Lidt billeder fra de små parosphromenus akvarier

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1754

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:15 07/01-2007 22:15
Jeg har her de sidste par dage flyttet lidt rundt på mine små akvarier med parosphromenus'er, fordi jeg havde fået dem placeret i nogle akvarier som faktisk var for store, så de blev helt væk. Min plan er at have dem i 30 eller 20 liters akvarier, og det har allerede virket rigtigt positivt. Jeg har kunnet følge meget mere med, hvilket har resulteret i at jeg jo har siddet klistret til skærmen med mit kamera :-)
Så jeg synes lige jeg vil dele lidt af de billeder med jer.
Jeg er bare mega glad for de her små guramier, og håber at kunne vise lidt om hvor fine de kan være .
Her er først den mest imponerende af dem alle ... parosphromenus linkei, som jeg har et par af. Heldigvis ser det ud til at både han og hun har det fint, hannen farer rundt og prøver at imponere hunnen, og han er så flot, helt klart den flotteste fisk jeg har :-)
Men hun er ikke specielt imponeret :-/
Beklager varmelegemet, men det er altså ikke helt let at skjule i et 20 liters akvarie

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:18 07/01-2007 22:18
han og hun p. linkei under fodring med nyklækkede artemia

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:22 07/01-2007 22:22
endnu et af hannen :-)

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bo Christensen - 07/01-2007 22:23 07/01-2007 22:23
Ja de er pæne de små linkei'er.
Har du haft held med familieforøgelse hos nogle at Parosphromenus'erne?

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
AndreasDK - 07/01-2007 22:24 07/01-2007 22:24
Flotte fisk.

Må man spørge hvor de er købt?

Venligst
Andreas Skjæmt Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:26 07/01-2007 22:26
akvariet som de går i ... 20 liter - spagnum bund + trærødder, lidt planter. Ingen filtrering, men ugentlige vandskift.
Jeg bruger meget blødt vand, og har en ph på ca. 6

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:29 07/01-2007 22:29
et lille styks parosphromenus paludicola, som der går 6 stks af et 30 liters akvarie ...
De var meget små da jeg fik dem, men de er vokset ganske pænt ...

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:31 07/01-2007 22:31
her er akvariet de bor i, paludicolaerne

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:34 07/01-2007 22:34
og endnu en parosphromenus paludicola i nærbillede :-)

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Ziij1n - 07/01-2007 22:36 07/01-2007 22:36
Kunne forstille mig at de ynglede lidt som de små røde Betta'er :)
Prøv at smid nogen tomme film ruller ned til dem :) Lad dem flyde hvor der er lidt lys i overfladen.

Sådan havde jeg lidt helt med mine Betta coccina ...

Hilsen
Rasmus Hurup Hansen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:40 07/01-2007 22:40
og så lige 30 liters parosphromenus sp. et eller andet, måske blue line ... :-/
Der er 5 stk + 9 boraras maculatus - også lige flyttet så jeg bedre kan holde øje med dem, er faktisk godt tilfreds med indretningen, selv om jeg ikke har grus osv - men man kan komme langt med javabregner og forskellige flydeplanter.
Nej, de har ikke ynglet nogen af dem, men linkei hannen ville vist meget gerne, - ...
De to første arter har jeg fået gennem en dame i Holland, som selv opdrætter dem. De øvrige arter jeg har, har jeg været heldig at finde forskellige steder, både privat eller i forretninger.
Har også nogle parosphromenus harveyi, som jeg har fået gennem discusimport i Jyderup, som var så venlig at tage nogle hjem til mig. De går dog stadig i et 54 liters, så dem kan jeg ikke rigtig få taget billeder af ... de er altså ret små i det :-) .. men der er et par hanner, som når de puster sig op ligner en halv million ... hvis de selv skal sige det :-)

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:41 07/01-2007 22:41
hej rasmus ... sjovt nok, jeg har lige smidt sådan et par fotodimser ned i akvarierne, og gik her og ventede på at de skulle synke :-/
Men de ligger da fint der i overfladen hvor der er lidt lys, så måske er der håb forude

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:44 07/01-2007 22:44
lige et sidste billede af en p. paludicola, hvor man kan se hvordan spagnum er noget som de godt kan lide, de kryber nærmest rundt og står på hovedet i det ...

