Dværg guramier

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 1753

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Josefine - 13/07-2007 16:41 13/07-2007 16:41
Hejsa.

Nu har jeg så fundet ud af at jeg skal have dværg guramier i mit 63L.

Og jeg har nogle spørgsmål, ved jeg kan læse artsbeskrivelsen, og det har jeg også gjordt- men synes ikke den fortæller alt. Og jeg vil gerne have det sådan lidt mere beskrevet, specielt med foder og planter osv.

Hvor mange af hvert køn skal jeg have?
Hvilke plater, trærødder og sten?
Hvordan indretter jeg bedst?
Foder?
Unger?
hvor køber jeg dem, er planteinporten i kbh fin nok?
hårdt eller blødt vand? osmosevand?
Hvor mange grader?
Bundlag?
Lys?

Glæder mig til en masse svar, fra andre erfarene gurami ejere. :D

Hilsen Josefine. :)

Hilsen
Josefine

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Janne (Inaktiv) - 13/07-2007 18:03 13/07-2007 18:03
En han og en eller to hunner. Der er ikke plads til mere end én han, fordi de er ret territorale.
Masser af planter, så der bliver godt med skjulesteder - så er det sådan set lige meget hvilken slags planter du bruger. Trærødder er godt, sten er fint. Mht stenene skal det bare være nogen granitsten eller lignende; de afgiver ikke kalk til vandet, og vil som regel være afrundede, så guramierne ikke kan rive sig på dem.
Indretning; tjah, masser af planter og en smule fri svømmeplads fortil, så du også kan se dem. Det er sådan set det.
Foder; de spiser det meste. Giv et godt allround-tørfoder til hverdag, suppler med frostfoder når de skal have lidt guf.
De kan fint gå i hårdt vand, men vil nok trives endnu bedre i blødt vand. Bruger du osmosevand, skal der dog blandes lidt postevand i, for at have en smule bufferkapacitet. Ellers bliver det meget svært at holde pH stabil.
25-28 grader er fint.
Bundlag er underordnet. De kommer højst ned på bunden for at samle lidt foder op.
Lys; ja, det afhænger af planterne. Dog kan de godt lide lidt dæmpet belysning, men det kommer jo af sig selv, hvis der er godt med planter i. Dvs du kan sagtens sætte masser af lys på, bare der er planter der skygger.
Unger; tjoh, hannen vil nok bygge skumrede en gang. Men tag den derfra, når det engang bliver aktuelt.
Jeg er ikke sikker på, hvor mange Dværgguramier der er tilbage nede i Planteimporten, så ring inden du tager derned - medmindre du bor tæt på, selvfølgelig.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 13/07-2007 18:14 13/07-2007 18:14
God ide med lidt flydeplanter også.Dem bruger de gerne til redebygning.

Mvh.
anitabritt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Josefine - 13/07-2007 19:20 13/07-2007 19:20
Mange tak for jeres svar!

Det lyder som en fisk der er lige mig.

Okay, så de kan altså godt bare gå i postevand??

Jeg bor ret langt væk, så jeg ringer i forvejen! ;D
Hilsen
Josefine

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Midzi - 14/07-2007 22:39 14/07-2007 22:39
Jeg købte engang 3 hanner og 5 hunner til mit 54 L. Det skulle jeg aldrig have haft gjort. Dyrehandlen sagde at det kunne man sagtens, men da jeg kom hjem og skrev herinde på AS hvad jeg have købt, var folk lige ved at tabe øjnene tror jeg. Jeg fik at vide at det kunne man overhovedet ikke, de ville dræbe hinanden. Så jeg fik hurtigt sat hannerne hver for sig i fødekasser. Idag er der 2 hanner og 4 hunner tilbage. Hannen var død idag da jeg kom hjem fra ferie og hunnen døde kort tid efter jeg købte dem. Og jeg gav altså 200 kr. for 4, altså 400 kr. for 8. Dvs. 50 kr. for 1. Så jeg har lært at man ikke skal sætte flere Dværg Gurami hanner sammen i samme akvarie. Hehe. Lige en trist historie fra mig af. Men held og lykke med dine Dværg Guramier. ;)

Annoncører
Annoncører