En fiske-bowle eller?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 29453

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Nullepigen - 22/07-2007 12:31 22/07-2007 12:31
Hej , Vil gerne have fisk. Men ikke noget stort, så jeg har kigget lidt på sådan en Fiske-bowle 30 l.
Hvad er bedst for fisken.?
Håber på hurtigt svar ;)
På forhånd tak...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger læsehesten (Inaktiv) - 22/07-2007 12:35 22/07-2007 12:35
Det kommer an på hvilken fisk du vil have i.

Med venlig hilsen
Læsehesten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
ThomasH - 22/07-2007 12:35 22/07-2007 12:35
En bowle er ikke godt :) køb et startsæt dem kan du få til 399 på nettet ville klart anbefale :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Nullepigen - 22/07-2007 12:37 22/07-2007 12:37
Okay, Men Hvorfor er en bowle ikke god???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
ThomasH - 22/07-2007 12:38 22/07-2007 12:38
de kloge sige en fisk bliver forvirret i den :) .. jeg ved ikke om det passer har bare hørt det..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ringsted (Inaktiv) - 22/07-2007 12:38 22/07-2007 12:38
Som #3 siger vil jeg også foreslå dig et lille startsæt og som han også siger så kan de fås ret billigt...

De bedste hilsner
Ringsted

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Nullepigen - 22/07-2007 12:40 22/07-2007 12:40
Okay tak, :) Det må ikke fylde så meget, også synes jeg at en bowle er lidt mere charmerende hvis man kan sige sådan ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
bom-karl - 22/07-2007 12:42 22/07-2007 12:42
Hej Nullepigen.

Jeg arbejder selv i butik, så mine holdninger er måske en smule økonomisk begrundede, men det må du selv og de andre brugere vurdere.

En bowle er ikke et dårligt akvarium, men den tjener ikke samme formål som et rektangulært akvarium efter min mening.
De folk der normalt køber bowler går efter noget pænt, der lige passer ind på hylden fremfor efter en decideret indgangsvinkel til det at holde akvariefisk, forsået på den måde at det er de færreste bowle-ejere der spekulerer på vandkvalitet, kvælstofkredsløb eller fiskesammensætning.

De går ned til deres forhandler og spørger om de kan have de og de fisk deri og det er helt i orden.
Der skal både være plads til de mere hobby-interesserede mennesker og dem der bare gerne vil have noget pynt i stuen.
Uanset hvilken type kunde det er skal ekspedientens råd være korrekte.

En bowle har en meget stor volume (antal liter) ifh. til dens overflade, hvor selve iltningen af vandet foregår.
Det sætter nogle begrænsninger for fiskene, idet primært de mindre labyrintfisk egner sig til bowler, eftersom de ikke bruger deres underudviklede gæller, men derimod svømmer op til overfladen og trækker den samme type luft som du og jeg indånder.
Det klassiske eksempel er en enkelt kampfiskehan.

Derudover kan du have et par rejer og evt. nogle dværg tandkarper.

Hvis du ikke bruger bundfilter og laver en sammensætning af fisk, som den jeg har nævnt bør du skifte ca. 1/5 ver 2.-3. dag.

Et rektangulært akvarie åbner op for en del flere arter og overvejelser, men det er en helt anden historie.

Jeg håber du kunne bruge mine råd til noget og at jeg ikke er alt for økonomisk orienteret i mine grundholdninger.
Uanset hvad står jeg ved mine meninger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger gorm (Inaktiv) - 22/07-2007 12:42 22/07-2007 12:42
en bowle er et fint lille akvarie men det kan kun bruges til nogle få meget små fisk som H. formosa (dværg tandkarpe) eller et guppy par eller endnu bedre nogle små rejer. man skal dog være opmærksom på at det svært at holde så lille et akvarie som en bowle ofte er. men hvis du bare vil have et enkelt lille akvarie så er det fint...

Vh.
Gorm

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger tommy toftegaard (Inaktiv) - 22/07-2007 12:42 22/07-2007 12:42
hej

en stor bowle med med iltsten og 2 - 5 slørhaler ( alt efter størelsen ) kan godt lade sig gøre, men helst ikke andre slaks fisk.
slørhalerne vil også vokse ud af bowlen iløbet at 1 - 2 år alt efter hvor meget du fodre dem.

mvh tommy

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger gorm (Inaktiv) - 22/07-2007 12:43 22/07-2007 12:43
du kan jo også overveje et lille 6 kantet akvarie på f.eks 30l. Det fylder heller ikke det vilde og det er efter min mening dejligere at kigge gennem end en bowle.

