Snegle, plagen over alle plager

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1568

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Darkforce - 10/06-2007 18:25 10/06-2007 18:25
Hvordan pokker slipper jeg af med snegle? Har prøvt sneglefælder ( kald dem mallefælder), den \"rigtige\" smerling, som grovæder, men den efterlader malaysneglen, æder kun posthornssneglen..??

Er ved at være desperat, da det hele startede i et enkelt akvarie, og nu har de formået at \"overføre\" sig selv til de 16 andre akvarier, selvom der ikke har været flyttet rundt på planter eller dekoration..

Steen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mr.Frog - 10/06-2007 18:30 10/06-2007 18:30
Det er sikkert fordi du har brugt den samme slange til at skifte vand med at sneglene formerer sig i de andre akvarier. Det kan også være fiskenettene/påfyldningsslangen.

Venligst
Mr.Frog

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger brib - 10/06-2007 19:14 10/06-2007 19:14
Hvis smerlingerne er store nok , kan de godt "mule" malaj sneglene.

Men da det er de færreste som har smerlinger i 10-15 cm størrelse lige ved hånden, kan det godt være nogle drilske fætre, de der malajer.

Hos os har vi en mini udgave af malajerne, og dem ordner kuglefiskene så vidt det er muligt ( 2 har ædt sig ihjel)

Men er det rigtigt grelt med sneglene er det op med bundlaget og overhæld det med minimum 60 c varmt vand .

Denne kur tager kun det værste og er ret besværlig ved store mængder bundlag.

Der er ingen 100% sikker måde at slippe af med kræene på, og da jeg er skarp modstander af snegledræber og andre kemikalier, kan jeg kun sige at du nok må vænne dig til at de er kommet for at blive.

Bassemand på billedet, kunne på sine gamle dage sagtens æde malajer.

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Line (Slettet) - 10/06-2007 22:16 10/06-2007 22:16
Hvad mener i med Malajer? Tårnsnegle?

De er da et gode - ikke et onde. Man skal bare kunne omgåes med dem *smile*

Hilsen
Line Sörensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
kvikkid - 10/06-2007 23:05 10/06-2007 23:05
Nerit snegle æder andre snegle æg, på den måde kan du blive sneglefri på ca. et halvt år.... neriter yngler ikke selv i ferskvand.
Hvis du har et stort akvarie med få fisk og mange planter kan jeg anbefale 2 dværgkugle fisk pr. 150L som spiser små snegle, det er nødvendigt hvis du har tårnsnegle som har deres æg i huset. Du skal også huske at fodre dem med frostfoder.

Jeg har bekæmpet mindst 5000 snegle i et 350L akvarie med 3 kuglefisk og 10-15 neriter på 3 måneder. i dag er der ikke en at se, lidt en skam for jeg kan godt lide en lille snegl eller to. Men læs alt om dværgkugle fisk før du køber dem!

Mvh.
Jon Jessen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 10/06-2007 23:57 10/06-2007 23:57
Underligt, at der slet ikke er nogen, der omtaler pragtsmerlingen, den kan tygge næsten alt, når først der er lidt størrelse på dem, altså omkring 10 cm eller mere.
Den napper selvfølgelig også yngel, der måtte være i akvariet, men det siger vel sig selv.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 11/06-2007 07:46 11/06-2007 07:46
Du kan også prøve, efter du har "sultet" akvariet i 2 dage hvis det kan lade sig gøre, at fodre med en mallepille og så kan du lige så stille fange dem op af akvariet. Det virkede for mig og nu er jeg nede på et minimum af snegle

Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger C-Breum (Inaktiv) - 11/06-2007 09:49 11/06-2007 09:49
Sneglene er et godt tegn. Der er kun mange af dem hvis du overfodre akvariet, så de kan i sidste ende rede dine fisk fra et forurenet akvarie. hvis de er rigtig mange vil jeg forslå at du skære halvdelen af den fodermængde du gir dine fisk. og skifter en god del vand løbende det næste stykke tid.
Holder selv meget af tårnsneglende, da de roder og i bundlaget og derved kan man nedsætte chancen for et pludslig nitrit problem. ret mig endelige hvis jeg har rodet rundt i betegnelserne.

Mvh
Chris Breum

Med venlig hilsen
Chris Breum

Annoncører
Annoncører