Dario dario

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 2447

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger helene - 04/08-2008 20:30 04/08-2008 20:30
Indlægget er rettet 04/08-2008 20:30 04/08-2008 20:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Har haft kameraet med hjemme idag og har bare lyst til at vise et par billeder af en lille fisk, som jeg lige har overtaget. Jeg kendte den ikke før og var slet heller ikke klar over at det var sådan en lille fin fisk jeg havde fået med hjem, - så synes lige I skal se den. Det er ikke en man ser så tit.
De går 3 stks i et lille 20 liters akvarie med rejer og dværgtandkarper, og det ser ud til at være ideelt.

hunnen, tror jeg nok

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Amin (Inaktiv) - 04/08-2008 21:05 04/08-2008 21:05
Tillyke med dem Helene, og ja, det er en fin lille fisk, som vil "pynte" i et hvert lille akvarium :D
Jeg er ked af at sige, at de er 3 hanner du har der, og i længden kan hannerne være en smule stride ved hinanden :( Den, som du tror er en hun, er faktisk en stresset han. De kan nemlig smide farverne meget hurtigt, så de næsten ligner hunnerne, som er ganske farveløse, men man kan se forskel på dem ved, at hannerne stadigt beholder den lyse stribe på de forreste smale finner (brystfinnerne hedder de vist). Desværre kan man normalt ikke få hunner, da de importerede fisk er 99,9% hanner, og man skal virkelig være heldig for at finde en hun. En af begrundelserne for det jeg har hørt, er fordi hunnerne er så små og farveløse, at de ingen salgsværdig har for forhandlerne, og derfor bliver der udelukkende importeret/eksporteret hanner, mens de ganske få hunner, der slipper igennem, sker ved en fejl. Jeg har holdt øje med 3 importer af arten med ikke mindre end 20-30 fisk i hver, og jeg kunne ikke finde én enkelte hun endnu, selv om jeg hver gang trak en taburet og sad foran akvariet i stive 30-40 minutter og bare gloede fisk og gjorde det over flere dage hver gang. Jaja, en nørd er man vel altid, når det gælder spændende fisk *rødmer* Jeg er efterhånden ret kendt i den butik, så når jeg skal købe fisk, så behøver jeg ikke kalde på en ekspedient, jeg går bare igang med at fange fiskene og pakker dem, og så får de lov til at skrive prisen på poserne - noget skal de jo lave alligevel :D
Nåh, en sidespring. Altså hvis du holder dine hanner i et tæt beplantet akvarium (hvilket ser det ud til, at du allerede gør) med en del skjul på bunden, så de underkastede hanner kan trække sig tilbage, så skal de nok trives :D
For resten de dværgtandkarper, som du holder sammen med dem, er de Heterandria formosa?

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger helene - 04/08-2008 21:17 04/08-2008 21:17
ja, det er heterandria formosa (kan bare aldrig huske hvordan det staves :) ).
Nå, men mange tak for de informationer, - så det er så ikke en hun, hvor er det da ærgerligt hvis det er så svært at få fat i en hun, - jeg synes det kunne være fedt at få dem til at yngle. Jeg ved de nogengange har haft dem her i københavn, så jeg må jo så til at holde øje med om der er hunner ... Forskellen er det så bare det med den lyse stribe på brystfinnerne??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger helene - 04/08-2008 21:26 04/08-2008 21:26
Det der med at hunnerne bliver frasorterede fordi de er små og farveløse, det lyder da mærkeligt, - der er jo mange fisk hvor der er stor forskel på farvepragt fra han til hun ...
På den anden side, så var det jo også et problem med de små red cherry rejer, - men der var det hanner som var små og farveløse og derfor blev sorteret fra ved import ..
Vi må da have fat i nogle hunner altså ...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Amin (Inaktiv) - 04/08-2008 21:44 04/08-2008 21:44
#3 og #4
Egentligt er forskellen det, at hunnen er nærmest farveløs i forhold til hannens strålende røde farver og lodrette striber på siderne, men hannen kan nemlig smide farverne hurtigere end du når at sige "stress", så her kommer den næsten selvlysende stribe ind i billedet ved kønsbestemmelsen, for dem mangler hunnen nemlig.
Her er et billede af et par Dario dario med den uopnåelige hun i forgrunden - lidt utydelig, men man kan da se, at der mangler de lyse striber på brysfinnerne:

Grunden til jeg spurgte, om de var H. formosa de gik sammen med, er fordi formos'erne er jo en mere eller mindre koldtvandsfisk (de kommer jo fra USA) og vil helst gå i forholdsvis køligt vand, mens Dario dario er en tropefisk (fra Indien/Bangladesh tror jeg den kommer fra), så de har lidt forskellige krav til vandtemperaturen ;)

