Hvad skal der i baljen?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1347

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
JeppeM - 04/07-2007 00:58 04/07-2007 00:58
Hej

Jeg køber snart et 400L akvarie som skal være en del af indretningen i stuen. Jeg har planer om at det skal være af selvskabelig karakter med masser af planter og selvfølgelig også fisk..

Jeg vil gerne have scalarer men er dog ikke helt sikker på hvad jeg ellers kan få plads til af andre cichlider gerne af mellem/sydamerikansk art... den klassiske opsætning med scalarer og rød neon vil jeg gerne supplerer med andre evt mindre cichlider..

Nogen forslag??

Hvad med diskus i stedet for scalarer?? Hvordan har diskus det med masser af planter og lidt apistogrammaer??

Håber på at i kan hjælpe lidt inden jeg begynder at shoppe løs i diverse akvariebutikker!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger mardini (Inaktiv) - 04/07-2007 06:54 04/07-2007 06:54
Overvej den mellemamerikanske Sajica. Den kan gå sammen med alle ovennævnte!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Ringsted (Inaktiv) - 04/07-2007 11:10 04/07-2007 11:10
hmm ja du kan jo suplere med nogle bundfisk pragtsmerlinger ville være fine (de går i grupper og æder dine snegle) så får man også lidt liv i bnden
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=126

De bedste hilsner
Ringsted

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Jakob U. (Slettet) - 04/07-2007 11:26 04/07-2007 11:26
Velkommen til!

siden det er dit første akvarie er det måske ikke lige at kaste sig ud i discus.

scalarer
et eller 2 par dværgcichlider(husk masser af gemmesteder)
en stor stime neon
en god flok pansermaller
og nogle ancistrus

så har du en fin sammensætning som alle kan gå sammen.

Husk kun at købe nogle få fisk ad gangen med 1-2 ugers mellemrum. hvis du skal have 2 par dværcichlider er det bedst hvis du putter begge par i på samme tid.

De bedste hilsner
Jakob U.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger schøler (Inaktiv) - 04/07-2007 15:17 04/07-2007 15:17
jeg ville måske smide 3-4 par små scalare og lade dem gå og danne par, og når de er blevet store og har dannet par kunne du så skulle dig af med nogen så du kun har 2 par tilbage.

Jeg ville måske tag nogen sommerfugle ciklider, og gøre det samme som med scalarene.

Så en stime Rød Neon på ca. 30-40 stykker.
og En flok pansermaller på 10-15 stykker, måske vælge Corydoras Panda eller corydoras julii, så de er lidt "specielle"
og så 4-6 Ancistrus maller, der kan du jo gå ind og kigge her på siden hvilken en du synes er flottest, for der er mange at vælge imellem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
JeppeM - 04/07-2007 16:02 04/07-2007 16:02
Hej

Det er nu ikke mit første akvarie, men det fik jeg nok heller ikke beskrevet noget om... Jeg har haft akvarier siden jeg var 8-9 år gammel og er idag 29 --- kun afbrudt i ca 1/2 års tid.
Lige for tid har jeg 2 små startersæt på hhv 63 og 54 L, hvor det ene går med et par kribensis med unger (ja jeg ved godt akvariet er lidt for lille til kribensis), og det andet har jeg 8 kileplet, 6 lystetra, 2 stribet smerlinger, 1 ancistrus og 1 apisogramma vijeta han og 1 kribensis unge - det lyder måske overfyldt, men har ikke haft problemer med alger i de godt 2 år akvariet har kørt uden særlig form for oprensning.

#2 med hensyn til Sajica synes jeg det er en super flot fisk, har også haft den i tankerne -- har dog erfaringer med at den godt kan finde det underholdende af grave lige rigeligt et selvskabsakvarie plus tror den overmatcher scalarer/diskus voldsomt i temperement.

#3 Smerlinger skal der helt sikker i baljen, dem havde jeg helt glemt -- vælger nok end anden end lige pragtsmerlinger, måske supplere de 2 Botia jeg allerede har med nogle flere så der er 4-5 stykker i alt. De bliver knap så store som pragtsmerlingerne.

#4 Pansermaller har jeg forsøgt mig med mange gange, og synes jeg har været meget uheldig med dødsfald --- måske jeg har gjort fejlen alle akvarister sikkert har prøvet, at komme for mange fisk i for hurtigt... inden akvariet er klar til at bære det. Måske mit valg af bundlag har været forkert, men synes nu at sand og afrunden grus burde kunne gå... Men jeg prøver nok igen når akvariet først står der -- nogen der har erfaringer med at købe forholdsvis store fisk på 3-5 cm fremfor små på 1-2 cm, har de mere "holdbarhed"?

#5 hvis valget falder på scalarer og ikke diskus så er ungfisk metoden den rigtige vej frem.Pt. leopoldi kunne jeg rigtigt godt tænke mig fremfor alm. scalarer. Under alle omstændigheder skal det helst være en ikke kulturart..

Håber der er flere der vil byde ind med idéer også meget gerne med plantevalg --- satser på store grupper for ikke at gøre billedet for spraglet og så nogle store trærødder.... kunne se på tropica at der er kommet mange nye de senere år... nogen der har gode erfaringer med en forgrundsplante som de vil fremhæve?

-Jeppe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Jakob U. (Slettet) - 04/07-2007 16:30 04/07-2007 16:30
HVis du vil have discus så gå ind på Eksternt link www.discusdummies.dk

bundlaget har ikke været forkert til panserbasser. Er de støre så "holder" de også bedre..

Jeg er ikke den store plante ekspert, men en der fylder ogdt og som er nem at formere er hygraphilla (tror jeg den hedder)

De bedste hilsner
Jakob U.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Jakob U. (Slettet) - 04/07-2007 16:31 04/07-2007 16:31
hovsa , det var Eksternt link http://www.discus-dummies.dk/

De bedste hilsner
Jakob U.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger schøler (Inaktiv) - 04/07-2007 18:06 04/07-2007 18:06
personligt synes jeg jo det ville være synd at vælge smerlinger, når nu du egentlig vælger at lave et mere eller mindre sydameriekansk biotop med scalare (ellers discus), neon, og apistogramer osv...
smerlinger høre til i et asiatisk biotop....

det skal lige siges at jeg er klar over at min sammensætning af fisk heller ikke er så korrekt mht. biotop..... men jeg havde heller ikke lavet en plan da jeg startet med akvariet, hvilket jeg fortryder meget, da jeg synes at biotop akvarier blir flottere og mere harmonisk.....
Når nu du er i gang med at lave en "plan" for hvilke fisk du vil ha', så tror jeg du vil blive gladest for at lave en rent boptop akvarie.... sådan ville jeg i vært fald ha' det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Luna (Inaktiv) - 04/07-2007 18:16 04/07-2007 18:16
Vil da lige lægge et godt ord ind for mine to slags dværgcichlider, som jeg har og er glad for. :-)
Det er Nannacara anomala og Cacatuoides. Begge er flotte synes jeg, yngler i hårdt vand og så har de en interessant adfærd.
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=143
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=380

Begge er fra Sydamerika. ;-)

Mvh.
Helle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger læsehesten (Inaktiv) - 04/07-2007 21:33 04/07-2007 21:33
Få en hun til din Apisogramma Vijeta og flyt dem over i det store sammen med den schalare leopoldi som du gerne vil have. Jeg kan tilslutte mig Luna48 med Nannacara anomala den er sjov, sød og meget mere.

Med venlig hilsen
Læsehesten

Annoncører
Annoncører