Mækelig orm fra akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 1939

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 12/05-2007 09:21 12/05-2007 09:21
Hej,

jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle poste dette indlæg, men håber jeg har ramt nogenlunde rigtigt.

Da min far kom hjem fra arbejde i går, fortalte han mig og en af hans arbejdskollega, som har akvarie. Da kollegaen for nogle uger siden var i gang med at rense akvarie, var der kravlet/svømmet nogle små larver, ind i hans blodbane, igennem et sår han havde på armen. Larverne trives stadig inde i blodbanen og de er så store at han kan se at de svømmer rundt derinde. Lægerne har prøvet at fange larverne, ved at skære han op i en blodåre, men de kan ikke fange dem og lægene ved ikke hvad det er. Nu kommer mit spørgsmål så. Er der nogen der ved hvad er det for nogle?

Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Gooey (Inaktiv) - 12/05-2007 09:25 12/05-2007 09:25
YIKES det lyder som noget fra en skræk film.. !

De bedste hilsner
Lotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 12/05-2007 09:26 12/05-2007 09:26
Ja. Blev også helt chokkeret da jeg hørte om det

Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
thetof91 - 12/05-2007 09:35 12/05-2007 09:35
Lyder mærkelig at lægerne ikke kan fange den... Men lyder rimlig klam... Ved ikke hvad det er... Vil mene at lægerne skulle prøve igen... Gør så de ikke kunne kom en vej og så fange dem et sted...

Med venlig hilsen
thetof91

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger brib - 12/05-2007 09:52 12/05-2007 09:52
For kort tid siden var der et program på tv om noget lignende .

Men min gamle sivehjerne kan ikke huske hvad det helt gik ud på , udover at det var en snylter.

Og denne snylter var yderst vanskelig at bekæmpe.

I samme program var der noget om en anden snylter som kom ind i kroppen via kønsåbningerne, og her satte den nogle modhagere fast så den var næsten umulig at komme til livs.

Ps: Hold venligst disse snyltere langt væk fra mig :-)

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Soulen (Inaktiv) - 12/05-2007 09:57 12/05-2007 09:57
#5 tror faktis jeg hørte det ( sad ved min comp og skimtet tvet ) men lækkert var det ikke

Mvh.
Heine Espersen. ( planetfish.dk )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
jonasl - 12/05-2007 10:51 12/05-2007 10:51
Tvivler på at snylteren kom fra akvariet.

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger JPV (Inaktiv) - 12/05-2007 10:52 12/05-2007 10:52
tror sgu din far har fortalt dig en røver :o )

Med venlig hilsen
jesper

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jimmymac (Inaktiv) - 12/05-2007 11:56 12/05-2007 11:56
den med røveren hopper jeg med på...

Mvh.
Jimmymac

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger chico4000 (Inaktiv) - 12/05-2007 13:01 12/05-2007 13:01
Satser også på røveren... Hvis du får en parasit ind i kroppen bliver den højst sandsynligt behandlet medicinsk... Det med at åbne en blodåre for at fange orme er lidt langt ude... ;O) Hvis du har en bændelorm skærer lægerne jo heller ikke dine tarme op for at hive den ud...

Med venlig hilsen
Allan Kristensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger snake (Inaktiv) - 12/05-2007 13:59 12/05-2007 13:59
#10 der findes faktisk en del parasitter som skal fjernes ved en operation.

#5 det er en candiru, det er en lille fisk som lever i amazone floden, den lever af blod fra andre fisk og finder sine ofre ved at "lugte" sig frem til dem ved hjælp af ofrets urin, det er sjældent at den angriber mennesker, men hvis man stiller sig ud i floden og lader vandet, så kan de altså godt finde på at svømme op i ..... og ellers mæske sig i væv, den skal fjerne ved at man lige dele kalorius i to, men kan nemlig ik trække den ud da den har nogle modbydelige modhagere.

