Gratis vandpest til københavnere.

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1920

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
plindboe - 01/07-2007 21:12 01/07-2007 21:12
Jeg var lige nede og gå en tur omkring Sortedams Sø, og man kan ikke undgå at se at der er kæmpe bunker af vandpest spredt ved kanten af søen. Det virker sjovt at de samme planter koster 35 kroner hvis man går ned og køber den i Bonnie's dyrehandel er par hundrede meter derfra. Jeg snuppede nogle stykker og har smidt dem i noget vand her hjemme. Efter grundig skyldning lykkedes det dog stadig for et par myggelarver at snige sig med.

Jeg har planlagt at holde dem isolerede et par uger før jeg smider dem i mine akvarier, da jeg er nervøs for at forurene med hydra eller diverse fiskeparasitter. Er min forsigtighed unødvendig? Er der nogle råd ellers? Er der andre søer i Københavnsområdet hvor man kan finde nogle gode planter?

Peter :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger steffen.d (Inaktiv) - 01/07-2007 21:42 01/07-2007 21:42
tror desværre de går rimeligt hurtigt til, det gjorde de vandplanter jeg fandt i en sø

Mvh.
steffen.d

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Janne (Inaktiv) - 01/07-2007 22:01 01/07-2007 22:01
De vandpest, vi har her i Danmark adskiller sig sandsynligvis genetisk fra de Vandpest, vi køber i butikkerne - sidstnævnte er formentlig indsamlet i varmere klima end vores, når de kan klare sig i vores akvarier. Min pointe er; samler man nogen fra naturen her i Dk, er de tilpasset det danske klima med bl a vinterhvile, og vil formentlig ikke kunne klare sig i akvarierne i længden. Jeg siger formentlig, fordi det ikke er noget jeg ved med 100% sikkerhed, men noget jeg formoder ud fra hvad jeg har lært om andre planter.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
plindboe - 01/07-2007 22:04 01/07-2007 22:04
Var det også vandpest du fandt? Vandpest er jo en af de letteste arter man kan have med at gøre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger steffen.d (Inaktiv) - 01/07-2007 22:06 01/07-2007 22:06
nej var det nu ikke

Mvh.
steffen.d

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 01/07-2007 22:07 01/07-2007 22:07
Vandpesten skal nok overleve . Det er mere om du har fået slæbt uønskede skadedyr ind .

Der er flere planter i den danske natur som kan bruges i akvariet , der har næsten lige været en tråd om det her på siden . Ser om jeg kan finde den

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
plindboe - 01/07-2007 22:11 01/07-2007 22:11
Tak Janne. Men jeg mener at vandpesten man finder i naturen er samme art som man har i akvarier. Jeg læste for nyligt at den oprindeligt blev introduceret i Danmark gennem akvariehobbien, fordi folk tømte akvarier i vandløb og søer, og den har siden bredt sig overalt i vores natur.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
plindboe - 01/07-2007 22:15 01/07-2007 22:15
Tak, stig, den ville jeg gerne læse. Jeg er blevet fascineret af tanken om at skaffe planter selv, og at opdrætte foder som dafnier og cyclops, efter jeg har været på vandløbs- og sø-kursus i Jylland under mit biologi studie. Men jeg har nok en del at lære før jeg begynder at indsamle.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger brib - 01/07-2007 22:38 01/07-2007 22:38
Jeg fandt lidt om hornblad men ikke det vilde .

Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?id=168110&cat=9...

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
plindboe - 01/07-2007 22:42 01/07-2007 22:42
Tak stig. Vi fandt også hornblad i nogle søer. Det er sjovt at finde planter i naturen, som man allerede har i sit akvarie. Jeg prøver søge-funktionen for at finde lignende emner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Janne (Inaktiv) - 01/07-2007 22:43 01/07-2007 22:43
#7: Ja, det er samme art. Det er mere, om der er genetiske forskelle i deres temperaturkrav, p gr af naturlig selektion til f eks de lave vintertemperaturer.

Det jeg engang arbejdede lidt med, var nogle haveplanter fra Nepal. Alt efter i hvilken højde de var fundet, kunne man have dem på friland eller i drivhus i Danmark, selv om det var samme art. Der var altså opstået en genetisk tilpasning. Det samme kunne måske være tilfældet med Vandpesten - men det er ikke sikkert, det er det. Det kommer nok også an på, hvor længe de har været i landet, vil jeg tro.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
plindboe - 02/07-2007 01:33 02/07-2007 01:33
Janne,

ja, man kunne godt forestille sig at den havde tilpasset sig vores klima. Dog må jeg indrømme at jeg tvivler på at nogle årtiers tilpasning vil gøre at den bukker under så snart den møder nogle temperaturer dens forgænger for så kort tid siden florerede i. Men tiden vil vise det, og det vil blive interessant at holde øje med hvordan mine nye planter vil klare sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 02/07-2007 09:33 02/07-2007 09:33
Som #3 skriver, jeg har prøvet flere gange med i Danmark indsamlede planter, de holder ikke længe i opvarmede akvarier.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger brib - 02/07-2007 09:51 02/07-2007 09:51
Den danske vandpest kan godt aklimitatiseres til opvarmede akvarier.

Man snupper en dusk og lægger den i vand, og de nye grønne skud den sætter mens den er i akvariet, er akvarieegnede , resten kasseres .

Fordele: Den er god til at omsætte nitrat( gødning) og yderst velegnet som gemmested for yngel.

Bagdele: Den breder sig enormt vildt , når den først kommer igang og den er lyskrævende

Jeg har prøvet andre dk planter og den ovennævnte er den eneste jeg har haft held med . Altså lige bortset fra det S..... andemad, som er en god nitrat spiser , men næsten umulig at slippe af med .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger akvariekaj (Inaktiv) - 02/07-2007 10:27 02/07-2007 10:27
Primært til #3 :Vandpest stammer fra Nordamerika og således senere indført til Europa ved ``forurening`` af naturen. Vandpests store tilpasningsevne gør at den kan holdes i opvarmede akvarier og koldtvandsakvarier uden problemer. Der er intet med vinterhvile. Genetisk adskiller den sig derfor næppe fra den originelle Nordamerikanske moderplante. Jeg har selv som barn haft den igennem mange år med stor succés i mine akvarier.

Mvh.
Akvariekaj

Annoncører
Annoncører