Fisk med personlighed

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1782

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kimp (Inaktiv) - 11/02-2009 18:48 11/02-2009 18:48
Hejsa i debatten.

Med fare for at blive "buh'et" ud opretter jeg alligevel denne tråd...
Har fisk personlighed?...
Det synes jeg... Når man hører om en "finne-napper" alias siambarber, så har jeg 2 stk.
(ved godt at nogle vil sige at de har det bedst når de er 5 stk eller mere)
men det er kun den ene af dem der er efter de andre...
Jeg har sporefrøer.. 2 stk.... de opfører sig også vidt forskelligt..
jeg har neonfisk... de opfører sig overhovedet ikke som stimefisk... de farer rundt i
hele tanken... og følges ikke ad...? de er spredt ud over det hele?

har et par gibbiceps... den ene er vild med agurk... den anden er komplet ligeglad...?

Jeg har faktisk ikke noget formål med denne tråd andet end... er fisk lige så forskellige som os???
Jeg mener... når jeg hører at den art gør sådan... og den art gør sådan... er det ikke at generalisere?
Det er vel også derfor at der er så mange forskellige antagelser/meninger som der er mennesker.
i forhold til hvad der bliver skrevet på denne (ganske gode side... tag ikke fejl af det)

THIS IS JUST A THOUGHT.... så overfald mig bare.. men mine fisk opfører sig ikke som alle de andre... :D
:D
ER FISK OGSÅ FORSKELLIGE... SELVOM DET ER SAMME ART, OG SKAL VI GENERALISERE?

HEHE... :P "bolden er givet op"......
Hilsen Kims

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kimp (Inaktiv) - 11/02-2009 18:59 11/02-2009 18:59
øvs... slet ingen der gad være med på mit lille "tanke-eksperiment" :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
johnny9900 (Slettet) - 11/02-2009 19:03 11/02-2009 19:03
tråden var 11 min. lang da du postede dit andet indlæg, gi dog folk chance for at se,læse og besvare din tråd.

Alt levende har vel "personlighed".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Smeden (Inaktiv) - 11/02-2009 19:04 11/02-2009 19:04
Mine pansermaller ved ikke de er en flok fisk :P de er spret uder over hele bunden og oppe i planterne og ja jeg har flere end tre ok nærmer 60 stk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger nc - 11/02-2009 19:05 11/02-2009 19:05
Prøv at se på nogle af de afrikanske søers cichlider, specielt dem fra tanganika søen. Der er masser af sjov i dem. Jeg har kun haft sneglehuslegere men de var spændende at se på og observere. Virkeligt fisk med attityde og personlighed :)

Med Venlig Hilsen

NC

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 11/02-2009 19:06 11/02-2009 19:06
Nu er 11 minutter jo ikke meget tid du giver os til at svare i :-)

Neon stimer kun hvis de er utrygge . Her flagrer de ca 40 neon også rundt i spredt fægtning , hvis der er fred og ro omkring dem .
Men de stimer omgående ved mindste tegn på uro-fare .

Det nærmeste jeg kan komme fisk med personlighed er nok Hr. Malberg . Han er efterhånden 13 år gl . og superruger .

Vores Sterbai Viser nu også en form for intilligens , for de følger med i alt der sker udenfor akvariet :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger kimp (Inaktiv) - 11/02-2009 19:08 11/02-2009 19:08
Johnny9900...

ved det godt... "provokerer bare lidt...." :D hehe. jeg kaldte dig jo heller ikke for "perle" .... naarj... altså.. sorry.. dette er kun for sjov... som sagt... et lille "tanke-eksperiment" :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Dixen (Inaktiv) - 11/02-2009 19:09 11/02-2009 19:09
Jeg kunne håndfodre mine rokker, og få dem til at lægge sig ovenpå min hånd. Ved ikke om det er personlighed, men meget sjovt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger FinnB - 11/02-2009 19:12 11/02-2009 19:12
Stort set alle Tanganyika cichlider har personlighed ;) ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger rozzzna (Inaktiv) - 11/02-2009 19:15 11/02-2009 19:15
Indlægget er rettet 11/02-2009 19:15 11/02-2009 19:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

