54l - langt fra klart

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1729

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 14/03-2007 23:56 14/03-2007 23:56
Lige et enkelt billede... det er længe siden jeg har vist hvad jeg roder med...

Det er fra 19 januar, og langt fra klar til endelig bedømmelse, måske til sommer er det klart. Stilen er Nature Aquarium-style, altså ikke en 'blomsterdekoration' (Dutch-style) som normalt kendetegner den vestlige planteakvarium stil, men hér, altså en form for metaforisk repræsentation af naturen i den terrestielle verden...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
larsballe - 15/03-2007 00:02 15/03-2007 00:02
Ser rigtig flot ud, kan godt lide at du bruger farverforskellen til at bryde symmetrien, men har dog svært ved at få mine øjne til at hvile et sted, flakker frem og tilbage mellem de to sider. Bare mine fem cent.

De bedste hilsner
Lars Balle Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 15/03-2007 00:08 15/03-2007 00:08
mmm - det er fordi de i øjeblikket deler akvariet på midten, og derfor skaben en dårlig symmetri.

Læs evt. mine kommentarer i journalen på akvarieplanter...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 15/03-2007 07:27 15/03-2007 07:27
Jeg ser det som et rigtigt flot akvarium.

Specielt kan jeg godt lide røde planter, og "græsplænen" i forgrunden er også blevet rigtig god.

Larsballe siger lidt om symetrien, og det kan der være noget om.

Mit fokus landede dog straks på de 2 sten i midten tv.

Af fisk kan jeg genkende nogle Flying fox ( aner ikke det latinske) et par rejer er der også kan jeg se.
Men resten af fiskene er kun et gæt.

Planterne trives og er algefri ( stort plus)

Og til sidst: Hvis du ikke havde skrevet at det kun var 54.l ville jeg have gættet på at det var omkring 200.l

Så konklussion: Flot udnyttelse af så lille et akvarium. :-)

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger bimmer - 15/03-2007 07:35 15/03-2007 07:35
#1 den plante du har i forgrunden...hvad er det for en og hvilke vækstbetingelser...jeg har selv en del små akvarier som jeg er ved at plante OP og der mangler noget i forgrunden...jeg bruger selv mange rejer til at fjerne alger..da jeg syntes maller er for voldsomme...det er forresten et flot akvarie og de maculatus ser rigtig flotte ud..

mvh SvendErik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jery (Inaktiv) - 15/03-2007 07:54 15/03-2007 07:54
Ahh - trekantprincippet i næsten perfekt udgave. Kommer du lige forbi og får mine planter til at gøre, som jeg ønsker?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 15/03-2007 09:04 15/03-2007 09:04
#4 - Stenene bliver langsomt dækket delvist af Glossostigma elatinoides og mos, samtidig med at de kommer til at virke mindre når baggrunden vokser til.

Planter:
Forgrund: Glossostigma elatinoides

Midtgrund: Eleocharis parvula, Blyxa Japonica, Cryptocoryne beckettii 'petchii', Anubias barteri var. Nana, Bolbitis heudelotii, Didiplis diandra, Bolbitis cuspidata, Bolbitis diffomis, Hydrocotyle verticillata, Cryptocoryne undulata 'broad leaves',

Baggrund: Rotala sp. green, Rotala rotundifolia.

Fisk: Crossocheilus siamensis, Boraras marculatus, Hyphessobrycon amandae, Otocinclus affinis
Rejer: Caridina japonica

#5 - Det er Glossostigma elatinoides

#6 - Det er ikke trekantsprincippet. Faktisk ligger det ikke inde for de gengse strukturer - Det er Nature Style.
Planterne gør som man vil hvis man gør det der står her:
Eksternt link www.akvarieplanter.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger hubsch (Inaktiv) - 15/03-2007 09:10 15/03-2007 09:10
det tegner meget lovende

som du ved, mangler du nok et fikspunkt, og gerne noget, der kan bryde symmetrien

jeg har ikke voldsom meget forstand på aquascaping, men jeg vil foreslå en markant plante/sten/rod/whatever som vist på skitsen her - på den måde understreger du også dine diagonaler endnu bedre, synes jeg

Venligst
jesper s

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger donT aka Fisken fra AS (Inaktiv) - 15/03-2007 09:22 15/03-2007 09:22
set gennem mine øjne vil jeg bare sige....NICE det er sku flot det kunne jeg ikke gøre efter stor respekt til dig der kan finde ud af at gøre et 54L så flot.