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger helene (Inaktiv) - 07/01-2007 22:48 07/01-2007 22:48
aj, undskyld ... #11 det er altså WORLD WIDE DISCUS i Jyderup og en meget venlig mand ved navn Michael som har skaffet mig harveyi ... pinligt at tage fejl ...

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger martinbang (Inaktiv) - 08/01-2007 00:19 08/01-2007 00:19
Smukt.

Mvh.
martinBang

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Leif (Inaktiv) - 08/01-2007 08:44 08/01-2007 08:44
De er vel nok søde, Helene.
Tænkte på med de varmelegemer, specielt i billede 1, kan du ikke lægge det helt ned bag ved roden, så man næsten ikke kan se det?
Spændende, om du kan få dem til at yngle.
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 08/01-2007 10:57 08/01-2007 10:57
Hyggelige og smukke akvarier, Helene! Kunne du ikke klare opvarmningen i så små akvarier med lys-kilden? Det virker fint her hos mig ...

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger lille_torsk (Inaktiv) - 08/01-2007 11:05 08/01-2007 11:05
Det er heltvild flotte fisk og akvarier du har der. Får helt lyst til endnu et akvarie, men.......

Mvh.
Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger helene (Inaktiv) - 08/01-2007 11:55 08/01-2007 11:55
tak, jeg er også lidt vild med dem selv. Jo, ang. varmelegemet, jeg kunne godt gøre lidt mere ud af at gemme det, men ville ikke rode mere rundt med dem lige nu. #17, nej jeg tror ikke det ville være nok, jeg har en ide om at det er bedst at have temperaturen sådan omkring 25 grader, og det ville den ikke holde om natten f.eks....
#16, ja meget spændende om de kunne yngle, sad lige og fandt lidt artikler igår om det, nogen af dem kunne sikkert lade sig gøre, men f.eks. den øverste p. linkei, ... der står at man skal ned på ph. 4.5 - 4.8 for at æggene kan klække :-/
Det er altså godtnok lidt lavt .. tør altså næsten ikke :-( Men prøver sikkert alligevel først med nogle af dem jeg har flere af ;-)

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Steffen Kbh - 08/01-2007 13:25 08/01-2007 13:25
Wow hvor er de lækre Helene, især den Parosphromenus linkei der, er lækker.

4,5 Ph er godt nok lavt, men du skulle tage og prøve. Lykke til herfra i hvertfald.

Vh.
Steffen Kbh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger bimmer - 08/01-2007 14:08 08/01-2007 14:08
har sagt det før Helene,dine fisk er et rent 10 tal med pil op ;-)