Eksternt link http://en.wikipedia.org/wiki/Candir%C3%BA

Men der findes utrolige mange forskellige paresitter, dog ikke så mange farlige i danmark.

om historien er sand kan ik sige, men jeg kan da forstille mig at det sagtens kan ske.
De bedste hilsner
Lars pedersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger Carsten From - 12/05-2007 14:03 12/05-2007 14:03
Jeg har i de 26 år jeg har haft akvarium ikke hørt at det kunne ske. Så jeg tvivler stærkt på det. Det er helt sikkert en røver de har bundet dig på ærmet.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger chico4000 (Inaktiv) - 12/05-2007 14:26 12/05-2007 14:26
#11 Det gør der da helt sikkert... Der findes mange larvestadier af forskellige stikfluer der bruger os som mellem/slut vært... Men jeg nægter simpelthen og tro på at en orm der lever i din blodbane bliver fjernet ambulant!!
1. Hvis man tænker sig om, vil det medføre et massivt blodtab at skulle åbne en blodåre for at fange en orm.
2. Skulle dette være i behandlingsøjemed som du lyder på #1 så ville du skulle lave dette indgreb hundrevis af steder i kroppen for at fjerne alle parasitter (det er jo ikke fordi de mødes og holder møde i højre arm ;O) ).
3. De parasitter der findes i blodet, undersøger man for ved at tage en blodprøve og bruge et mikroskop - ergo de er små. Jeg har ikke hørt om parasitter i blodet så store at du kan se dem med det blotte øje, så hvordan kan du fjerne dem ved operation??

Sætter stadig mine penge på røveren... ;O)

Med venlig hilsen
Allan Kristensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger brib - 12/05-2007 14:56 12/05-2007 14:56
Og skal helt sikkert ikke nøgenbade i Amazonas :-)

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger snake (Inaktiv) - 12/05-2007 15:42 12/05-2007 15:42
#13 jeg mente ik at de parasitter som lever i blodet bliver fjernet ved operationer, jeg var vist ik tydelige nok på det punkt, det jeg mente var at der er mange der lever inde i kroppen, i huden,hjernen osv, som man ik kan fjerne med medicin, bla er der en parasit i afrika, som får ens fødder til at hæve op, den kaldes elefantfod parasit, og ja ens fødder kommer til at ligne en elefant fod, og det kan ikke kureres, dog kan man, hvis man opdager det i tide, bruge medicin til at slå den ihjel inden at den når et vidst stadie. det er dog sjældent at den bliver opdaget i tide.

#14 hehe troede ellers at du var så glad for fisk, du er jo akvarist, så en lille fisk som ik er meget større end en malle kan da ik stræmme en stor voksen mand som dig, vel. ;o)

De bedste hilsner
Lars pedersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 13/05-2007 20:54 13/05-2007 20:54
Det er skam rigtigt. Efter at have læst jeres indlæg blev jeg i tvivl og spurte min far igen og han siger det er rigtigt, både med ormen og det med at han blev skåret op. Hans kollega er blevet behandlet på Marselisborg hospitals hudafdeling. Grunden til at de skar ham op var for at de kunne få en enkelt orm ud og analysere den, for at finde ud af en behandling.

Tror ikke det er en røver. Det ville min far ikke joke med og samtidig nærmest stå med maske og defeniseringsmiddel :)

Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger Carsten From - 13/05-2007 20:56 13/05-2007 20:56
#16 Man kan tage en practical joke meget langt ud for at folk skal hoppe på den.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 14/05-2007 09:22 14/05-2007 09:22
#17 Men ikke min far.... Han ville bryde sammen af grin lige så snart han havde sagt det. Hvis det var en joke :)

Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger JPV (Inaktiv) - 14/05-2007 14:24 14/05-2007 14:24
vis ham den her tråd og lad ham lave et indlæg :o )

Med venlig hilsen
jesper

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Claus T (Inaktiv) - 14/05-2007 14:30 14/05-2007 14:30
Har selv fået opperet snylter ud af kroppen et par gange, efter mine rejser rundt om i verdenen, senest en orm fra sand fluen,som jeg pådrog mig i Venesuela, men jeg har dog aldrig før hørt at de skulle kunne findes i et akvarium. Men hvis han har haft en VF fra venesuela er det da ikke helt utænkeligt, at den skulle havde været inficeret, men som sagt har jeg aldrig før hørt at den slags parasitter skulle kunne være kommet til DK i et akvarium, men det burde da kunne lade sig gøre

Mvh
Claus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 15/05-2007 12:23 15/05-2007 12:23
#20 mange tak for svaret. Det vil jeg sige videre.

En af grundene til at jeg spørger er også for at kunne sige det videre, så kollegaen kan få dem fjernet

Mvh.
Joselimaianus

Annoncører
Annoncører