smadder godt i et selvskabs akvarie... Jeps det er ikke engang en overdrivelse jeg har hørt denne sætning i en dyrehandel... der måtte jeg bryde ind og fortælle noget andet....
man må vel sige at det går begge veje kunden bør sætte sig ind i hvad han hun køber men sælger bør selvfølgelig også vide hvad han hun sælger og stille sin viden til rådighed.



Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 12/08-2007 13:51 12/08-2007 13:51
#72 og andre: Den folder er af mange importører indeholdt i Manualen/brugs-forvirringen til bilen....som et kapitel omme bagved.
Iøvrigt kan det jo osse lige nævnes at man altid skal have en dansk brugsvejledning til alt som der er strøm i!!!

Blander mig ikke ellers i debatten.... jeg er nok osse for kontroversiel og giver West ret i det meste han siger.
En proffesionel dyrehandler SKAL i min verden ikke sælge for salgets skyld men for dyrenes og kundens skyld, hvem der så skal give/have viden før salget af levende dyr, må være op til den enkelte at virdere.

En butik som kun lever af salget for ikke kunderne til at komme tilbage eller siger det videre til andre, hvilket er det vigtigste for en butik efter min mening ( er selv lige nystartet ed butik...hihi) . Man kan ikke leve af det hurtige første-salg over længere tid.

Hov....nu fik jeg vist skrevet for meget - :)

Kærlig hilsen
Finn

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 12/08-2007 13:53 12/08-2007 13:53
retter lige slåfejl: virdere=vurdere - ed butik= med butik -

Kærlig hilsen
Finn

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
jonasl - 12/08-2007 14:21 12/08-2007 14:21
#67 + #72 hmm, undre mig lidt, flere af bla. mine brors kammerater, og nabo har købte nye biler også brugte biler, der fulgte disse sjove foldere med.. de kom sammen med alt det forsikrings halløj og en sammen med en masse reklamer om mærket osv. osv.

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
kjaer (Slettet) - 12/08-2007 15:25 12/08-2007 15:25
#62 Jeg læste alle bøger jeg kunde få fat i og læste alt jeg kom over på internettet inden jeg skaffede fisk. Jeg har faktisk ikke fået særlig meget vejledning af dyrehandleren, eftersom jeg vidste det meste i forvejen. Det jeg mener med forvirret er at jeg var forvirret over den modstridende info. der var i de forskellige bøger og hjemmesider. Jeg var også forvirret over de mange muligheder der var ang. fiskesammensætninger.
Når jeg så havde fundet ud hvilke fisk jeg kunne lide og hvilke der kunne gå sammen købte jeg fiskene.

Det er vigtigt dyrehandlerne giver korrekt vejledning, men man må altså også undersøge tingene selv :o )

Mvh.
Kjær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 12/08-2007 16:01 12/08-2007 16:01
#61 jep, har omkring 60 akvarier på arbejdet, men prøver at fremhæve en 5-7 arter som kunne være en mulighed, men ja det er svært altid at nå det, specielt hvis der står 3 andre kunder at venter også...

#70 betyder det så at man har ret til at nægte at sælge fisk, hvis man ved de kommer et dårligt sted hen?

Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 12/08-2007 16:04 12/08-2007 16:04
#77 Hvis man ved at det er fuldstændig urealistisk at have bestemte fisk i akvariet, så må man gerne nægte at sælge dem.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger jery (Inaktiv) - 12/08-2007 16:58 12/08-2007 16:58
#73+75: nope, ingen vejledning med hos Mercedes, heller ikke i den 298 siders brugsforvirring til vidunderet.
Og #73: dansk manual er ikke kun et lovkrav til maskiner med strøm, men faktisk til al 'teknik'.
#77: du skal måske nok lige tjekke med chefen, at du ikke bliver fyret i givet fald...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 12/08-2007 17:02 12/08-2007 17:02
#79: Hvordan definerer du "teknik"??

Kærlig hilsen
Finn

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger jery (Inaktiv) - 12/08-2007 17:19 12/08-2007 17:19
#80: uha-da-da, det et er helt enormt emne, værs'go: Eksternt link http://www.at.dk/sw12588.asp

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Brian C - 12/08-2007 20:51 12/08-2007 20:51
Jeg mener faktisk ikke den behøver at være på dansk, men kravet er at den skal være på mindst ét af de skandinaviske sprog, dk/sv/n, det var i al fald de vi lærte på radiohandlerskolen.

Med venlig hilsen
Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 12/08-2007 21:51 12/08-2007 21:51
# 71, skal til at printe indlægget ud og vise til min chef i morgen :) men ja, man skal nok passe lidt på


Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 12/08-2007 21:52 12/08-2007 21:52
ups #79


Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
bom-karl - 12/08-2007 22:17 12/08-2007 22:17
#83

Husk lige at få med at det er ulovligt at sælge til børn under 16 år, medmindre man har forældrenes samtykke.
Dertil skal det lige nævnes at det ikke er tilstrækkeligt barnet (i juridisk forstand) siger at det er ok med forældrene.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 12/08-2007 22:41 12/08-2007 22:41
#81: Fint link....men omhandler det salg af teknik og hvad krav det stilles til salget??

Jeg læser i linket en masse om arbejdsmiljø og forhold.......

Kærlig hilsen
Finn

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #87
jonasl - 12/08-2007 22:55 12/08-2007 22:55
#85 påstår du at hvis man er under 16år skal have forældrene med, bare for at købe nogle højtalere?

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #88
bom-karl - 12/08-2007 23:02 12/08-2007 23:02
#87

Ja.
Du må tage din mor med på tanken fredag nat når du skal have dine gummimænd og bajere.

Ej, det gælder kun for levende dyr.
... man må forresten heller ikke købe sig en lille lækker slave her i Danmark medmindre man er over 16 år eller får sin fars accept ;-)

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #89
Bruger jery (Inaktiv) - 13/08-2007 00:22 13/08-2007 00:22
#86: det fremgår af Lov om arbejdsmiljø, at der skal være en skriftlig dansk vejledning til maskiner, tekniske hjælpemidler, strømførende apparater etc.etc.etc. Der står intet om salgskrav.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #90
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 13/08-2007 07:10 13/08-2007 07:10
#89: Det er jeg klar over......men her omhandler det jo arbejdsmiljø når man er ansat. Dvs. at det er arbejdsgiveren som har ansvar til at denne skriftlige danske vejledning findes. I mine øjne har det intet med hvad der skal være ved et salg - :)

nå pyt.....vi finder den nok en dag....HIHI

Kærlig hilsen
Finn

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #91
jonasl - 13/08-2007 15:50 13/08-2007 15:50
#88 nå nå synes nok .. men jeg er 16 og kan sagtens besøge tanken uden mutter.

Mvh.
jonasl

Annoncører
Annoncører