Hvor lang tid kan en fisk huske?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 4934

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 24/08-2008 01:50 24/08-2008 01:50
Ja, som overskriften siger, hvor lang tid kan en fisk huske og er den dum?

Har en diskusion i gang omkring det emne

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
tetracrusta (Slettet) - 24/08-2008 01:53 24/08-2008 01:53
Indlægget er rettet 24/08-2008 01:54 24/08-2008 01:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

ja det med 3 sec passer ihverfald ikke for mine fisk kan da sagtes huske jeg kommer med maden,
ellers havde de ikke stået og tigget hver gang de ser mig,
så snart jeg løfter hånden her over akvariet er de alle sammen i toppen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger chico4000 (Inaktiv) - 24/08-2008 02:03 24/08-2008 02:03
Det er en svær og næsten umulig debat... Forskere har svært ved at blive enige om hvad der er hukommelse og hvad der er adfærd... Der har bl.a. været nogle forsøg hvor fiskene følte smerte ved en bestemt handling i en given situation... Forsøget viste så at efterhånden ville fisken ikke ville udføre denne handling for at undgå smerten... Men er dette fordi fisken kan huske det eller fordi den har lært en adfærd... Det er to meget forskellige ting...
Tillært adfærd har i lang tid været bevist hos dyr og herunder også fisk. En gruppe japanere lavede fx et setup hvor de ringede med en klokke hvergang de fodrede nogle koikarper. Efter et stykke tid kunne de få koi'erne til overfladen ved at ringe med klokken. Dette kaldes tillært adfærd - koi'erne har lært at klokken afføder en situation hvor de bliver fodret... Dette har, rent videnskablig, intet med hukommelse at gøre...
Forsøget er gengivet flere gange på min egen bopæl og det er ikke specielt svært, he he.... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 24/08-2008 02:03 24/08-2008 02:03
Det vil jeg jo også sige, men de andre vil have videnskabelige beviser på det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 24/08-2008 02:03 24/08-2008 02:03
Det vil jeg jo også sige, men de andre vil have videnskabelige beviser på det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 24/08-2008 02:05 24/08-2008 02:05
#4+5 Var ment til #2.

#3 Men hvad så med hukommelsen, er den virkelig ikke mere end 3 sekunder lang?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kingyo (Inaktiv) - 24/08-2008 02:08 24/08-2008 02:08
Jeg husker at have set et afsnit af Mythbusters (mener jeg det var), hvor de tog myten op med guldfiskens 3 sekunders hukommelse. Hvordan de kiggede på det husker jeg ikke, men de kom frem til at det ikke havde noget på sig... Om man så vil tro på et TV-program, er vel op til én selv :P

Mit onlinenavn har jeg dog fået pga. netop 3-sekunders myten. Kingyo er det japanske ord for Guldfisk... Nogle venner mener, at jeg har svært ved at huske :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 24/08-2008 02:17 24/08-2008 02:17
#7 Ja har godt nok hørt om det program hvor de tager det med guldfisken op.

Lige et spørgsmål i en lidt anden katagori, men dog alligevel.... Er alle fisk ustyret med en samme salgs hjerne, ligesom mennesker (hvis i forstå spørgsmålet?). Altså hvis mørke mennesker var guldfisk og lyse var de andre fisk?( Dette skal ikke tages som rascisme, men som et eksempel) Guldfisken er vel lige så klog som alle andre fisk?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger chk (Inaktiv) - 24/08-2008 07:49 24/08-2008 07:49
Mine guppyer kan huske i ca 3 dage :P I hvert tilfælde er de umulige at fange, op til ca 3 dage efter flertallet i en balje er fanget, meeen så glemmer de igen og hopper i fælden ( ikke særligt videnskabligt - men direkte observeret i mit akvarierum.)

Det tillærte kan de også: Hver dag kl.17 fodre jeg, kommer jeg forsendt stå flere hundrede gupser, fordelt i mange baljer, ved foderhullet :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger jery (Inaktiv) - 24/08-2008 08:28 24/08-2008 08:28
Det er Pavlovs hunde om igen - betingede reflekser/tillært adfærd. Hukommelse i den menneskelige betydning defineres kun hos meget få dyrearter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger chk (Inaktiv) - 29/08-2008 14:35 29/08-2008 14:35
Jeg bliver lige nødtil at hive denne tråd frem igen, for jeg har oplevet noget specielt i dag.

For nogle år siden havde min kribensishan set sig sur på en ancistrushan, og de sloges hver gange de stødte på hinanden i akvariet. Så blev ancistrusparret solgt og kun en unge der viste sig at være en hun blev tilbage.

Nu flere år efter har jeg sat en ny ( igår) ancistrushan ned i akvariet og hvad skete: I samme sekundt kribensishannen ( som jo der den samme, gamle sure bæst) så ancistrushanne fløj den lige i kødet af den!!!. Der har i alle årerne gået en ancistrushun i baljen, absolut uden at det har ophidset kribsen.

Hukommelse eller???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jery (Inaktiv) - 29/08-2008 14:40 29/08-2008 14:40
#11: det er da "eller". Han har bare givet sin specielle Kribensisvelkomsthilsen til en ny nabo, som pga. størrelse, svømmeadfærd eller måske farve hører med til trusselsbilledet for kribber.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger chris2500dk (Inaktiv) - 29/08-2008 14:41 29/08-2008 14:41
Territorialadfærd, en ny han er en konkurrent til hunnerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger chk (Inaktiv) - 29/08-2008 14:52 29/08-2008 14:52
#12 og 13

Ja,ja I har jo nok ret. Men set med menneskeøjne, virker det som alt andet end adfærd, men rasende irritation over at kribsen ikke fik udryddet det skidt i første omgang.

Lidt flot, at en cichlide kan spotte en "konkurrent" fra mallegruppen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Dan (Inaktiv) - 29/08-2008 17:02 29/08-2008 17:02
Jeg har en anden fortælling, som måske - måske ikke - kan relateres til fisk's hukommelse eller mangel på samme. I en 720L havde jeg 12-15 større Malawi-cichlider, som spændte fra en ret stor og rimelig aggressiv Nimbochromis linni-hun til mindre eksemplarer af Blå ahli og Red Empress. Samtlige fisk var vokset op i baljen eller havde gået sammen i minimum 2 år. En fuldvoksen Copadichromis borleyi blev ramt af en infektion og blev derfor placeret i et mindre akvarie i næsten tre uger, hvor den blev behandlet og langsomt startet op igen på foder.

Da den atter var i fuld vigør, satte jeg den tilbage i den oprindelige balje. Når man sætter en ny fisk ned i et akvarium, oplever man som regel, at den virker ret forvirret, hvorefter den trækker sig tilbage fra flokken, efterfulgt af nogle dage, hvor den finder de gode skjulesteder, falder til og finder sin plads i hierakiet. Nogle gange kan dette tage flere uger. Men da jeg efter en tre ugers pause satte den tidligere sygdomsramte fisk ned i sit oprindelige akvarium, gik der under 2 minutter, før den havde besøgt sin oprindelige ynglingshule og havde banket sig på plads i hierakiet. Efter de par minutter virkede det slet ikke som om, at fisken havde været ude af akvariet i den omtalte periode! Jeg sad med med stor undren og kiggede på dette og kunne ikke lade være med at tænke på, hvorvidt den kunne genkende akvariet, indretningen og dets beboere. Måske for nemt at tillægge fisken disse egenskaber, men det var på den anden side meget vanskeligt ikke at se det således. En projektion? Tja?

De bedste hilsner
Dan

Annoncører
Annoncører