Hjælp med Red Sea Max!

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 3532

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger abubillita (Inaktiv) - 18/01-2008 01:05 18/01-2008 01:05
Hej alle!

Jeg har lige fået en Red Sea MAX i gave og har samlet det i dag. Det ser meget flot ud og fungerer fint... Men problemet begyndte da jeg tændte for strømmen: det larmer som ind i helvede! :( Er det normalt? Hvor meget larmer sådan et normalt? Mere end en computer og et køleskab tilsammen?

Jeg er nødt til at have det i mit soveværelse, da der ikke er plads andre steder. Jeg tror ikke at man kan sove i sådan en larm uden at få et nervøst sammenbrud. Jeg spørger mig så: kan man tillade sig at slukke for pumperne og skummeren om natten uden at alt er dødt om morgenen? (Ja, jeg er absolut nybegynder!)

Nogen gode råd?

Tak!

Susana

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
HAM (Slettet) - 18/01-2008 01:37 18/01-2008 01:37
Jeg tror absolut IKKE at du skal slukke for noget om natten !! Start med det ;) Jeg er sikker på der kommer Saltvands experter med gode råd til dig, det kun et spørsmål om tid :) :) :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger freddie (Inaktiv) - 18/01-2008 01:40 18/01-2008 01:40
hey
det meste af larmen er fra blæserne til lampen - de er ikke tændte om natten.
Pumperne larmer ikke mere end i et ferskvandsakvarium....
Skummeren kan larme lidt, men ikke mere end at man snildt kan sove for den - har selv mit stående umiddelbart op af min fodende :)
du kan også prøve at justere lidt på skummerens styrke - kan være den er skruet for højt op? det skulle efter sigende også hjælpe at sætte en limetræ sten på skummeren.

Mvh Frederik

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
HAM (Slettet) - 18/01-2008 02:01 18/01-2008 02:01
Hvis det er den nye model skulle blæserne jo ikke larme mere?? Pas nu på ikke at just. for meget så virkningen, måske blir meget ringe.. *blink* *rødmer*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 18/01-2008 10:13 18/01-2008 10:13
abubillita skrev :
Hej alle!

Jeg har lige fået en Red Sea MAX i gave og har samlet det i dag. Det ser meget flot ud og fungerer fint... Men problemet begyndte da jeg tændte for strømmen: det larmer som ind i helvede! :( Er det normalt? Hvor meget larmer sådan et normalt? Mere end en computer og et køleskab tilsammen?

Jeg er nødt til at have det i mit soveværelse, da der ikke er plads andre steder. Jeg tror ikke at man kan sove i sådan en larm uden at få et nervøst sammenbrud. Jeg spørger mig så: kan man tillade sig at slukke for pumperne og skummeren om natten uden at alt er dødt om morgenen? (Ja, jeg er absolut nybegynder!)

Nogen gode råd?

Tak!

Jeg har selv lige stået i samme situation med et Red Sea Max ... :(

jeg afmonterede de 2 små powerheads som er monteret direkte på glasset( de er skyld i hoved parten af larmen)og lagde dem løst på et stykke filtersvamp og så en slange igennem hullerne i glasset...
Mht. til skummeren, kan du også med fordel klippe et stykke filtersvamp til og monterer imellem det store powerhead og skummeren

Susana

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ole o (Inaktiv) - 18/01-2008 10:27 18/01-2008 10:27
Jeg spørger måske dumt, men har du fyldt vand i endnu? Du skriver nemlig kun at du har samlet det... Fordi ellers så start med det :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 18/01-2008 10:39 18/01-2008 10:39
:D :D :D ja, powerheadsene larmer lidt hvis de kører uden vand :D :D :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger freddie (Inaktiv) - 18/01-2008 11:13 18/01-2008 11:13
tror da lige jeg vil prøve det med filtersvampen :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger abubillita (Inaktiv) - 18/01-2008 15:07 18/01-2008 15:07
Hej igen!

