Hvorfor pokker dør de på stribe?

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 2787

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 03/08-2008 21:52 03/08-2008 21:52
Jeg fatter det simpelthen ikke.

Mine guppyer dør på stribe. Jeg har et fint akvarie med en god balance (nitrit er måske lidt højt (25-50 på en af de der strips) og PH lidt lav (6,4 på de der test-strips) og ja, vandtemperaturen er for høj (men jeg kan ikke få den ned i varmen).... Og det mærkelige er, at alle mine andre fisk har det fint.

Platyerne yngler, ancitrusserne ynglede (for nogle måneder siden), neonfiskene falder kun fra pga. alderdom (de ser i hvert fald lidt halvgamle ud nu). Pragtsmerlingerne har det glimrende (selvom de kun er 4 og oftes gemmer sig). Sporefrøen ser jeg næsten aldrig, men han lader til at have det fint, når jeg ser ham. Kuhliålene er som altid; godt gemt i planterne, hvor de råhygger sig.
Men mine guppyer forsvinder.... én efter én......
Det er ikke lang tid siden at jeg købte 20 guppyer (og jeg havde lidt stykker i forvejen). Nu har jeg 8 eller 9 tilbage.... + 1 unge (som jeg har sat i et andet akvarie).

Jeg har haft lidt sygdomstegn på nogle af de forskellige fisk; en neon med noget hvidt på halen. En platy med hvidt i hovedet (det ligner et ar). En platy der ikke fødte ordentligt (den smed æggene og det tog den en hel aften + natten med) og desuden har jeg tidligere set en guppyhun med noget hvidt på siden (om hun døde ved jeg faktisk ikke. Jeg havde flere hunner, der lignede hende, men har nu kun en i den farve tilbage).

Der har ikke været yderligere sygdomstegn i akvariet (af hvad jeg lige erindrer)... Eller.... Min megastore anubias havde lige et gult blad her den anden dag, men det kan vel ikke betyde alverden....? Ohhh jo, Visse planter trives ikke i akvariet, men jeg mistænker anubiassen, da den skygger for en del.

Jeg fodrer med tropical ichtio-vit (næsten dagligt) og af og til får de lidt tropical green algae wafers (til mallerne) og/eller sera vipachips (til pragtsmerlingerne og kuhliålene).... Og et par gange om ugen får de frosne myggelarver (det er jo det eneste frøen gider æde).... Og så får de jævnligt agurk.

Akvariet kører med et biologisk filter (hedder det vist) og jeg skifter sjældent vand. Akvariets størrelse er på 240 l. og der er rigtig mange planter og skjulesteder.

Nogle bud på, hvad der kan være i vejen?
I øjeblikket har jeg kun 2 storhalede guppyer (hanner). Resten har små runder haler (og de 2 storhalede har fået bidsår, hvis det har noget at sige?)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 03/08-2008 21:59 03/08-2008 21:59
Hvis din nitrit er så høj så har du en alvorlig forgiftning.. Skift 60% vand nu og skift så en 30% hver dag den næste uge og derefter hveranden dag i en uge.. og så skal du skifte vand en gang om ugen i fremtiden ca. 30%

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 03/08-2008 22:09 03/08-2008 22:09
Virkelig?
Min nitrit har altid lagt deromkring. Testkittet har aldrig været helt hvid....

Men okay, jeg laver nogle store vandskift..... Tak Bo :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 03/08-2008 22:12 03/08-2008 22:12
Du er sikker på at du mener nitrit og ikke nitrat..??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jery (Inaktiv) - 03/08-2008 22:25 03/08-2008 22:25
Guppy kan godt lide rent vand, så det kan jo være dine sjældne vandskift, der er synderen. Neonfisk har det med at stå af ved belastede vandværdier, så det er ikke nødvendigvis, fordi de er for gamle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kac (Inaktiv) - 04/08-2008 00:19 04/08-2008 00:19
når du siger de dør, finder du så de døde fisk eller forsvinder de bare, og er din frø vokset lidt her på det sidste?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger benchmark (Inaktiv) - 04/08-2008 01:24 04/08-2008 01:24
Indlægget er rettet 04/08-2008 01:25 04/08-2008 01:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg tror det er Nitrate du mener ikke? fordi en Nitrit på 25-50 vil slå ALLE din fisk ihjel .
Sammentid skal dit Nitrate helst blive under 40 ppm, 50 er lidt høj.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 04/08-2008 20:00 04/08-2008 20:00
Ups, det var netop nitrat jeg mente..... Mine små teststrips viser lyserød for nitrat, men jeg kan ikke helt afgøre om det er 25 eller 50 i lyserød (synes de ligner hinanden lidt for meget)....