mine kampfisk kan man tydeligt kende forskel på hvis man kun ser på deres personlighed.. nogen er meget 'generte' andre er sprængfyldt med selvtillid, andre igen er skørtejægere mens de sidste kunne gå for at være fuldstændigt ligeglade med damerne.. nogen kan lide store akvarier.. andre trives bedst i de lidt mindre..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Henrik H (Inaktiv) - 11/02-2009 19:16 11/02-2009 19:16
Hej
Holder med den om rokkerne.
De er meget opmærksomme på hvad der sker omkring dem og nogle venter på på fodret kommer ned til bunden mens andre gerne kommer op og tager fodret i overfladen.

Discus er nu også noget for sig selv...
Ja fisk kan og har personlighed......

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
johnny9900 (Slettet) - 11/02-2009 19:16 11/02-2009 19:16
#7 Tråden er der intet i vejen med,dog har vi to forsk. personligheder ,jeg har tålmodighed,hvad jeg kan se du mangler hehehe :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kimp (Inaktiv) - 11/02-2009 19:47 11/02-2009 19:47
heheh... johny.... tålmodighed... hvad er det...... .... hva......hva.... hvad er det..... :D .... svar nu.... .
ok... jeg må hellere stoppe nu... men hygge nu.... det er kun for sjov... :D (keder mig lidt en onsdag aften) *rødmer*
.... ok... ska' nok stoppe nu...ses... hygge til alle "ak"-varister :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Amin (Inaktiv) - 11/02-2009 19:53 11/02-2009 19:53
Som Brib siger, så er det et tegn på nervøsitet eller utilpashed, hvis ens fisk hele tiden stimer, da det er et forsvarsmekaniske og ikke et "hverdags-adfærd". Hvis fiskene har det godt og er trygge, så sprædes de i hele akvariet i søgen om mad eller en mage, og det er først her, at man virkelig kan se fiskenes naturlige adfærd.

Men personlighed kan jeg ikke mene, at fisk har, men mere individualitet eller forskelligehed. Jaja, det er måske bare ordkløveri, men I forstår vel, hvad jeg mener :D Dyr handler oftest instinktivt og tænker ikke så meget over, hvorfor de gør som de gør, så derfor synes jeg ikke, at den forskellighed, som dyrene inden for den samme art har, kan kaldes for personlighed.

Når det er sagt, så kan jeg sige, at jeg har en Betta pugnax han, som er ret speciel.

Hvis han er sulten, så holder han øje med mig og stirrer mig ned, til jeg "knækker" og fodrer ham. Hvis jeg skal fange ham, så behøver jeg slet ikke et net, for jeg kan bare stille og roligt stikke hånden ned i akvariet og tage ham op. Nogen gange når jeg har fanget ham af den ene eller anden grund, så kan jeg lade ham hvile lidt i min håndflade, mens jeg aer ham lidt med tommelfingeren. Han kan endda finde på, at svømme op til overfladen for at tage lidt luft og så ned i min hånd igen, hvis jeg ellers holder hånden lidt tæt på vandoverfladen - dejlig flink fisk B)
Og så har jeg en nervøs slangehoved, som "nægter" at lade mig se på, mens den æder. Når jeg har smidt nogle foder fisk ned til den, så bliver den ved med at gemme sig, selv hvis fiskene kommer helt tæt på. Men lige så snart jeg vender ryggen til, så hører jeg lidt plasken i vandet, og en foderfisk forsvinder. Den ene gang, hvor jeg kunne se den æde, var da jeg gemte mig lidt, så den ikke kunne få øje på mig. Jeg ventede i næsten en halv time, for den kunne åbenbart fornemme, at jeg var i nærheden og så på, men til sidst blev fristelsen for stor, så skyndte den sig ud, snuppede en fisk, og så farede den tilbage til sit gemmested - snu lille satan :D

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger kimp (Inaktiv) - 11/02-2009 20:08 11/02-2009 20:08
Othman... :D

Det lyder som om du har fundet dig en ven for livet der .... :D
Fisk er nu no'en sjove no'en... :D

Hilsen Kims

Annoncører
Annoncører