Mange tak for de mange svar! Hvor er I hurtige! :)

Ja, jeg har fyldt det med vand (altså ikke saltvand) for at sikre at der ikke var revner og alt udstyret fungerede. Og ja, det fungerer fint og der er ikke revner eller ridser men larmen har mildt sagt overrasket mig.

Jeg havde tænkt at lade det køre hele natten for at prøve, men midt om natten fik jeg nok og slukkede for det (der var jo ikke nogle fisk).

Så nu står jeg med dilemmaet: skal jeg sælge det :( eller skal jeg prøve på at gøre det mere lydløst? Før jeg går videre med at bruge saltet, sand, købe levende sten osv skal jeg finde ud af en løsning... *uhh*

Jeg er enig med at powerheadsene larmer helt vildt meget. Måske var løsningen med et filter en god idé. Hvor meget larmer pumperne så uden dem? Larmer det så ikke næsten det samme igennem slangerne?

Med hensyn til skummeren... hvordan kan man vide, om man har en ny eller en gammel model? Ved I det? Jeg har også prøvet at lukke risten men det gør ingen forskel...

Jeg har også læst noget om at blæseren i lampen larmer en del mere hos nogle end hos andre... sagen er så, om min er en af dem, eller om mine ører er for sarte... Er der noget med et serienummer eller andet som kan afsløre det?

Undskyld for de mange spørgsmål *rødmer*

Susana

PS: Er der nogen som kunne tænke sig eventuelt at købe det, hvis jeg til sidst ikke kan klare at sove i værelse med det?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 18/01-2008 16:14 18/01-2008 16:14
Du skal ud i en størrer ombygning for at få det lydløst(næsten lydløst)............

Så kort fortalt så er Red Sea Max nok ikke det helt rigtige valg til soveværelse...jeg måtte også ned for at slukke mit den første nat, derefter byggede jeg mit totalt om, så det blev tåleligt.....

Men prøv lige i første omgang at slukke for dine 2 små powerheads, og vurder så om du kan leve med den lyd der er tilbage fra skummeren...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger abubillita (Inaktiv) - 18/01-2008 18:59 18/01-2008 18:59
Hej igen...

Næh, det er nok ikke rigtig til et soveværelse. Det er jo en skam, da jeg synes, at det er meget flot, det ser pragtfuldt ud. Og det fungerer perfekt. Jeg glædede mig meget til at komme i gang med saltvandshobbyen :(

Jeg har ringet til butikken og har fået at vide at mit RSM er et af de nyere, så det skulle være den normale støj. Det er nok mig, som ikke kan lide at sove sammen med for meget støj. *rødmer* Det kommer også med en ekstra ventilator for at løse et tidligere problem der var med temperaturen i sommermånederne.

Nu tror jeg, at jeg overvejer at sælge det i stedet for at sætte det i gang. Hvis jeg kan få det solgt for noget rimeligt, så skifter jeg til en mindre en. Og hvis ikke, så vil jeg gå igang med det igen.

Nogle bud?

Susana

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger C-Breum (Inaktiv) - 18/01-2008 19:38 18/01-2008 19:38
Saltvands udstyr dur ikke hvis man bruger ferskvand. så måske problemet ligger i det???

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kim A (Inaktiv) - 18/01-2008 20:03 18/01-2008 20:03
Hvorfor kan du ik stille det i stuen eller sådan noget?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger abubillita (Inaktiv) - 18/01-2008 20:19 18/01-2008 20:19
Det kan godt være, at det larmede mere end det skulle, da vandet var ferskvand. Men det var jo kun den første prøve, for at se at alt udstyr fungerede og at der ikke var revner eller lignende... Jeg tror ikke, at problemet er udstyret, det virker fint. Sagen er at man åbenbart ikke skal stille det i soveværelset, som Frank siger :(

