Hvordan bruger man grindal orme?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2690

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger helene - 11/05-2007 23:05 11/05-2007 23:05
Er der nogen som bruger disse som foder??
Jeg har fået nogen, men blev lidt overrasket over at hvis jeg brugte de helt små, så lå de bare på overfladen, og fiskene opdagede dem sådan set ikke, så der lå de i et par dage. Bortset fra mr. kampfisk
Bruger man de små, eller venter man til de bliver store?
Er det et godt foder?

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger chico4000 (Inaktiv) - 12/05-2007 00:54 12/05-2007 00:54
Hejsa Helene

Jeg var lige på springhalen.dk og der står der følgende om dem:
Grindalorme (Enchytraeus buchholzi)
Dyrkes i f.eks. firkantede plastbøtter ved stuetemperatur. Som medium bruges fugtig kokoshumus der anbringes 1-2 cm højt i bøtten. En smule havregryn drysses ud på overfladen, nogle orme fra en anden kultur tilsættes. Oven på herlighederne anbringes et lille stykke glas. Ormene vil samle sig under glasset, og de vil nemt kunne høstes herfra. Der fodres med f.eks. havregryn i små mængder. Glimrende foder til frøer, salamandre, større haletudser, salamanderlarver og fisk.

Men det er jo mest om pasningen af dem... De skulle vist være godt foder - meget næringsrige! De bliver om til 10 mm lange..
Hvis du får din kultur til at blive til flere så vil jeg meget gerne købe lidt af det du kan undvære... ;O)

Med venlig hilsen
Allan Kristensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger bimmer - 12/05-2007 12:09 12/05-2007 12:09
#1 den omtalte glasplade bruger du som opsamler af grindalorm...du skraber dem simpelt hen af pladen og ned i akvariet...de er meget skrøbelige og går let i stykker...mine kulturer er lige smeltet i varmen,dvs 22 grader så jeg skal lige have bestil nogle nye..men mine dværgtanglopper,DAMN de yngler som bare fanden...lækkert foder.

mvh SvendErik Eksternt link www.trekantensakvarieforening.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger chico4000 (Inaktiv) - 12/05-2007 13:08 12/05-2007 13:08
#3 hvor store er de dværgtanglopper?? Hvad fodre du med dem??
Jeg er ret interesseret i at lave mit eget foder så leder efter et dyr der reproducere sig ret hurtigt og er nemt at passe...

Med venlig hilsen
Allan Kristensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger bimmer - 12/05-2007 13:31 12/05-2007 13:31
#4 hej der..jeg bruger dem til de fleste af mine fisk..mine scalare specielt er helt vilde med dem,og hvis du ikke har noget kalktilskud i vandet danner de ikke så tykt et panser som de ellers ville,så er de flere fiske arter der kan spise dem.
og hvad angår foderet så virker de som rensninganlæg i mine Dafnier monia kulturer,jeg har pt 6 kulturer kørende hvor der er mange voksne og ufatteligt mange unger af tanglopperne.Jeg har også den store tangloppe gående men det er udenfor i de alm.Dafnier kulturer..det virker rigtigt godt og jeg bruger en del større beholderer end anbefalet det gør arbejdet letterer,der er ikke så meget vandskifte.dem bruger jeg til de store fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger helene - 12/05-2007 13:48 12/05-2007 13:48
:-) Allan, vi kan bytte med en kultur dværgtanglopper hvis du bestiller nogen ... de lyder jo også spændende, (jeg har rigeligt af dem)
Men, Bimmer, det jeg synes er et problem med grindalormene, er det er jo mest små bitte nogen, og dem der sidder under glasset, og ihvertfald mine pragtguramier, de tar ikke de små orme på overfladen ... og så blev jeg lidt i tvivl om de store blev for meget for dem, men de er nu ret vilde med dem ...
Jeg synes nu bare overhovedet ikke det er let det med bag på glasset osv .. hos mig er det som sagt mest små bitte nogen, og så kommer der en hel del kokushalløj med ned i akvariet

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger bimmer - 12/05-2007 14:17 12/05-2007 14:17
#6 ja det er faktisk et underligt foder..hvis der kun er bitte små er det kun unger..men jeg bruger mest Grindalorm til mine Corydoras..og så suger jeg bunden lige ved foder stedet en time efter fodring,for det kokushummus der kan bruges er godt nok rent og naturligt men det sviner,ikke at man kan se det i mine akvarier;o) men alligevel. nu har/havde jeg også kun ormene som suplement til alt andet foder og for sjov.
jeg bruger mest microorm og dafnier og blå springhaler til mine pragtguramier,ellers ikke andet,for tørfoder gider de ikke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger chico4000 (Inaktiv) - 12/05-2007 14:28 12/05-2007 14:28
SvendErik det lyder som om du er godt inde i den levende foderverden... Kan du ikke anbefale mig et setup med levende foder som er nemt at passe og ikke kræver salt, specielle tilsætningsmidler og gødning?? Skal bruges til alm selvskabsfisk og Coryer...

