Piratfisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1325

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger martin gade (Inaktiv) - 07/08-2005 18:11 07/08-2005 18:11
Hej allesammen.
Jeg vil høre om der tilfældigvis er nogen i Århus-området som holder piratfisk, og som har lyst til at vise dem frem for mig?
Jeg har aldrig set en pirat-balje i levende live før, ej heller fodring og lign., derfor vil jeg gerne se det. Jeg har også nogle spørgsmål om piratfisk som jeg måske kunne få svar på så.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.
Mvh
Martin
Ps: Jeg er en fredelig mand på 26 år, så bare rolig:-)
Du kan evt. skrive til mig på martingade@hotmail.com

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Garnett - 07/08-2005 19:35 07/08-2005 19:35
Hey, hvis du har tid kunne du også tage til Aalborg, nærmere bestemt Kalles dyrerige. Der har den en 8000ltr's tank hvor der er piratfisk og nogle kæmpemaller, så vidt jeg husker bliver de fodret kl 16...

Mvh.
Garnett

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger martin gade (Inaktiv) - 07/08-2005 20:02 07/08-2005 20:02
Hej Garnett(Kevin, formoder jeg?) :-)
Jeg har været deroppe et par gange, men har misset fodringen, desværre.
Jeg vil gerne ud og se en privat, så man kan få lidt inspiration, det er lidt lettere at forholde sig til når akvariet ikke er så stort, hvis du forstår hvad jeg mener. Så kan man også se hvordan det hele virker, med pumper etc.
Mvh
Martin...som stadig ikke har fundet et sted....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger PiranhaBoss.dk (Inaktiv) - 07/08-2005 21:23 07/08-2005 21:23
Jeg bor ganske vist ikke just i nærheden af dig.
Men hvad er det helt præcis du vil vide?
Det er ikke så svært at holde piratfisk endda, så at skulle se hvordan andre gør det er ikke alfa og omega for succes.

Du kan da sagtens bombe mig med spørgsmål, ligesom andre også har gjort det. Men kig evt. også på min hjemmeside:
Eksternt link www.piratfisk-info.dk

Der skulle du nok kunne finde lidt at komme videre på.

Med venlig hilsen
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
AndreasDK - 07/08-2005 21:27 07/08-2005 21:27

Du skal lige vide at der et mindre problem med din side i Mozilla Firefox.

Med venlig hilsen
Andreas Skjæmt Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger PiranhaBoss.dk (Inaktiv) - 07/08-2005 21:34 07/08-2005 21:34
Det ved jeg godt, og er også opsat på at gøre noget ved det.
Men jeg har bare ikke tid til det lige iøjeblikket.

Med venlig hilsen
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger PiranhaBoss.dk (Inaktiv) - 07/08-2005 21:39 07/08-2005 21:39

hmmm.
Jeg takker for billedet Andreas.

Så vidt jeg kan lure, er det blot barggrundsfarven FireFox ikke kan klare. Den er nemmerlig lavet med et billedredigerings-program. Men hvis jeg ændrer den til en web-sikker farve kunne det måske gøre det.

Med venlig hilsen
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
AndreasDK - 07/08-2005 21:42 07/08-2005 21:42
Det lyder dejligt.

Jeg kan se at du har brugt et MS Office produkt til at lave siden (sikkert Frontpage) - måske et CMS ville være på sin plads, da det er nemt at vedligeholde og oprette.

Alle har hver sin smag, men personligt er jeg ret vild med designet på AngelineCMS, som kan ses her: Eksternt link http://demo.opensourcecms.com/angelinecms/articles.php?um=index

Med venlig hilsen
Andreas Skjæmt Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger martin gade (Inaktiv) - 07/08-2005 21:48 07/08-2005 21:48
Hej Morten
Jeg ved godt det ikke er ensbetydende med succes, at se andre folks akvarier, men derfor synes jeg stadig det ville være rart at se et velfungerende akvarie. Jeg har skam været inde på din hjemmeside og læse, en god side forøvrigt. Men de afsnit du har lavet derinde om planter, maller etc virker ikke, eller er det bare hos mig?
Har du overvejet at smide nogle billeder derind med dit akvarie/akvarier, eller herind for den sags skyld? Jeg vil rigtig gerne se det, lige som jeg gerne vil vide lidt om størrelsen på dit akvarie og hvad du har af udstyr(pumpe), antal fisk osv.
Tak for hjælpen
Martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger PiranhaBoss.dk (Inaktiv) - 07/08-2005 22:08 07/08-2005 22:08
De "links" du ikke kan få til at virke, er ikke aktive da der mangler en del bag dem, derfor.
Jeg mangler folk, der vil skrive noget, for hvis jeg skal gøre det hele selv, vil det tage mange år før siden er færdigbygget.
Men der sker muligvis noget inden alt for længe. Jeg fået stillet nogle artikler om planter og filterteknik i udsigt, så ldt sker der da.

Min hoved-balje kan du se her: Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=2&id=146579

Det er en 576 liters en af slagsen.
Med 3 VF Pygocentrus Nattereri Super Red og lidt selskab.
Jeg har pt 2 Triton 58 w rør på toppen.
Af filtre kører jeg med 2 AM-Top på hver 1200 L/t og (det ene er for tiden til rep.) og et Eheim (kan ikke huske navnet) men det spytter cirka 700 L/t.

Vandet er blødt, Gh 7 og Kh 5
Ph holdes på 6.8 ved hjælp af CO2-tilførsel der styres af en AquaMedic Ph-controller og magnet-ventil.

Fiskene fodres med hele bytte dyr, fisk og rejer, samt lidt cichlide-sticks i det omfang de gider tage dem.