Jeg kan ikke stille det i stuen, fordi der slet ikke er plads til det. Jeg har gået hele dagen og prøvet på at se hvordan man kunne flytte møblerne for at lave lidt plads, men det ser ud til at min lejlighed er for lille og/eller at jeg har for mange bøger.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kim A (Inaktiv) - 18/01-2008 20:31 18/01-2008 20:31
Brænd bøgerne så er der plads :)

Der går os lidt tid så pumperne "slammer" til så larmer de ik nær så meget

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger abubillita (Inaktiv) - 18/01-2008 20:34 18/01-2008 20:34
Ja, det skulle jeg overveje :D

Men mens man venter på at de slammer til får man et nervøst sammenbrud... eller jeg gør! *doh*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Jesper B (Inaktiv) - 18/01-2008 21:26 18/01-2008 21:26
Ja ud med de bøger. Dem får du overhovedet ikke tid til at læse i når nu du har fået et saltvandsakvarie inden for dørene

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Alexcpdk (Inaktiv) - 19/01-2008 00:17 19/01-2008 00:17
er der nogle der ved om de har gjordt noget ved deres red sea max i klovnfisken ? for synes da ikke at det siger noget som helst *uhh*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger M.R.Rasmussen (Inaktiv) - 19/01-2008 00:38 19/01-2008 00:38
Indlægget er rettet 20/01-2008 18:34 20/01-2008 18:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

det lamer også hvis du stå ved siden af det :D

du kan få lownoise blæser gratis fra red sea max

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Gambi (Inaktiv) - 19/01-2008 16:03 19/01-2008 16:03
det i klovnfisken, larmer ik ret meget ihvertfald ik skummeren i forhold til hvad mit gjorde, selv om jeg havde smidt en luftsten på indsugningen

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger chris2500dk (Inaktiv) - 19/01-2008 16:10 19/01-2008 16:10
Sådan har vi jo så forskellige tolerancegrænser, jeg ville ikke have det RS Max der står i Klovnfisken stående i mit hjem og hvis det er et stille et af slagsen.. *blink*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger freddie (Inaktiv) - 19/01-2008 16:58 19/01-2008 16:58
hehe ja faktisk meget sjovt så stor uenighed der er om hvor vidt det larmer eller ej. Har ikke hørt det i klovnfisken, så det kan jeg ikke udtale mig om, men mit eget larmer da - men ikke væsentligt mere end mine ferskvandsakvarier gjorde. Jeg har mit stående i min kollegielejlighed(1-værelses) og det er altså det rum jeg sover og studere i, uden at det genere mig.

Men ja forskellige tolerancegrænser :)

til #1 : håber du enten får gjort dit akvarie tåleligt eller vender tilbage til saltvandshobbien med et andet - det er klart det værd :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 19/01-2008 18:44 19/01-2008 18:44
:D Jeg lod mig faktisk narre at et andet Red Sea der står hos en anden forhandler, jeg syntes det var utrolig stille.... så da jeg spurgte ham hvordan han havde fået hans så stille, kiggede han lidt fraværende på mig og pegede på kontakten til skummeren
(den var slukket) ellers kunne han ikke høre hvad kunderne sagde til ham :D :D :D så hans skummer kørte kun når han ikke var i butikken *blink*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Alexcpdk (Inaktiv) - 19/01-2008 18:58 19/01-2008 18:58
#23 hvor var det henne ? det lydder nu lidt overdrevet *uhh*
Det de har i klovnfisken synes jeg er meget støjsvagt, og der køre skummeren.
glæder mig til jeg får sat mit eget op, og se om jeg får et chok.

men nu er jeg da forberedt på det værste ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 19/01-2008 20:26 19/01-2008 20:26
Ja, egne erfaringer er som regel bedst, så vi glæder os til at høre fra din opstart... ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Kim A (Inaktiv) - 20/01-2008 00:20 20/01-2008 00:20
Ellers smid en Tunze 9002 i, det regner jeg med at gøre

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger M.R.Rasmussen (Inaktiv) - 20/01-2008 14:48 20/01-2008 14:48
skriv lige når og hvis du får en sat en i kim a

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Kim A (Inaktiv) - 20/01-2008 15:19 20/01-2008 15:19
Den almindelige skummer er begyndt at virke fint nu, men den smider en masse micro-bobler ud i akvariet, mest derfor jeg vil skifte, men nu ser vi :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger freddie (Inaktiv) - 20/01-2008 16:36 20/01-2008 16:36
det stoppede min med efter lidt tid :) du kan evt lige se tiden lidt an om din også gør det :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger abubillita (Inaktiv) - 20/01-2008 23:32 20/01-2008 23:32
Hej igen!

