Ancistrus maller døde af iltmangel?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2681

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Brian C - 26/07-2007 13:40 26/07-2007 13:40
Nu er det blevet min tur til at dele ud af en dårlig oplevelse med en dyrehandel, jeg nævner af gode grunde ingen navne

jeg købte for 8 dage siden 3 stk voksne ancistrusmaller, hvoraf de to angiveligt var et avlspar, glad som jeg er, da jeg længe har søgt efter et par voksne fisk til min enlige store han, sætter jeg dem ned i akvariet, akvariet er et 128 liters, med et stort og velindkørt HMF filter, men glæden varede desværre kort for dagen efter var de 2 døde, den tredie havde en meget indsunken mave, og døde nogle timer senere, panik! jeg måler vandværdierne Nitrit ikke målbar og nitrat under 30 mg/l, så min tanke er at der må ha været noget galt med fiskene, så dyrehandleren bliver kontaktet, hvor en en meget overlegen ekspedient tager imod, og kategorisk afviser at der kan være noget galt med deres fisk og at det må være mit akvarie det er galt med, dette svar kan jeg så ikke godtage og vil tage kontakt til chefen, så jeg bringer fiskene ned til dyrehandlere, hvor en anden ekspedient kigger på dem, og siger \"der er helt klart et problem\" det må chefen lige kigge på, og han ville ringe tilbage, men gjorde det så ikke hvorefter jeg kontaktede ham, bare for at få at vide at de var døde af iltmangel og han ikke solgte syge fisk.... MEN! der gik en ancistrus i forvejen den døde ikke, der gik guldbarber og lygtefisk de døde ikke, ingen fisk hang i overfladen, og hele akvariet blev efterfølgende fuldt af hvide prikker, hvilket jeg dog ikke kan laste ham.... men vi snakker om fisk til 300,- som jeg mistede inden for et døgn, og som det ser ud til lige nu kan jeg godt skyde en hvid pil efter de penge :-(
og det er en forhandler hvor man har lagt adskillige tusinder af kroner, han får ikke en nikkel mere af mig

Men kan det i den situation som beskrevet passe at ancistrusserne er døde af iltmangel, når ingen andre fisk viste tegn
de havde skudt krogene ved gællerne ud, hvilket dyrehandleren påstod de gjorde ved iltmangel?

Med venlig hilsen
Brian - trekantensakvarieforening.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jery (Inaktiv) - 26/07-2007 15:35 26/07-2007 15:35
Hmm - der skal vist meget til, før en Ancistrus dør af iltmangel. Hyperventilerede de, før de døde? Svømmede de forvildede rundt op og ned ad ruderne hos dig?
Hvad med de andre fisk i samme akvarium hos butikken?
Du er jo så garvet, så akklimatiseringen går jeg ud fra, er foregået efter bogen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Brian C - 26/07-2007 17:04 26/07-2007 17:04
Der var ingen der hyperventilerede, og de svømmede ikke forvildede rundt, de lå nærmere stille, uden den store aktivitet, og de er selvfølgelig blevet akklimatiseret som de skal

Med venlig hilsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jery (Inaktiv) - 26/07-2007 17:08 26/07-2007 17:08
#3: selvfølgelig er de det - det skrev jeg jo også. Jeg tror, du har fået syge fisk, og at det er flytningen, de døde af.
Har du kontrolleret butiksakvariet?
Du kan i øvrigt fået et alvspar her - selvfangst!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger brib - 26/07-2007 17:33 26/07-2007 17:33
For et par måneder siden ryddede jeg lidt op i mine ancistrus ynglepar.

3 trioer røg til den lokale dyrehandel, og få dage efter besøgte jeg ham , hvor han klagdede sin nød.

Alle trioerne var døde dagen efter, og jeg så selv at han lukkede dem ud i forskellige akvarier.

De resterende fisk jeg havde beholdt levede- lever stadig i bedste velgående.

Så jeg kan ikke hjælpe dig med en logisk forklaring , men kun fortælle min egen kedelige oplevelse .

Et lille hint er der måske alligevel, for jeg har bemærket at voksne- ældre individer kan stresses meget let, hvorimod ungerne - ungfisk er ret ligeglade hvor de befinder sig.

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kenned - 26/07-2007 18:19 26/07-2007 18:19
tror du har fået nogen fisk som havde hvide pletter, og idet du/i pakker dem ned for at du kan få dem med hjem bliver de stresset og de er mere følsom over for de hvide pletter..
så tror de er døde af stress og de hvide pletter som de har haft.. efter som du fik dem efter deres død..

Mvh.
kenned

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger jery (Inaktiv) - 26/07-2007 18:24 26/07-2007 18:24
Det mystiske er jo, at de hverken hyperventilerede eller for forvildede rundt, jf. #3 lå de nærmest stille - altså opførte sig på vanlig u-stressende Ancistrus-maner....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Brian C - 26/07-2007 19:09 26/07-2007 19:09
#4 jeg kunne nu godt bruge et avlspar oven på den historie :-)

Ja jeg finder det også mystisk, for de virkede netop ikke stressede, og jeg har flyttet en del større ancistrusser før, de skulle efter dyrehandlerens udsagn have gået i butikken i en måned, at jeg så ikke erindrer at have set dem før er noget helt andet
Det voldsomme udbrud af hvide pletter, er jeg ret sikker på skyldes flytningen og at de har haft det i sig, for det er første gang i mere end et år at jeg har haft nogen form for sygdom i akvariet, så jeg tror selv at de har været dårlige da jeg fik dem, den ene lignede én der var ved at dø af sult, så hulmavet var den

Med venlig hilsen
Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 26/07-2007 20:21 26/07-2007 20:21
Hejsa
Det er noget mærkeligt noget med de ancistrus, hjemme kan jeg stresse dem til de bliver helt blåviolette af arrigskab, flytter man dem kan de dø af en smule skift i vandtypen...Hvormeget vand kører der gennem dit HMF filter, og snakker vi airlift eller powerhead, er det powerhead så tror jeg ikke på iltmangel, airlift måske, men jeg tvivler. Fisk der dør inden for de første 24 timer, dør som regel af en eller anden forgiftning, og ingen fiskemave synker ind på så kort tid. Jeg tror, du har en eller anden form for forgiftning, det kunne være kobber, som mallerne bare ikke tåler ret godt. Der er også noget sneglegift de bare ikke kan snuppe, kan ikke lige på stående huske hvad det hedder.

MVH
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 26/07-2007 20:23 26/07-2007 20:23
Glemte lige at sige at jeg da også har en del ancistrus i 7 + cm størrelse gående.

MVH
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Brian C - 26/07-2007 20:27 26/07-2007 20:27
#10 HMF filteret bliver drevet af et powerhead, og jeg tror ikke på forgiftning, da jeg ikke har brugt nogen form for tilsætningsstoffer, medicin, snegledræber eller lign, og der desuden gik en ancistrus i akvariet i forvejen

Med venlig hilsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger bimmer - 28/07-2007 06:49 28/07-2007 06:49
#8 der er medlemmer i din forening der har adskellige avls par/trioer gående som de gerne vil give videre til medlemmer i foreningen hvis der er behov for det..der er også en hulens masse yngel af diverse cichlider og guppyer og rejer som dine rovfisk ville blive glade for at stifte bekendskab med..det var bare et forslag

Mvh.
SvendErik Henriksen Eksternt link www.trekantensakvarieforening.dk

Annoncører
Annoncører