Hjælp til måling af vandværdier

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1482

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
odensebib - 15/07-2007 22:02 15/07-2007 22:02
jeg er ny starter af akvarium. derfor vil jeg hører om der er nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg måler vandets forskellige værdier. F.eks. PH og GH o.s.v.
Hilsen Ulla

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Janne (Inaktiv) - 15/07-2007 22:03 15/07-2007 22:03
Der bør være brugsanvisninger med til de testsæt du køber - hvis du ikke allerede har købt, synes jeg de vigtigste at købe er nitrit (NO2) - den er den allervigtigste, især når akvariet er nyt - og nitrat (NO3), som er god at have når akvariet har kørt lidt.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Janne (Inaktiv) - 15/07-2007 22:05 15/07-2007 22:05
Nå ja, testsættet kunne f eks se sådan her ud: Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=256&sub=0&p... . Det er et godt mærke, som kan fås de fleste steder.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
cmj - 15/07-2007 22:08 15/07-2007 22:08
Hej Ulla,

man kan købe sådan nogle teststrimler, der tester for 5 ting på én gang. Det er ikke den mest præcise måde, men langt den nemmeste og forholdsvis billig. Jeg har brugt JBL testrimler. Jeg tror de hedder 5 i én. Her testes der for nitrat, nitrit, KH, GH og PH. Som nystartet er det nok vigtigst, at dine nitrit og nitrat værdier er i orden. Det er oftest det, der er i vejen, når fiskene dør i nyopstartede akvarier. Resten er selvfølgelig vigtigt, når du skal vælge, hvilke fisk, der skal i akvariet. Derfor synes jeg, at teststrimler er gode for nybegyndere :o )

De bedste hilsner
Carina

Annoncører
Annoncører