I feltet "nitrit" på teststips'ne er den uden tvivl hvid (og ikke lyserød).
Damn, det er noget nemmere med graviditetsteste.... 1 streg = negativ. 2 streger = positiv.... Det er da til at fatte.... :D

Jeg er i øjeblikket i gang med at skifte vand (jeg smider 60% ud i dag) og så håber jeg, at det hjælper.
Og som altid når jeg har lavet vandskift smider jeg noget AquaLife i....

Klaus: De forsvinder.... Jeg finder sjældent ligene. Jeg kunne godt finde på at mistænke manden at de forsvinder, men eftersom han så bliver tvunget til at høre på mit brok (og plagerier efter flere), så tvivler jeg på det.
Frøen har jeg kun mistænkt for at æde unger.

Jeg forstår bare ikke, at det kun er guppyerne det rammer. Ok, jeg har mistet neonfisk, men det har været langsomt en efter en over en længere periode....

Jeg mener at have læst et sted, at vandpest er god til at omdanne Nitrat, så jeg vil prøve at finde en vandpest et sted (eller se om jeg kan få min sidste "gren" til at vokse op, ved at sætte den et sted, hvor der er lys (jeg blev træt af at se på vandpest, så den røg over i skyggen af min store anubias, så den vokser ikke så meget mere).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger chk (Inaktiv) - 04/08-2008 20:39 04/08-2008 20:39
Hold da op Kristina, det er da en værre omgang. (Jeg har været på ferie så jeg har ikke fulgt med, hvis du har skrevet før)

Første og fremmest tror jeg du skifter vand for sjældent, de forskellige små skavanker du har observeret er typisk for manglende vandskift. 25 % en gang om ugen, hvis du vil have sunde og raske fisk.

Er du sikker på din ph er 6.4 jeg synes det lyder lavt. Guppyer kan bedst li' hårdt vand, og på langsigt død de af at gå i blødt vand, der er sikkert nogen der kan forklare dig hvad der sker, men jeg kan huske da jeg læste om det lød det ikke så rart, hvad forkert hårdhed gør ved fisk.

Jeg vil så også lige sige at jeg også har mistet nogle voksne guppyer ( de var 1 og 2 år) her i varmen, så det sker altså når temperaturen er så høj som den har været, at svage, gamle ell syge fisk ikke kan holde til det.

Neonfisk kan blive meget gamle, mine er på vej af 7 år og af en flok på 10 har jeg kun mistet 3 i alle årene og hvis du ved de ikke er så gamle er jeg bange for at de er døde af samme grund, manglende vandskift, for de er sarte.

Ja, vandpest er god til at forbruge nitrat. så frem i lyset med karlen ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger lgb (Inaktiv) - 04/08-2008 20:47 04/08-2008 20:47
#9 hendes ph, passer meget godt, for det er nemlig det samme jeg har i mit akvaire..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 04/08-2008 21:53 04/08-2008 21:53
Hej chk

Nej, jeg har ikke været så aktiv.... Håber du har haft en god ferie.

Jeg har bare altid tænkt, at mit filter, maller og mine mange planter da sagtens kunne holde styr på det hele, uden at jeg behøvede bekymre mig meget om vandskift (skifter normalt efter 1 - 1½ måned, hvor jeg slamsuger hele bunden og ordner planter)

Jeg er ret sikker på at min strip viste 6,4 i PH.... Hvis det er skidt, hvordan får jeg den så hævet (og kan mine andre fisk klare det)?

Hvis neonfisk virkelig kan blive så gamle, så må der jo være noget i vejen med vandet. Jeg har købt neonfisk 2 gange og den anden gang døde et par stykker et par dage efter at de kom hertil, men ellers er de faldet fra lidt efter lidt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger chk (Inaktiv) - 04/08-2008 21:55 04/08-2008 21:55

Ok, det er så vandet i Silkeborg, men så ved jeg ikke, om det måske ikke er godt for guppyer. Her er ph næsten 8, så det er ikke godt at have f.eks. diskus i ledningsvand og sådan må man så vælge.