Vh.
Gorm

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
bom-karl - 22/07-2007 12:44 22/07-2007 12:44
Efter min mening ved #10 ikke hvad han taler om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger lysholm (Inaktiv) - 22/07-2007 12:46 22/07-2007 12:46
#12 Enig

Med venlig hilsen
Karina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Nullepigen - 22/07-2007 12:50 22/07-2007 12:50
Mange tak for det store indlæg. Det akvarie jeg har kigget på er fra "tanteshave".
Kunne jeg have guldfisk i??? Og hvor mange hvis???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
ThomasH - 22/07-2007 12:54 22/07-2007 12:54
13 enig :P ....

er der nogen der kan finde billedet af den store sørhale ? og vise ham den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger læsehesten (Inaktiv) - 22/07-2007 12:54 22/07-2007 12:54
Nej det er samme art som slørhaler. En kampfiske han vil være det bedste i en bowle.

Med venlig hilsen
Læsehesten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
cmj - 22/07-2007 12:54 22/07-2007 12:54
#1 Selvfølgelig skal du tænke på fiskenes ve og vel som de andre skriver. For det første synes jeg, at det er forkert at holde fisk på vilkår, som man fra starten af ved er helt forkerte, og derfor synes jeg, at det er godt du spørger, før du køber :o ) For det andet bliver det også træls for dig selv, hvis du kommer uegnede fisk i en bowle, og de dør for dig. Når det er sagt, synes jeg også for syns skyld, at du skal overveje andet end end bowle, i hvert fald, hvis du gerne vil kigge på det, der er i bowlen, for det er vildt svært at få et ordentligt udsyn, da glassets krumning forvrænger alt.

De bedste hilsner
Carina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Lois (Slettet) - 22/07-2007 12:57 22/07-2007 12:57
#10 Hva snakker du om!? 2-5 slørhaler? Glem det!
#14 Nej guldfisk et bestemt ikke noget klogt valg til en bowle.
Overvej at kig lidt rundt på nettet, der finde mange 'smarte' skrive bordakvarier omk de 30-40L. Firkantet og med afrundet hjørner f.eks. Dette gir et meget bedre billede af fiskene, istedet for det slørede 'syn' man får gennem en bowle.
...Og gi dig tid til at kigge på/læse om fiskene. Guldfisk har intet at søge i 30L...
En, to muligheder kunne være:
Eksternt link http://akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=125
Eksternt link http://akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=206

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Nullepigen - 22/07-2007 12:57 22/07-2007 12:57
´Tusind tak Carina... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
kobberkbh - 22/07-2007 12:57 22/07-2007 12:57
Jeg vil nu gerne støtte dem i denne tråd der taler for at en bowle ikke er en god ide´. Måske ser det pænt ud på hylden eller i vindueskarmen, men det er meget meget svært at holde og tit er dem der vælger en bowle ikke villige til at gøre hvad der skal til, da de tit ikke har haft fisk før. Der skal skiftes vand hyppigt og det er så godt som umuligt at lave et miljø der bare minder en lille smule om naturen som de lever i. Selv med en lille pumpe er tempratur og gode vandværdier svære at holde.
Jeg har i min tid som akvariemand i butik oplevet de samme folk der kommer og fortæller hvordan de dør efter få uger og gerne vil købe en ny, da de tror fisken er død af naturlige årsager. De bliver altså over 20 år hvis de passes rigtigt.

Så.. mit råd/mening er også at købe et "rigtigt" akvarie, men vælg et sekskantet, buet eller noget helt tredje, men en bowle er altså ikke eget til fisk, men til slik eller velkomst drik. Tro mig, det er ikke sjovt i længden, køb noget der er nemmere at holde,- det vil du takke dig selv for.

De bedste hilsner
Jeppe Olsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
cmj - 22/07-2007 12:57 22/07-2007 12:57
#14 Det, de alle hentyder til med "enig" omkring slørhale, er at den bliver alt for stor til en bowle, og faktisk også for stor til et akvarium, også fordi den "sviner"meget. Se f.eks. beskrivelsen her og billederne:
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=88

Der står, at den skal have min. 200 liter vand. Så mange råderfaktisk til, at det mere er en havedamsfisk end end akvariefisk
De bedste hilsner
Carina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
bom-karl - 22/07-2007 13:01 22/07-2007 13:01

Nu kender jeg ikke "Tanteshave", men jeg vil dog sige nej.

Jeg tror at det er slørhaler du mener istedet for guldfisk - skidt med det. Der er ikke mange der skelner mellem dem idag, men der er alligevel en forskel.

Fra tidernes morgen tog man nogle sølvkaruser og forædlede dem til det man idag kalder for guldfisk.
Disse forædlede man så videre til det der idag kaldes for slørhaler (dem med de store flagrende haler).