Tak for de mange svar igen :)

Jeg har sat akvariet til salg, men kan ikke få mig til at sælge det for så MEGET mindre end det min kæreste har betalt for det, så med mindre, at der er nogle der vil byde på mindst 4000 kr, tror jeg, at jeg prøver på at sætte det i gang på en lidt alternativt måde.

Hvad siger I til det her: Jeg tænker på at sætte det i gang, gøre at det fungerer med det hele (skummeren, pumperne, varme og lys) om dagen og slukke for skummeren og 1 af de 2 pumper om natten. Varme og natlys ville være tændt. Jeg har læst meget på internettet i dag, og jeg ved, at det er ikke det ideele, men tror I at nogle sejlivede fiske og invertebrater vil kunne klare sig?

Jeg tænker også på at købe det stykke træ (hvad er det helt præcist?) som gør skummeren mindre larmende. Og måske at prøve den løsning med filter og slange i stedet for powerheadsene, hvis det bliver uuholdeligt. Jeg har også skrevet til RSMs producent for at finde ud af, om man kan få en mere lydløs blæser til lampen.

Så, hvad synes I? Kan det lade sig gøre? Jeg har læst at mange slukker for skummeren og at akvariet klarer det godt nok. Det med pumperne er jeg mindre sikker på, men jeg har også læst, at der er mange som siger, at de bruger mindre pumper om natten. Og nogle som siger, at det er godt at skifte mellem tændte og slukkede pumper, fordi der giver afveksling i vandstrømmen...

Hvilke slags dyr, mener I, ville kunne klare sådan nogle forhold?

Så har jeg et par ekstra spørgsmål om opstart:

Jeg har læst noget om, at man skal sætte noget pvc under stenene for at løfte dem lidt over sandet. Det skulle hjælpe til at omløbet i vandet er bedre, hvilke vil være meget passende, nu at jeg planlægger at slukke for nogle at tingene om natten. Hvordan gør man det? Er det bare almindeligt pvc fra Silvan eller sådan noget?

Jeg har også set, at de sælger osmosevand og modnet vand i Akvarieudstyret. Er det noget, som I vil anbefale at man bruger? Vil det hjælpe til at gøre starten hurtigere og bedre? Giver det risiko for uønskede gæster i form af sygdom og parasitter? Hvad er forskellen mellem de to typer vand?

Jeg havde også tænkt at bruge vandet fra min Anne-kande (som Brita, bare et andet mærke) til at komme salt i. Er der nogen der har prøvet det? Er det en dårlig idé?

Til sidst: skal jeg komme sandet og saltvandet i et par dage før levende sten eller er det bedre at arrangere stenene før vandet kommes i?

Nå, det var det... og så kommer der sikkert mange flere spørgsmål senere... men tak for denne gang :)

Susana

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Kim A (Inaktiv) - 21/01-2008 08:39 21/01-2008 08:39
Jeg ville ikke slukke for pumperne om natten (om 1 eller 2 kører er vel det samme) skummeren har jeg stort set ikke haft kørende i 4 uger nu, så om du vil nøjes med ugenlige vandskift kan du gøre op med dig selv.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger abubillita (Inaktiv) - 21/01-2008 18:21 21/01-2008 18:21
Hej igen,

Jeg begynder nye tråde med de mange spørgsmål, som jeg har skrevet ovenfor, i stedet for at forsætte i denne her, som ikke virker så klar længere...

Susana

Annoncører
Annoncører