Har andre erfaring med guppyer og blødt vand??Jeg kan bare huske jeg læste noget om indflydelsen på guppyer, og jeg synes jeg husker noget med organskader og andre ubehageligheder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 04/08-2008 22:10 04/08-2008 22:10
Indlægget er rettet 04/08-2008 22:11 04/08-2008 22:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hmmmm.... Der står lidt om hårdhed her: Eksternt link http://www.akvarieleks.dk/biotoper.htm

Bla. at fisk fra central amerikanske søer skal have meget hårdt vand (og mine maller middelhårdt)..... Der er også et link til en side, hvor man kan tjekke de forskellige landsdeles vandhårdhed.... Og i følge dem, så skulle Silkeborg ligge i "8-12", hvilket altså slet ikke er det, jeg har målt i akvariet.
Men det kan jo være målt for et år siden....

Jeg må indrømme, at jeg da er lidt imponeret af mine guppyer, der dog har fået unger, selvom de altså går i vand de ikke kan tåle....

Tilføjelse:
Vil det hjælpe at tilsætte lidt kalk? Der må da være et akva-middel af en slags, der kan regulere vandets hårdhed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger lgb (Inaktiv) - 05/08-2008 14:13 05/08-2008 14:13
#13 i følge vandværket har vi ca. 4 og ikke 8-12.

jeg tror det er fordi du skifter for lidt vand..
er du sikker på at dine maller gerne vil have middelhårdt, hvilken artt??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 06/08-2008 20:56 06/08-2008 20:56
Indlægget er rettet 06/08-2008 21:05 06/08-2008 21:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ihhh, det er godt nok ikke nemt det her....

Ok... Charlotte siger at min PH er for lav..... Hendes er 8 og min er 6,4.

Lgb har fundet ud af (ved at kigge på Silkeborg kommunes hjemmeside), at vores vand er 4 DH.....

Og så er det, at jeg bliver lidt forvirret....
DH står for vandets hårdhed (hvor meget magnesium m.m. der er i vandet). Er der overhovedet en DH måleri de vandtest-strips? (er det den, der hedder dKH?)
PH er hvor surt vandet er.....

Så hvis du, chk, har ret, så er det vandets hårdhed, der skal reguleres (og ikke PH'en).

Har desuden fundet 2 sider, hvor der står at man kan øge vandets surhed ved at bruge natriumkarbonat (tvekulsurt natron)....
Er der nogle der kender noget til det?

lgb: Jeg har 5 ancistrus sp. (1 han, 2 hunner og 2 unger). Jeg læste på akvarieleks (Eksternt link http://www.akvarieleks.dk/biotoper.htm nederst), at ancistrusser boede i " Syd Amerikansk Klarvands Strøm (hårdt - blødt vand)" med følgende værdier:
pH 6.9-7.3,
Hårdhed 5-12 dH,
Temperatur 24-28 C

Og på Eksternt link http://www.geus.dk/geuspage-dk.htm?http://www.geus.dk/program-are... (som jo så er forkert), står der at 4-8 er blødt og 8-12 er middelhårdt....
Derfor antog jeg, at ancitrusser godt kunne klare middelhårdt vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 06/08-2008 20:59 06/08-2008 20:59
Indlægget er rettet 06/08-2008 21:01 06/08-2008 21:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

[citat="Nathasja
PH er hvor surt vandet er.....

Så hvis du, chk, har ret, så er det vandets surhed, der skal reguleres (og ikke PH'en).citat]
Tror du blander surhed og hårdhed sammen...vandets surhed er netop det der slår ud på ph...en høj ph: Basisk. En lav ph :surt..
Så hvis du skal ha mere basisk vand,så skal ph´en hæves

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 06/08-2008 21:08 06/08-2008 21:08
Indlægget er rettet 06/08-2008 21:10 06/08-2008 21:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

AAARG!

Jeg rettede indlægget, mens du skrev....

Ja, hvis chk har ret, så er det det hårdheden der skal hæves (DH'en) og ikke PH'en.