Med venlig hilsen
Allan Kristensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger bimmer - 12/05-2007 14:50 12/05-2007 14:50
#8 altså en god start... hvis du ringer til Flemming i springhalen så bestil en samlet pakke der hedder 4 gange Dafnier monia 2 gange dværg tanglopper og 2 grindalorm og 2 microorm og en blok kokushummes det er 290 kr ca.
til dafnier bruger jeg 25L beholdere og 2 gange kulturer,dvs poser i hver og en gang tanglopper.foder er gær opløst i vand og beholderne må ikke blive klare i vandet,ikke bruge af dafnierne de første 3 uger,ellers er der ikke meget at starte med.efter 4 uger laver jeg 4 nye beholderer på 25L og dele kulturerne,i halve og halvdel nytvand,så kører det for ondt.hvis du bruger denne str beholdere og tanglopper er der ikke nogen rengøring andet end vandskifte.
microorm er vanvittig nemt.. der tager du beholdere på 1 liter med tætsluttet låg,ellers er de ude. du skal bruge KÆRNEMÆLK og HAVREGRYN ,ingen gær. lav en fast masse,det skal ikke slippe skeen,så er det godt og 2 skefulde i bøtten,og en spk fuld snask fra start kulturen og så er der liv,efter 14 dage er det hele flydende. og så hver 3uge laver du 2 nye,hvis du bruger gær stinker det og KÆRNEMÆLKEN erstatter sukker og gæren.
grindalorm er lidt sværer der må de ikke stå for varmt og sparsomt foder ellers mugner det,hvis du holder dem over stuetemp. dvs 20 grader kan de smelte,og husk en tætsluttet beholder,hvis du fodre sparsomt vandre dine orm rundt i hele bøttet og stil dem mørkt så kan du tage dem fra låget uden kokus hummus,det er det nemmeste.
det er en fed hobby,og der er meget foder man kan lave selv.jeg håber du/i kan bruge det til noget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger helene - 12/05-2007 16:36 12/05-2007 16:36
dejligt med sådan en lang beskrivelse, jeg vil da gå over til kærnemælk så - og enig, de er da nemme ....
Monia dafnier synes jeg alligevel ikke er helt lette, og man skal lige lære det
Grindal'ormene skal nu også fodres relativt tit ... men det kan nu også være jeg har fodret for godt, for der er bare så mange af de små ... og sådan rimelig sparsomt med de voksne ...
Det med over 20 grader har jeg nu ikke noget problem med, har dem ved stuetemperatur, i et mørkt skab, - ingen problemer endnu, og jeg tror nu der er over 20 grader
Svend Erik, hvis du engang imellem har det, så skulle du give pragtguramierne nogle nyudklækkede artemia, det er de vilde med ...

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger bimmer - 12/05-2007 17:23 12/05-2007 17:23
#10 altså..når du kan holde pragtguramier kan du da også holde monia;o) nej man skal bare ikke bruge løs af dem.
jeg kender ikke grindalorms cyklus,desværre men da jeg fodrede meget mugnede det bare,de tog langtid om at blive voksne,og så var det som om de smeltede jeg troede det var varmen,men det er rimeligt nyt med de grindalorm for mig,man skal bare prøve sig frem.
det med artemia er noget jeg ikke gider,det er for ensformigt og så holder de ikke i ferskvand,det gør de andre foderdyr.der er nok lidt dovenskab gemt i det...he he

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger helene - 12/05-2007 18:23 12/05-2007 18:23
problemet med dafnier er at de nærmest dør hvis de ikke får mad en enkelt dag :-/ (næsten) .. det gør fiskene altså ikke, og så kan vandet af en eller anden grund komme til at lugte lidt ikke så godt :-( (dafnie-vandet)
Jeg synes bare at artemia er så let så let .... meget nemmere end at sortere små hvide orme ud af kokusmuld eller skulle suge kokusmuld op igen :-/ - men sådan er vi så forskellige ...

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger bimmer - 12/05-2007 20:07 12/05-2007 20:07
#12 det er dovenskab det med artemiaerne..det er såmen ikke andet. men artemia er da klart et af de bedre foderdyr ellers ville så mange folk da ikke sværge til dem. hvordan klækker du dem Helene,og hvad salt opløsning bruger du??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger helene - 12/05-2007 20:24 12/05-2007 20:24
hehe, det er måske derfor det er så let for mig ... jeg tar ca en spiseskefuld salt på slump + ½ til en 1 teskefuld æg, ned i en fyldt colaflaske, luftsten til (står permanent i et hjørne) luftstenen skal nok få opløst saltet, så det gør jeg ikke noget ud af ... 1½ dag, så suger jeg lidt op med en luftpumpe slange ned igennem en si, saltvand tilbage, luftsten i, og samme næste dag.

Mvh.
helene

Annoncører
Annoncører