mvh

Jan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Marya (Inaktiv) - 15/03-2007 09:27 15/03-2007 09:27
Flot, Kristoffer! Er enig i at akvariet syner meget større og synes det er nogle lækre varme farver, du får til at spille sammen i det akvarium. Kan dog også godt følge det med at øjnene flakker mellem to punkter uden at jeg ellers har forstand på hvad man bedst gør ved det.
Er det et opdateret billede? Har nemlig lige efterspurgt det inde på AP fordi jeg var nysgerrig efter at se hvordan baljen havde ændret sig:-)

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 15/03-2007 11:48 15/03-2007 11:48
#8 - Det som du skitserer er netop ikke måden. Idet man derved skaber en opdeling i midten. Som nævnt i min Journal på akvarieplanter.dk, så er målet at få rotala green til at dominere, men ikke skabe en opdaling som det er vist nu, idet planterne er nybeskåret og ikke fylder toppen ud. Når de gør det, vil der ikke være symmetri, og efterfølgende vil punktet med anubis være fokuspunkt - Det kræver blot at rotala rotundifolia vokser tættere bag ved Bolbitis Heudelotii og laver en tydeligere kontrast, samtidig med at skæringen mellem de to rotala flyttes meget mere til venstre...

Man må under ingen omstændigheder have to dominerende diagonaler - kun én - og ved større akvarier en lille ting/plante/hardscape/formation der bryder.

Men som det er nu demonstrerer det tydeligt fejlen ved at have et akvarium der er opdelt på midten... Det bliver naturligt rettet når planterne vokser til.

Marya - det er fra igår aftes kl. 22.58

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jery (Inaktiv) - 15/03-2007 12:16 15/03-2007 12:16
#7: det er også kun et næsten perfekt trekantprincip - kald det, hvad du vil, jeg synes, det er noget af det flotteste!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
jews - 15/03-2007 12:54 15/03-2007 12:54
det er da en ret god udnyttelse af pladsen

Mvh.
jews

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
jonasl - 15/03-2007 12:59 15/03-2007 12:59
Hvilke lys rør bruger du?

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Marya (Inaktiv) - 15/03-2007 13:04 15/03-2007 13:04
#11 Jep, jeg har opdaget det... en omgang pinlig datoforvirring fra min side, sorry:-/

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 15/03-2007 13:58 15/03-2007 13:58
#12 - Se evt min artikel om aquascaping: Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/aquascaping.html
#13 tak - det er også svært hele tiden at klippe ned, og vælge fra...
#14 - 3 stk 20W CF sparepærer - 6000 kelvin - 1250 lumen/pære = ca 70000Lux

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 15/03-2007 15:20 15/03-2007 15:20
Drønflot, Anti-Pjerrot!
Der er ingen tvivl om, at det vil bliver nærmest perfekt, når den grønne rotala har fået noget mere magt.
Glæder mig usigeligt til at se at billede, når du selv mener, det står optimalt - det bliver da en ren fryd for øjet! :)

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Moeffe - 15/03-2007 16:06 15/03-2007 16:06
Det er Rigtig flot ! :)

De bedste hilsner
Møffe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Prik (Inaktiv) - 21/03-2007 19:43 21/03-2007 19:43
Woow!! er du sikke på det ikke er mere end 54l. vis ikke du skrev det vil jeg have trodet det var betydeligt stører, det ser vilt godt ud.

Hilsen
Prik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 21/03-2007 20:07 21/03-2007 20:07
Tja - jeg benytter nogle teknikker til at skabe dybde og derved virker det større:

Eks.

Fokus på midtgrunden, brug af planter med små blade, små fisk og ikke mindst sort folie så det ikke virker 'klemt'.

Teknikkerne er beskrevet i de artikler jeg har skrevet på Eksternt link www.akvarieplanter.dk

Det er ikke mere teknik eller kemihalløj, end de fleste kan hitte ud af. Og jeg ville ønske at folk ville prøve at gøre det selv. Det giver utroligt meget fornøjelse og glæde, samtidig med at det efterhånden ser bedre og bedre ud...

Indtil videre er jeg ikke tilfreds - jeg skal måske ha lavet en ny lampe med bedre lysfordeling, idet er der et stykke bagtil der ikke får lys - hvilket får stængelplanterne til at strække sig ind over midten...

Jeg er også i gang med at rive hele forgrunden op og genplante glossoen - så det næste måned kommer til at blive som at starte helt forfra på det punkt...

Annoncører
Annoncører