mvh SvendErik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Leif (Inaktiv) - 08/01-2007 14:27 08/01-2007 14:27
Helene, hvordan holder du pH nede? jeg har i mit 200 l en gH på omkring 6 og lidt hjemmebrygget CO2, men pH ligger omkring 7 uden "kunstgreb". Indtil videre har jeg ladet mig nøje med det, men sommerfuglene vil jo egentlig gerne have det lidt lavere. Er lidt tilbageholdende med kemi, som du ved - ikke mindst på grund af risikoen for algeopblomstring ved tilsætning af fosforsyre.
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger helene (Inaktiv) - 08/01-2007 14:46 08/01-2007 14:46
hej leif. Jeg har hørt at de små guramier ikke bryder sig meget om det med kemi, så det holder jeg mig helt fra. Men jeg er jo så heldig at mit osmosevand er ph 5 og kh nærmest uden udslag ifølge tetra testsæt (mellem 0-1)
Nu tør jeg jo næsten ikke bruge det helt rent efter alt hvad jeg læser om hvad der kan ske ved det, så jeg blander en anelse almindeligt postevand i og tilsætter derefter tørv og lader det stå en uges tid.
Men jeg har en oplevelse af at hvis man tilsætter almindeligt postevand, så bliver det hurtigt meget sværere at holde ph stabil, eller i det hele taget at holde den nede. Hvis jeg bruger det rent, så sker der ikke megen ændring, hvis jeg har tilsat postevand, så ryger den hurtigere op ... eller jeg synes man kan bruge kilovis af tørv for at det overhovedet giver nogen effekt.
Men jeg er også mistænkelig overfor alt mulig andet i akvariet som evt. kan påvirke ph .. f.eks. bundlaget ?? og luftbobler ?? Luftbobler driver jo co2 ud, så hvad sker der så med ph?
Og jeg må indrømme, det lyder let, men jeg synes ikke det er let at holde ph på et stabilt lavt niveau.
Der er jo også så vidt jeg forstår andre ting som spiller ind, f.eks. belastning og nedbrydning af mange affaldsstoffer, som også kan have en effekt i forhold til at ph ryger opad igen ...
I dit akvarie, i et 200 l. - med naturmetoden - hmm... jeg tror også jeg ville synes det var en stor udfordring, måske noget nemmere at lave et mindre yngleakvarie til dem, hvor du kunne give dem de rette forhold

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Leif (Inaktiv) - 08/01-2007 15:00 08/01-2007 15:00
Tak for input Helene. Jeg må overveje situationen.
Fine ser de i hvert fald ud - dine små "jungle-stemninger".
Sætter lidt mine egne ambitioner om større stueakvarie i et andet perspektiv - det behøver ikke nødvendigvis at være over 700 l for at være spændende ;-)
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger helene (Inaktiv) - 08/01-2007 15:12 08/01-2007 15:12
nej, absolut ikke, det er helt sikkert en udfordring at lave små biotopakvarier ... og sjovt. Mit største problem med dem er det med at de bare glor på alt andet end foder der bevæger sig ... de fleste af dem. Så når jeg nu til efteråret tar til australien i en måned ... så blir de skisme tynde - (medmindre min mulige 'ferieafløser' godt gider komme hver anden dag med levende artemia'er :-) :-) :-)))) ... )

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Leif (Inaktiv) - 08/01-2007 15:52 08/01-2007 15:52
He, he - det må vi jo se på Helene.
Hvornår til efteråret?
mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger helene (Inaktiv) - 08/01-2007 16:33 08/01-2007 16:33
regner med at det bliver engang i november ... håber jeg, men der er jo altid forskellige ting som skal falde på plads inden.

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger helene (Inaktiv) - 10/01-2007 20:19 10/01-2007 20:19
aj, jeg må lige fortælle, at under fodringen idag, kom linkei hannen bare ikke frem, og da jeg jo absolut ikke tænkte at der skulle være nogen grund til at han ikke kom, så blev jeg jo nervøs, og straks måtte jeg jo rode rundt i akvariet :-((( ... hmm ... fik løftet en lille rod lidt, og jo, der var så hannen, og på undersiden af roden en lille klat et eller andet bobleværk, eller hvad det nu var, næsten klistret til roden, - jah, - nu håber jeg bare ikke jeg har ødelagt noget, og så håber jeg vandet alligevel er blødt nok til at evt. æg kan klække, og ihvertfald er jeg superspændt ... og lidt glad for at de åbenbart godt gider prøve ..
Så jeg har hældt nogle dråber liquidfry i, de skal jo ihvertfald helst ikke dø af sult de små komma'er hvis der er nogen :-)

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bo Christensen - 10/01-2007 23:23 10/01-2007 23:23
Spændende. Jeg krydser fingre for at det lykkes.
Så vidt jeg lige kan se, så vil det være et dansk førstegangsopdræt.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 11/01-2007 08:55 11/01-2007 08:55
Husk nu at holde os underrettet om, hvordan det går .... uh - det er spændende! :-)

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
ChristianHansen - 11/01-2007 09:20 11/01-2007 09:20
Rigtigt flotte og usædvanelige fisk.

