Øv øv og atter øv. Sygdom - Hjælp

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Sygdomme
Visninger : 1393

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 04/05-2008 15:03 04/05-2008 15:03
Her derude.

Nu har jeg indenfor den sidste måneds tid haft sygdom i 5 af mine akvarier (hvide pletter), med diverse dødsfald tilfølge. Har bla mistet 3 forskellige VF par plus en masse egen opdræt (både yngel og voksne). Det er både malawier samt Tanganyika jeg har mistet. Tør slet ikke tænke på hvor mange penge der er "gået tabt" på denne konto. Og så er det mildeste talt skide, f..., lorte, crap osv irriterende ;( (undskyld for bandeordene).

Jeg har rengjort alt mit udstyr indtil flere gange "kogt det". Både net, spande, slamsugere, slanger til vandpåfyldning osv osv. Og jeg er efterhånden ved at løbe tør for ideer for, hvorfor det "breder sig".

Har ikke flyttet rundt på fiskene.

Alle mine vandværdier er i orden, temperaturen er fin osv.

Ligeledes er mine akvarier ikke overfyldte - der er ok plads til de forskellige arter - der skulle ikke være for mange eller "for få" i nogle af dem.

Vedr. fodder så bruger jeg både alm. flagefodder (osi spirulina, tetre min/phyll/rubin samt afskallet artemia til nysputtet yngel). Yderligere bruger jeg frostfodder (artemia, rexemix samt cycplos). Det er selvfølgelig ikke alle arter der får alt, eksemplevis får mine tropheus selvfølgelig ikke artemia osv.

Så jeg er efterhånden lidt lost mhp hvorfor det ligepludselig har udviklet sig så voldsomt. Har normalt aldrig sygdom (har ikke haft det i omkring 2-3 år).

Det eneste jeg selv kan komme på og ikke har prøvet endnu er. Jeg har alm ancistrus maller i alle mine akvarier så måske de er de skyldige? Men har selv svært ved at forestille mig hvorfor de skulle være den "skyldige". De bliver nemlig ikke flyttet rundt i de forskellige akvarier, men går fast i deres respektive akvarier. Og har altid haft nogle stykker gående uden problemer før.

Så hvad fanden går der galt ?

Nogen der har en ide? måske noget jeg har overset, glemt, ikke prøvet endnu ?

Håber en ligger inde med det "gyldne tip/ide" som måske er mit problem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Onkel Molle (Inaktiv) - 04/05-2008 15:29 04/05-2008 15:29

Der har ikke været problemer med jeres drikkevand for nylig? Prøv at teste det. Jeg kan flere historier om små vandværker, der ikke får lukket for forurenet vand i tide, eller adviseret de tilsluttede om at huske at koge vandet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger spim (Inaktiv) - 04/05-2008 15:38 04/05-2008 15:38
Det eneste sted hvor du måske har fællesnævnere, er ved maden.

Har hver tank sin egen bøtte mad, eller er det den samme du slæber rundt til alle tanke?
Når du serverer frostfoder, er det så fra samme eller individuelle beholdere?
Får du våde hænder når du fodrer, så det måske er dig selv der slæber sygdommene med rundt (virker ikke vildt sansynligt, men lad os da se på alle vinkler...)?
Jeg har svært ved at forestille mig, at dine ancistrus har noget med problemet at gøre. Som du selv skriver, går de i hver deres tank og bliver ikke rykket rundt.
Har du tilføjet nye fisk i nogle tanke i den seneste periode?

Det var lige de spørgsmål der dukkede op for mig, da jeg læste #1...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger emeka (Inaktiv) - 04/05-2008 16:24 04/05-2008 16:24
har man sygdom i et akvarie er regel nr 1 ingen der har nævnt .......... husk at VASKE HÆNDER hvergang du har rodet i et akvarie.inden du går til det næste.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 05/05-2008 10:05 05/05-2008 10:05
emeka skrev :
har man sygdom i et akvarie er regel nr 1 ingen der har nævnt .......... husk at VASKE HÆNDER hvergang du har rodet i et akvarie.inden du går til det næste.

