Pseudomugil gertrudae - erfaringer søges

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1583

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Jacob - 14/07-2007 20:43 14/07-2007 20:43
Har i dag købt mit livs første regnbuefisk, 6 stk flotte Pseudomugil gertrudae. Må indrømme at jeg ikke har haft den store interesse i regnbuefisk før, har dog altid synes at arterne i slægten Pseudomugil er ret lækre.

De er kommet i et 54 l, som er indrettet med sandbund, et par enkelte trærødder. Beplantningen består af lidt Riccia i overfladen, og en tot trådalger. Æggene afsættes jo i fintløvede planter, så det må da lige være sagen :) Æggene afsættes helst nær bunden.

De er ret sjove at kigge på, især den ene han er meget aktiv og spiller meget op til hunnerne.

Efter hvad jeg kan læse skulle det ikke være så vanskeligt at få dem til at lægge æg. Det svære er er fodre ungerne op.
Er der nogen som har erfaringer med Pseudomugil gertrudae ?

mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bo Christensen - 15/07-2007 12:13 15/07-2007 12:13
Superflot og charmerende lille fisk.
De er meget fredelige og generer ikke mindre fisk.
Jeg synes der var en tendens til, at hannerne kunne være lidt efter hunnerne, så sørg for at hunnerne har mulighed for at trække sig tilbage.
Jeg oplevede flere gange at en han og en hun forsvandt ind i en klump mos side om side, men så aldrig noget til æg eller unger.
Jeg fik dem til at tage tørfoder, men de lader til at trives bedre på levende og frossent foder.

Der står lidt om arten her: Eksternt link http://members.optushome.com.au/chelmon/Gertrud.htm

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Jacob - 15/07-2007 21:32 15/07-2007 21:32
Tak for info :)
Synes også jeg har bemærket at hannerne er lidt efter hunnerne, men det ser nu ikke til at de lider nogen overlast. Det er virkelig en lækker lille fisk, ærgeligt at den ikke ses så tit i handlen. Da jeg var i Stockholm sidste sommer så jeg Pseudomugil tenellus i Södermalms Akvarieaffär. Det er bestemt også en spændende art.

mvh

Jacob (kommende regnbuefreak ?)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Marya (Inaktiv) - 19/07-2007 19:38 19/07-2007 19:38
Har også haft dem og har pt. Ps. furcatus, som jeg også synes er virkelig smuk:-) Dengang forsøgte jeg mig med gertrudae som par og det kan i hvert fald ikke anbefales (det samme med furcatus), for hannen var efter hunnen hele tiden og så igen. Med din opsætning skal det nok blive godt!
Hvis du vil have yngel med dem vil jeg forslå den klassiske metode med at tage han og en godt opfodret hun og sætte over i et yngelakvarium med en masse javamos eller lignende et par dage og den rette temperatur og så fjerne forældrene igen og vente og se om ikke der så skulle være gevinst.

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bo Christensen - 07/08-2007 16:17 07/08-2007 16:17
Skulle nogle få lyst til at prøve disse små charmerende fisk, så har de hos Planteimporten lige fået Pseudomugil gertrudae, Pseudomugil furcatus og en anden lille regnbuefisk Iriatherina werneri.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger BetinaF (Inaktiv) - 24/04-2013 14:16 24/04-2013 14:16
Hvordan ser æggene ud? Jeg har Furcatus og ved ikke om det er deres æg jeg har fundet...

Annoncører
Annoncører