Det var den forklaring jeg fik af min lokale fiskepusher, og den samme forklaring læste jeg også en gang på nettet, men ja, det er en mærkelig begrundelse og ganske uheldig, når man vil opdrætte arten. Jeg kender ham, der havde dansk førstegangsopdræt på arten, men han har dem desværre i mere. Det var vist en del år siden han gjorde det, så det er ærgeligt, at vi heller ikke kan få fat i hunner den vej også :(

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Amin (Inaktiv) - 04/08-2008 21:49 04/08-2008 21:49
Her er en stresset han:

Den ligner næsten hunnen ovenover, men striberne er der. Jeg har faktisk set hanner, der var endnu mere farveløse end denne her, men igen var striben der til at afsløre dens køn og skuffe mig, efter jeg havde fået ham i nettet efter en længere kamp i butikken - flere gange endda *rødmer*

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger helene - 04/08-2008 21:59 04/08-2008 21:59
Ja, kan godt se det må være tre hanner jeg har :-( ..
Ang. varmen, okay, - ja jeg har pt ikke varmelegeme, - men jeg vil så også skyde på at der alligevel er 25 grader, - men hvis det bliver et problem, så må de flyttes til et andet, da jeg ikke vil have varme på det lille akvarie - indtil nu et reje / dværgtandkarpe akvarie. Jeg synes lige pt. det ser ud som om de trives, hvis man skal dømme efter farverne på de to mest dominerende hanner ihvertfald ...
Jeg vil da bestemt begynde at holde øje med hunner, og skal nok give et praj, hvis jeg finder nogen her i kbh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger helene - 04/08-2008 22:11 04/08-2008 22:11
Ifølge denne artikel er det faktisk bedre med lavere temperaturer - helt ned fra 18, så umiddelbart vil jeg lade dem blive uden varme ..
Eksternt link http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger steen_kbhn (Inaktiv) - 04/08-2008 22:13 04/08-2008 22:13
Hhhmm jeg har lige (inden for den seneste uges tid) været i både Neonfisken og Bonnie Rødovre, og et af stederne så jeg Dario (kan selvfølgelig ikke huske hvor det var *rødmer* ) og er heller ikke 100 på at det var D. dario men det var en lille rød sag :)
Så en eller anden Dario er der her i Kbh området.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger helene - 05/08-2008 01:05 05/08-2008 01:05
Ja, men det skulle der også være ind imellem ... jeg var dog i neonfisken forleden og så ikke lige nogen *blink* .. så måske det er bonnie rødovre ...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Alexander (Inaktiv) - 05/08-2008 01:35 05/08-2008 01:35
de har Dario hysginon i neonfisken

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Amin (Inaktiv) - 05/08-2008 01:56 05/08-2008 01:56
Det var faktisk H. formosa'erne jeg var lidt bekymret for og ikke omvendt :D Mange er nemlig tilbøgelige til at holde dem i opvarmede akvarier (mig selv inkluderet engang i tidernes morgen), selv om de helst vil gå køligt og kan tåle temperatur helt ned til 5 grader ;) Men stuetemperaturen er skam fin nok, så held og lykke med dem :D
Du må endeligt sige til, hvis du finder en del hunner, for de skal skam opdrættes de små skønheder. Så vidt jeg ved skal de gå i små grupper med én han med flere hunner, da hannerne er territoriale. Men hvis det er større akvarier, så kan man med lidt held have lidt flere hanner til at gå sammen, hvis man giver dem en masse gode skjule steder.

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger helene - 05/08-2008 08:42 05/08-2008 08:42
Jamen vi finder da en hun engang ;) ... så må det vise sig om de så også er til at få til at yngle ..
Tak, Alexander - men det er så den anden lille dario tror jeg ..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger helene - 12/09-2008 19:07 12/09-2008 19:07
en lille update på dario'erne. De tre hanner er flyttet til et lidt større akvarie, og tilsyneladende har det gjort dem mere stridbare eller hvad det nu er ... de to største er helt oppe på dupperne hele tiden, fiser rundt og ryster sig foran hinanden, - det jeg synes er lidt spøjst er at når de så har gjort det, så fiser de hen til den lille forsagte han - og svømmer sådan helt tæt op ad den, uden at jage eller noget, og så pisker de af sted over i det modsatte hjørne. Og hvis begge de to store hanner mødes hos den lille, så bliver den ene af dem jaget bort ... hvis ikke I sagde at hunnerne ikke kunne have sådan en blå stribe, så ville jeg helt sikkert tro det var en hun .... men det kan det jo ligesom ikke være ...
Men underholdende er de faktisk, der er gang i dem ... jeg har ikke ledt efter hunner nogen steder - har ikke rigtig været på 'indkøb' for nylig.

Annoncører
Annoncører