Gud hvor dum kan man være - ALTSÅ MIG SELV *blink*

Havde sørget for kun at bruge de respektive net til hvert akvarie så sygdommen ikke blev overført på den måde. Men mine små pølsefingre havde jeg selvfølgelig ikke lige tænkt over *rødmer* .

Nogen gange kan man bare ikke se skoven for bar af træer :o

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Dan (Inaktiv) - 05/05-2008 10:46 05/05-2008 10:46
Vandskift er formodentlig også en måde, hvorpå infektioner spredes mellem akvarier. Når jeg har sygdom i et akvarium, benytter jeg en særlig vandslange til dette akvarium, som så - i den periode hvor sygdommen kører - ikke deles med de andre akvarier. Desuden bør man efter brug i det sygdomsramte akvarium gennemvaske slangen med meget varmt vand, og ligeledes skolde den ydre del af slangen, som har været i selve akvariet. Hvis vandet fra den varme hane ellers er varmt nok (hvilket vistnok er tilfældet de fleste steder), kan dette benyttes til at skolde slangen med. Hvis man ikke har ekstra vandslange(r) til det sygdomsramte akvarium, må man nøjes med at skolde den omhyggeligt, før den kommer i kontakt med akvarier uden sygdom.

Man behøver ikke nødvendigvis have separate net til hvert akvarium. Hvis man har plads, er det efter min mening nemmere, at have en spand med en rodalon-opløsning stående. Hver gang man skal anvende et net, tager man det op af rodalonspanden, skyller det under hanen og efter anvendelse, sætter man nettet ned i spanden igen. Så er chancen for, at et enkelt net bliver et resevoir for en infektion og dermed bidrager til en geninfektion af et akvarium nok også mindre.

Mange hilsner
Dan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 05/05-2008 10:52 05/05-2008 10:52
Dan skrev :
Vandskift er formodentlig også en måde, hvorpå infektioner spredes mellem akvarier. Når jeg har sygdom i et akvarium, benytter jeg en særlig vandslange til dette akvarium, som så - i den periode hvor sygdommen kører - ikke deles med de andre akvarier. Desuden bør man efter brug i det sygdomsramte akvarium gennemvaske slangen med meget varmt vand, og ligeledes skolde den ydre del af slangen, som har været i selve akvariet. Hvis vandet fra den varme hane ellers er varmt nok (hvilket vistnok er tilfældet de fleste steder), kan dette benyttes til at skolde slangen med. Hvis man ikke har ekstra vandslange(r) til det sygdomsramte akvarium, må man nøjes med at skolde den omhyggeligt, før den kommer i kontakt med akvarier uden sygdom.

Man behøver ikke nødvendigvis have separate net til hvert akvarium. Hvis man har plads, er det efter min mening nemmere, at have en spand med en rodalon-opløsning stående. Hver gang man skal anvende et net, tager man det op af rodalonspanden, skyller det under hanen og efter anvendelse, sætter man nettet ned i spanden igen. Så er chancen for, at et enkelt net bliver et resevoir for en infektion og dermed bidrager til en geninfektion af et akvarium nok også mindre.

Mange hilsner
Dan

Tak for dit input Dan.

Har "suget" kogende vand gennem mine slanger så de skulle også gerne være sikre. Og god ide med nettene, den skal bruges.

Men er nu bange for at det er mne pølsefingre der er den skyldige. Kunne give mig selv en lige højre hvis det ikke var så besværligt :D Nogen gange leder man efter svaret og så er det lige foran ens næse, eller rettere svaret sidder fst på ens arm :D Som jeg skrev tidligere "kunne ikke se skoven for bar af træer" *rødmer*

Og også tak for de andre input i debatten B)

Annoncører
Annoncører