Med venlig hilsen
Christian Hansen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Leif (Inaktiv) - 11/01-2007 09:28 11/01-2007 09:28
Altså Helene, kan du da ikke bare holde fingrene for dig selv og lade fiskene have deres hyrdestund i fred? ;-)
Tillykke med reden - nu er vi spændt på, om den kaster noget yngel af sig - update afventes med spænding.
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Superbruger jacob - 07/12-2007 19:09 07/12-2007 19:09
Hvordan går det med alle dine parosphromenus'er ?

Mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger helene (Inaktiv) - 17/12-2007 14:25 17/12-2007 14:25
:) Jeg havde slet ikke set sidste indlæg, men vil da gerne komme med en update ...
Der er både positive og triste nyheder, sådan er det jo med fisk ..
Mit linkei par fik aldrig unger og hunnen er nu afgået ved døden desværre. Parosphromenus Paludicola som jeg havde seks af, fik to unger, men af forskellige forklarlige og uforklarlige grunde gik de til alle sammen, jeg har en unge tilbage :(
Til gengæld har de fisk jeg fik fra World Wide Discus, - som nu er indentificeret rigtigt som P. Rubrimontis 'Tanjon Malim' fået 2 unger, heraf er den ene nu en voksen han(den du fandt, jacob), som går og trives sammen med en hun. Og i et andet akvarie går så to par mere + 1 unge.
P. Bintan, som jeg købte af en bruger herinde på et tidspunkt, er dem som har trives bedst, her har jeg nu otte unger i forskellige størrelser, og de fortsætter med at se ud som om de gerne vil yngle. Der kommer aldrig ret mange ud af et kuld, og der kan godt gå en måned inden jeg opdager at der er nogen overhovedet. Derfor er jeg begyndt at have ynglepar i små 12 liter akvarier, eller højst 20 ellers kan jeg simpelt hen ikke se om det bliver til noget, og så får jeg ikke fodret ynglen ordentligt.
Så købte jeg nogle nye i Bonnie Rødovre, som var P. bintan 'sintangensis' (måske).. de er sunde og kraftige, og her venter jeg på unger ... har to par som går og hygger sig.
Det er en fornøjelse at det er lykkedes at få nogle af dem til at yngle, men det må siges ikke at være så let endda. Kunne der ikke findes andre brugere som snart kunne tænke sig at blive ligeså fasineret af dem som jeg er ?? Det kunne være rart at kunne udveksle erfaringer og måske endda yngel.. :)
Førstegangs-opdræts registrering har jeg pt. resigneret overfor *skeptisk* .
Iøvrigt kunne jeg her lige indsætte et link til et billede af en p. deissneri (det er tit den som butikkerne tror de har fået hjem, men den ser altså sådan her ud)
Eksternt link http://img111.imageshack.us/my.php?image=dscs0049gv1.jpg
Billedet er postet på forum for prachtguramier på IGL's forum her Eksternt link http://www.igl-home.de/forum/phpBB2/index.php

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Superbruger jacob - 17/12-2007 19:31 17/12-2007 19:31
Håber snart at funktionen "mail ved svar-funktionen" virker igen :)

Spændende at læse din update, især når jeg selv har set dine lækre akvarier og flotte fisk.

Så forleden nogle Parosphromenus i Aalborg (se evt importnyt-tråden). Desværre er der vist ikke mange som har interesse for Parosphromenus-arterne, hvilket er ærgeligt da det er nogle spændende arter. På et tidspunkt kunne jeg godt være fristet til at prøve dem igen.

Mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger helene (Inaktiv) - 17/12-2007 20:56 17/12-2007 20:56
Ja, den information er da også gået hen over hovedet på mig, syns ellers jeg tjekker ... Du kommer da rundt i landet, Jacob :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger >>G<< (Inaktiv) - 17/12-2007 21:35 17/12-2007 21:35
Forstår ikke alt det der med film ruller??

Hvad er det? Hvorfor skal de derned?

Annoncører
Annoncører