Med venlig hilsen
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger martin gade (Inaktiv) - 07/08-2005 22:26 07/08-2005 22:26
Hov, jeg har da skrevet til dig i den anden tråd, det havde jeg helt glemt. Jeg synes dit akvarie er fedt.
Her kommer lige et par spørgsmål mere, jeg håber det er ok:
Skal man have co2 tilførsel, og er det dyrt at få installeret?
Ligeledes, er det nødvendigt med 3 filtre, det virker som meget? De er vel udvendige filtre, for man kan vel ikke stikke hånden ned i baljen alt for ofte, dels fordi det forstyrrer fiskene, men vel også fordi de ku blive fristet? :-)
Har du et akvarie du bruger til guppyer etc, som du så fodrer dem med engang imellem?
Hvad størrelse er dine fisk, og hvor meget mad skal de have, deres størrelse taget i betragtning?
-håber ikke det var for mange spørgsmål.
Tak for hjælpen
Mvh
Martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger PiranhaBoss.dk (Inaktiv) - 08/08-2005 21:18 08/08-2005 21:18
Jeg tager lige et spørgsmål ad gangen.
CO2 er for palnaternes skyld, først og fremmest, men jeg bruger også CO2 for at holde snor i Ph'en.
Uden CO2 vil min ph ligge på ca. 7.5, for selvom Kh'en er lav, målt med den alm. Kh-test, er der mangen andre bufferer i et akvarie.
Et seriøst CO2-kit er dyrt i anskaffelse, men er ikke i brug.

Grunden til at jeg bruger flere filtre, er gangske enkelt at piratfisk sviner gevaldigt, hvilket på virker filtrene, og har man kun et filter, vil man være tvunget til at rense akvariets samlede filtermasse jævnligt, med dårlig bakterie-flora til følge. Med flere filtre kan du bare rense dem i turnus og således altid have et filter med god bakteriel aktivitet.
-og jo! Det er udvendige filtre, ikke fordi man behøver at frygte sine fisk, men de stresser let. Der findes dog arter i serrasalmus-slægten jeg ville være noget mere påpasselig overfor.

Jeg har en balje med guldfisk og andet, som jeg fodrer fra.

Mine fisk er teenagerer på ca 13 cm, de napper gerne en guldfisk på ca 7-8 cm hver anden dag, men ofte bliver den erstattet af 3-4 HELE grønlandsrejer fra fryseren. Nogle cichlide-sticks kan også bruges for at skabe lidt variation.
Hvis man ikke er for sart med svineriet kan dag-gamle hanekyllinger også være et nærende og særdeles stimulerende foder.
Idet hele taget synes fisk, fugl og rejer, og andre krebsdyr, altid serveret hel, død eller levende, at være fyldestgørende. Hvorimod pattedyr, mus f.eks, ikke giver noget videre, end et umådeligt griseri i akvariet.

Det skulle vist være alt for denne gang.

Med venlig hilsen
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger martin gade (Inaktiv) - 12/08-2005 20:38 12/08-2005 20:38
Hej Morten
Jeg glemte helt at sige tak for oplysningerne.
Jeg skal flytte i stor lejl om en 1½ mdrs tid, så der regner jeg med at købe et ordentlig akvarie(min. 350 liter), og så skal der erhverves piratfisk. Så er det meningen jeg vil bruge mit 54 liters til opdræt/foder. Bruger du mange penge på foder?

Mvh.
Martin Gade

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger PiranhaBoss.dk (Inaktiv) - 12/08-2005 21:18 12/08-2005 21:18
Det mener jeg ikke at jeg gør, men det er jo altid en subjektiv vurdering.
........10 kr er jo også en slat hvis man ikke har dem.

Hvis ens fisk, af en eller anden grund, ikke vil tage andet end levende fisk, er det jo dyrt, med mindre man kan hente skrot-fisk fra akvarie-handlere og bekendte.

I sæsonen for guldfisk-salget plejer jeg gerne at tilbyde at tage en voldsom portion fra en given butik, forudsat at det afspejler sig væsentligt i stykprisen. Således for jeg nemt levende fisk til en rumt tids forbrug for, rundt regnet, 300 kr.

Rejer køber jeg blot frosne i supermarkeder, og her kan man nemt finde store hele rejer i discount-delen.

Med venlig hilsen
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger martin gade (Inaktiv) - 12/08-2005 23:26 12/08-2005 23:26
Ok, det lyder som en overkommelig pris. Jeg har godt tænkt på at man ku købe skrot-fisk af forhandlere, eller også benytte annonceringsmarkedet, hvor folk til tider giver deres fisk væk. Man skal selfølgelig huske at oplyse at de bliver brugt til foder, ellers får man nok dem alle på nakken:-) Ellers kan man vel også købe nogle fisk som avler uafbrudt, eksempelvis guppyer, og bruge dem til føde, selvom de måske ikke mætter så meget.
Jeg skal lige høre, de pumper du kører med, hvad prisklasse ligger de i, og hvad mærke er det? Jeg kan jo lige så godt begynde at beregne udgifterne nu.
Du skriver at man godt kan stikke hånden ned i akvariet, er du aldrig blevet kigget sultent på når du gjorde det?
Igen, tak fordi du tager dig tid til at svare!
Mvh.
Martin Gade

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger martin gade (Inaktiv) - 12/08-2005 23:28 12/08-2005 23:28
Ang. pumper, det har du jo skrevet, det er ved at være sent, men jeg vil stadig gerne vide hvad prisklasse de ligger i.

Mvh.
Martin Gade

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger martin gade (Inaktiv) - 12/08-2005 23:29 12/08-2005 23:29
Altså, du har skrevet hvad mærke det er, det var det jeg mente. Nu går jeg i seng, alting blinker for mine øjne nu, haha.

Mvh.
Martin Gade

Annoncører
Annoncører