Guppyhun med sværd

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 1181

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 25/06-2008 13:21 25/06-2008 13:21
Som overskriften siger, så har jeg en guppyhun med et oversværd på halen. Jeg fandt hende i bunden af min spandpumpe, da jeg rensede den. Her den sidste måned har hun så udviklet et sværd. Hverken hendes mor, mormor eller 2 ældre søstre har et sværd og jeg har ingen hannner med oversværd. Hvordan kan det så lade sig gøre? Det skal lige siges at mormoren er købt i en helt almindelig forretning.

Jeg undskylder billedkvaliteten. Hun er ret hurtig og vil kun til nød stå stille om morgenen. Derfor genskæret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger chk (Inaktiv) - 25/06-2008 13:44 25/06-2008 13:44
Alt hvad du ser på dine guppyer har ligget i generne og kan kommer med over mange generationer.

Det er nu ikke helt ualmindeligt at hunner får lidt sværd. Faktisk er det sådan at man i selektivt avl går efter de hunner der slægter hannerne mest på, altså skal du ha' smukke oversværd hanner vælger du hunner med ansat til oversværd.

Oversværd ligger på x altså hos hunnen, og da hunner har xx, kan man forestille sig at bærer hun to x med oversværd vil det blive lidt synligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 25/06-2008 14:39 25/06-2008 14:39
Okay. Mange tak for svaret

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Villads (Inaktiv) - 25/06-2008 15:15 25/06-2008 15:15
Jeg tror ikke det er det oversværds gen vi har i OS hanner der er på spil her,men der findes et gen som giver dette lille sværd som hedder Oculatus(Winge 1927). I beskrivelsen står der bl.a. Lille ofte sortrandet sværd i halefinnens overkant.Metalglans på kropssiderne.Jeg kan se kraftig blå glans på siderne.

Din hun ligner heller ikke en oversværds hun mener jeg,men nærmere en triangel hun.Hvad siger du Charlotte?
Jeg mener at huske at triangel hunner ofte har dette lille oversværd.Hæng mig ikke op på det.

Ellers er jeg enig med Charlotte i at det kan springe generationer over for at dukke op igen lige pludselig især når det er fisk fra ubslægtede stammer der parres,som det må være med mormor og farmand ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger chk (Inaktiv) - 25/06-2008 16:16 25/06-2008 16:16
Jeg giver dig bestemt ret i at hunnen ikke ligner en typisk oversværdhun, hvor det normalt er øverste finnestråler der er farvet, men ikke forlænget. For mig ligner det også en triangelhun, og da jeg aldrig rigtigt har sat mig ind i mangfoldigheden hos triangel, da jeg aldrig har ejet nogle, er det nyt for mig at de måske af og til fremviser lidt OS og den slags sværd er nok ikke meget bevendt i oversværdavlen.

Villads, jeg har lige googlet lidt for at finde Winges beskrivelser af OS, men kan ikke finde noget har du måske et link, for det lyder spændende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Villads (Inaktiv) - 25/06-2008 16:35 25/06-2008 16:35
Hvis du mener Oculatus OC så har jeg det fra O.Dahl Mikkelsens Bogen om Guppyer fra 1977. ISBN 87-11-03788-1
Da genet er opdaget af Winge i 1927 går jeg ud fra at oplysningerne stadig gælder.

Annoncører
Annoncører