Jeg tror bare at jeg snart kyler en håndfuld natron og noget calsiumsulfat ned i akvariet og krydser fingre *skeptisk* Så bliver begge dele hævet....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger lgb (Inaktiv) - 06/08-2008 21:09 06/08-2008 21:09
#15 de vil meget gerne have blødt vand, let surt, sådan som du har nu, og der er ingen der med sikkerhed kan sige hvilken art ancitrus du har, da det med sikkerhed er en blandningen af de mange arter..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 06/08-2008 21:17 06/08-2008 21:17
lgb: Det er fint, at mine ancistrusser har det godt..... Men jeg vil sådan set gerne have, at alle mine fisk har det fint.
Og det tyder det jo ikke ligefrem på....

Hvad angår hvilken slags krydsblanding af ancistrus jeg har, er mig fløjtende ligemeget, så længe de underholder mig (og det gør min han i stor stil, når han "slås" med frøen) :D

Jeg er ved at lave en liste med mine fisk og derefter vil jeg finde ud af, hvordan mit vand (hårdhed, surhed og temperatur) skal være, for at de får optimale forhold.
Jeg troede faktisk at jeg havde styr på det (undersøgte artsbeskrivelserne her på siden, inden jeg købte fisk), men de er efterfølgende blevet rettet, har jeg lige opdaget (guppyer stod fx til at skulle have en PH på 6-8 og det er jo så ikke rigtigt ifølge hvad der står nu)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 06/08-2008 21:23 06/08-2008 21:23
#17 hehe..jeg kom først :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger chk (Inaktiv) - 06/08-2008 21:38 06/08-2008 21:38
Hej Kristina.
Ja, du blander hårdhed og ph.

Når Silkeborg komm. skriver dh 4 er det hårdhed, når jeg skriver næsten 8 er det ph.

Hvis du gør vandet mere sur, sænker du ph, og det skal du ikke. En lidt højere ph betyder at vandet er lidt mere basisk.

Men jeg er ikke den rette til at fortælle dig hvordan du skal regulerer det, for jeg har bare valgt fisk der passer til mit vand. Jeg har også kun ancistrus og de er for mig at se ligeglad med at de bor i mit ledningsvand, de yngler som besat og dør ikke ( jeg har lige haft en stor hun på over 10 cm der døde, det har jeg aldrig prøver før). Men min mand har store planer om at få zebramaller, og så kan det ende med at vi skal ha' et osmoseanlæg, for at få blødt vand, hvis de skal yngle.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger lgb (Inaktiv) - 06/08-2008 21:42 06/08-2008 21:42
#21 i behøver vidst ikke osmoseanlæg, ablank har dem i middelhårdt vand, og de yngler :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 06/08-2008 21:48 06/08-2008 21:48
Ja, snyd... Og træls, for jeg er forvirret nok i forvejen ;)

Er blevet færdig med min liste over fiskene og det ser ud til at jeg skal have følgende forhold i akvariet, for at tilgodese alles forhold:
Temperatur: 24 grader
pH-værdi: 7 (pansermallerne vil gerne have 6-7 i PH og guppierne vil have 7-8 (og de andre fisk er lidt mere large til begge sider), så for at tilgode se alles behov, så må det blive præcis 7 at jeg vil satse på).
dH-værdi: 8-15

Jeg gætter på, at dH-værdien er den, der bliver kaldt dGH på teststrips? Den passer fint med min test i går (over 7, under 14), så den skal jeg ikke pille ved.

Og så er det jo faktisk PH'en, der skal hæves (surheden). Og skulle vist kunne klares med natron eller måske med septiaskaller?

Jeg går i seng.... Helt forvirret :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 06/08-2008 21:56 06/08-2008 21:56
chk skrev :
Hej Kristina.
Ja, du blander hårdhed og ph.

Når Silkeborg komm. skriver dh 4 er det hårdhed, når jeg skriver næsten 8 er det ph.

Ja, dh = hårdhed.
ph = surhed...

Hvis du gør vandet mere sur, sænker du ph, og det skal du ikke. En lidt højere ph betyder at vandet er lidt mere basisk.

NÅE!!!!!!
Når jeg skriver, at ph (surheden) skal gøres højere, mener jeg tallet på min teststrip skal være højere....
Og det gør jeg altså så, ved at gøre vandet mindre surt (modsat af at højne)...