Det er altså samme art, men forskellige varianter.
Fælles for dem er at de kræver køligt vand (jeg vil sige max. 18 grader Celsius med en gradvis tilvænning fra fiskeforhandleren) og at de bliver forholdsvis store.
En lille bi-observation i løbet af forædlingsarbejdet er at de, for hvert af de to fremskredne under-varianter, har mistet en smule af fiskens længde. En slørhale bliver dog stadig omkring 25 - 35cm lang.

Denne voldsomme vækst kræver en masse foder og deraf følgende skidt der kommer ud den anden vej.
Det får hurtigt vandet i en bowle til at blive forurenet, selvom det ser fuldstændigt klart og rent ud.
Din fiskehandler vil kunne vise dig forureningen ved at lave nogle små test på dit akvarievand.

I bund og grund (det her er virkeligt holdt på lavt plan) vil de usynlige giftstoffer virke kvælende på fisken, idet den ike vil kunne optage tilstrækkeligt ilt via gællerne, så det svarer lidt til rygere, der konstant lever med en vis mængde forgiftning.
De falder ikke døde om efter den første smøg, men de lever ikke lige så lang tid og kan ikke more sig lige så godt som vi andre under en fodboldkamp (TIL ALLE RYGERE: JEG KUNNE IKKE DY MIG *G* ).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger lysholm (Inaktiv) - 22/07-2007 13:01 22/07-2007 13:01
Inden du køber noget som helst, så bliver du altså nød til at sætte dig lidt mere ind i det, at holde akvariefisk. Lån fx nogle bøger eller læs på internettet.
Der findes også nogle gode sider her på siden.
Nej du kan absolut ikk holde guldfisk i en bowle..
#8 Skriver om hvad du kan have i din bowle.

Med venlig hilsen
Karina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Nullepigen - 22/07-2007 14:24 22/07-2007 14:24
Jeg bliver jo nød til at spørge for at få noget at vide, ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger k@rin@ (Inaktiv) - 22/07-2007 14:57 22/07-2007 14:57
#24 selvfølgelig skal du bare spørge løs - Jeg startede selv med en bowle og 2 slørhaler - som 10 årig, og anede bestemt intet om fisk - jeg fortryder meget den dag i dag, da mine fisk nok ikke har haft det helt så godt som de burde. Jeg har nu et 190 L og et 250 L med andre fisk, og har nydt meget af at kunne spørge om hjælp inde på denne side.

Jeg vil som mange andre, forslå at købe et lille firkantet startersæt, det er billigt, og du får "alt" med som du skal bruge. (Teknik) - Når du har bestemt dig for størrelsen på akvariet, er der kun at kigge i forskellige forretninger, og inde på denne side om fisk. Når du så mener at du har fundet en god sammensætning, så prøv at lave et nyt indlæg, om din forventede sammensætning af fisk, inden du køber.

Held og lykke.

Med venlig hilsen
k@rin@

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger yesyes (Inaktiv) - 16/02-2009 20:34 16/02-2009 20:34
Hvis det virkelig er så slemt at holde fisk i en bowle, er jeg sikker på at det var blevet forbudte at øje og at man ikke ville kunne købe dem mer. Da det ikke er tilfældet mener jeg sagtens at 2-3 fisk kan bo i en bowle. De har da mere plads end, når de er ved forhandleren, hvor de måske har halv så meget plads pr. individ.
og undersøgelser har jo også vist at fisk ikke kun svømmer rundt men også svømmer som var de i et firkantet akvarium *doh*

Steen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Mr.Frog - 16/02-2009 22:49 16/02-2009 22:49
Gad vide hvorfor man opretter en profil bare for at svare på en forældet tråd :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Line... (Inaktiv) - 16/02-2009 22:55 16/02-2009 22:55
Det kan være vedkommende har brændt inde med dette, siden han/hun læste tråden for halvandet år siden... :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger viborg (Inaktiv) - 16/02-2009 23:16 16/02-2009 23:16
ALDRIG en bowle! man må endelig ikke tro, at en bowle kan sammenlignes med et akvarium. der er praktisk talt ingen ligheder.
Den der alligevel køber sådan et opbevarings glas må love aldrig og lade fisk være i det! en guldfiskebowle kan derimod bruges i fler sammenhænge. i den kan i opbevare guldarmbånd guldbarrer guldbrokade gulddukater guldhalskæder guldlokker guldlænker guldmedaljer guldstjerner guldmønter guldtresser guldæbler m.m MEN ALDRIG LEVENDE GULD FISK!!!!!!!
___________________________________________________________________________________________________
hilsen den der er imod glas bowler!

Annoncører
Annoncører