Så jeg skal "bare" formindste surheden, så stiger PH'en og dermed også tallet på min teststrip... ja?

Eksternt link http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8005&lo...
"1. Hævning af pH Der tilsættes enten basiske (alkaliske) kemikalier
eks. vandfri soda, natriumkarbonat, natriumbikarbonat eller
kalciumkarbonat, eller der filtreres over basiske stoffer eks. knuste
östersskaller."
Natriumkarbonat er det samme som tvekulsurt natron. Så hvis jeg propper det i akvariet, så bør jeg få en højere ph (lavere surhed)?

[quote]Men jeg er ikke den rette til at fortælle dig hvordan du skal regulerer det, for jeg har bare valgt fisk der passer til mit vand. [/quote]
Ja og det troede jeg faktisk også, at jeg havde.... *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 06/08-2008 21:57 06/08-2008 21:57
Indlægget er rettet 06/08-2008 21:58 06/08-2008 21:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Rettelse til sidste indlæg:

CHP: Hvad siger du til, at vi begynder at sende hinanden vand?
Du kan få mit bløde vand til dine ancistrusser og jeg kan få dit vand til mine gupser :D

Jeg hopper ind under dynen.... Og tænker videre *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger chk (Inaktiv) - 06/08-2008 21:58 06/08-2008 21:58
Det glæder mig da at hører, for Leif har efterhånden fået mig sat helt op til de små "skiderikker" og jeg synes det ville være så træls med alt det teknik, hvor alt for meget kan gå galt. En af de ting der fascinerer mig ved mine guppyer er netop "simple Livning". Rene vand fra hanen, så kører det ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Mutter Krib (Inaktiv) - 06/08-2008 22:10 06/08-2008 22:10
#1 Kunne det være en mulighed at forsøge at starte med at skifte 25% vand hver uge, hvis det løser dit problem, så behøver du jo ikke ændre på kemien.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Superbruger lgb (Inaktiv) - 06/08-2008 22:11 06/08-2008 22:11
#26 men i kan jo altid bruge lidt regnvand, det skader i hvert fald, de skulle efter sine være rigtig til at tilpasse sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 06/08-2008 22:16 06/08-2008 22:16
Mutter Krib:
Naturligvis. Flere vandskift er jeg allerede i gang med, men hvis vandkvaliteten fra vandhanen ikke er god nok til fiskene, så bliver jeg jo uanset hvad nød til at lege med kemien.

Desuden har jeg altså lidt det mål, at vandbalancen skal være så god, at vandskift helst skal kunne undgås (ikke for evigt, naturligvis). Ifølge min svigerfar, så havde han flere akvarier, hvor det hele nærmest kørte af sig selv.... Indtil de så flyttede, så ramte de ind i sygdom hos både dyr og planter....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 06/08-2008 22:25 06/08-2008 22:25
Har du målt på dit vandhanevand..?

Hvad siger Ph på det..??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger kac (Inaktiv) - 06/08-2008 23:08 06/08-2008 23:08
Du har vel ikke navnet på din frø eller måske et billede?

Har den svømmehud imellem tæerne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Nathasja (Inaktiv) - 07/08-2008 09:14 07/08-2008 09:14
Indlægget er rettet 07/08-2008 09:16 07/08-2008 09:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

kac: Afrikansk sporefrø. En lille sag der gemmer sig tit...
Den har svømmehud mellem tæerne. Hvorfor?

Bo: næ, men det var da god idé...
Her er målene for akvariet til morges:

25-50 (kan altså ikke se den store forskel på denne farve på en våd strip)
ok
>7
6-10
6,8

Og en strip direkte fra vandhanen
0-10
ok
>7
10
PH'en er meget lys i det. Samme tone som 6,8 (altså i orange skær), men bare lysere (ikke gul som 6,4)

Hvis jeg lader de 2 strips tørre, så opfører de sig forskelligt... Akvariets PH blev helt lysegul og vandhanens PH blev mere orange :D
Nå, det var bare et sidespring...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Kristoffer (Inaktiv) - 08/08-2008 12:02 08/08-2008 12:02
mine fisk døde os på 4 5 dage der var nogen dag der døde 9 så skiftete jeg vand det hjalp

Annoncører
Annoncører