Scalarer som gruppe kontra par? (stonnys nye artsbeskrivelse)

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1801

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Onkel Molle (Inaktiv) - 19/04-2009 10:03 19/04-2009 10:03
Stonny har opdateret artsbeskrivelsen på Pterophyllum Scalaren, og har i sin anbefaling skrevet, at man ikke bør flytte den øvrige flok, når man har et udparret ungpar. Spændende læsning for mig, da vi overvejer/har besluttet os for at introducere en lille flok til vores 300l.

Jeg synes, det kunne være spændende at høre andres erfaringer på området. Jeg kunne også godt tænke mig lidt uddybende kommentarer fra Stonny, hvis du har nogle, du vil dele.

Knusende godt skrevet iøvrigt! :)

mvh
Morten B.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Onkel Molle (Inaktiv) - 20/04-2009 21:00 20/04-2009 21:00
bump

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 20/04-2009 21:43 20/04-2009 21:43
Havde en flok på 8 i et 530 L akvarie der var 4 par ( ud af en flok på 10 fisk ) og de lagde som regel æg samtidigt og delte akvariet op i 4 zoner. Jeg havde ingen problemer med dem udover at de var ret aggresive over for andre fisk når de havde æg. men sådan er det jo..heldigvis. når de ikke havde æg svømmede de i flok.
Mvh.Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger stonny (Inaktiv) - 20/04-2009 23:10 20/04-2009 23:10
#1 Tak for rosen B)

Jeg er ikke den eneste, der mener, at scalarer skal forblive i flok:
Eksternt link http://www.akvariewest.dk/Fisk/Artikler/Pterophyllum_slaegten.htm...

Hvis man vælger kun at beholde et par, mister man en stor del af fornøjelsen ved at holde scalarer - nemlig det at kunne observere deres flokadfærd. Et par vil kun svømme stille og roligt rundt uden den store spænding for beskueren. En flok vil derimod vise scalarens personlighed, da der vil være stadige småkampe om pladsen i hakkeordenen. Disse småkampe er ublodige og ganske harmløse, men man vil se scalarer, der prøver hinandens styrke ved at skubbe til hinanden mund mod mund. Man vil se scalarer, der - hvis de er opppe mod en overlegen modstander - stå foran og "puste sig op" og prøve at se forfærdeligt farlige ud. Når angrebet sættes ind vil man se den underlegne, vise sin underlegenhed ved at hæve hovedet, så angriberen rammer ind i det hårde brystben. Alt dette gør, at det er underholdende at betragte scalarer i flok.

Jeg kan supplere kenneth145 ved at nævne, at jeg har 8 stk. i et 530 l. På et tidspunkt havde jeg tre par, der lagde i i tre på hinanden følgende dage.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Onkel Molle (Inaktiv) - 21/04-2009 09:11 21/04-2009 09:11
Super (og vigtig) info fra jer begge!

Nu bliver udfordringen så at få lavet plads til en lille flok udvoksede individer i vores relativt lille pyt.

Er der nogen, der har et bud på, hvor hurtigt sådan en fætter er udvokset fra ungfisk?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger bimmer - 21/04-2009 13:25 21/04-2009 13:25
hej.. jeg har kun scalare gående i flokke.. det er både Manacapuru,grøn peru,gyjana og leopoldi..sidst nævnte har ved flere lejligheder ynglet sammen og de 7 fisk jeg havde gående sammen passede også ungerne sammen..jeg har desværre ikke den gamle flok mere..men de nye bliver vel også etableret engang.. de smukkeste ved flokke er deres stimen og når de svæver/danser rundt med strømmen og vågner af deres trance igen..scalare er helt klart mine favoritter
leopoldi
manacapuru
gyjana

og det med udvokset.. kultur formerne kan yngle allerede efter 8-12 mdr men derimod har jeg ved studier og samtaler med folk der også kun holder VF-former fundet frem til at VF-formerne ikke er kønsmodne før de ca er 18-24 mdr..det er kun leopoldien der har ynglet hos mig tidligere end 18 mdr.. men hvis der er nogen der har noget data omkring alder for om de er ynglemoden ville det være lækkert hvis det kom frem..det er kun mine egne og 3 andres erfaring jeg kan komme med her.. det er jo ikke alverden når man tænker på hvor mange der holder scalare.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Onkel Molle (Inaktiv) - 21/04-2009 17:30 21/04-2009 17:30
Godt indlæg bimmer. Jeg kan næsten ikke skjule min optimisme længere. :)

På de første indlæg synes jeg, jeg kan udlede, at jeg ikke bør have 6 Scalare og et par Kribensis sammen i en 300l, hvis begge arter er ynglemodne. Derfor skal jeg lige have det afstemt med, at vi får bedre plads om 10-15 mdr., så Kribberne kan få deres eget akvarium.

Men for lige at rekapitulere: Hvis jeg får fat i 6 stk. VF ungfisk på ca. 5 cm, kan jeg godt forvente, der går mindst et års tid, før de går i yngel?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger bimmer - 21/04-2009 19:54 21/04-2009 19:54
hej Molle... ja det er den de kører efter,har jeg erfaret ,ca 18-24 mdr..og VFungfisk på 5 cm..det er der ikke mange der har herhjemme..private altså hehe..og 6 stk ungfisk hmm... jeg siger minimum 8-10 da der somregel er en fisk som går bort pga sygdom og en der ikke vokser,samt der er større sikkerhed for at der er et bedre udvalg af hanner og hunner ved 8-10 fisk...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Onkel Molle (Inaktiv) - 21/04-2009 20:09 21/04-2009 20:09
8-10? Hmm. Er det ikke lige i overkanten til 300l.?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger stonny (Inaktiv) - 21/04-2009 23:04 21/04-2009 23:04
Jo. Jeg vil anbefale, at du starter ud med kulturfisk, for at drage dine egne erfaringer. Dels er de nemmere, og dels kan du få tre-fire kulturscalarer for samme pris som én VF. Hvis (når) du bliver fænget af scalaren, som er en fasvinerende fisk, kan du derefter gå over til VF. Til den tid har du også fået et større akvarium ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 22/04-2009 00:43 22/04-2009 00:43
Jeg kan kun tilslutte mig det som allerede er skrevet, men Jeg vil dog påpege, at et 300L akvarium kan vise sig at være for lille til en flok kønsmodne scalarer. Jeg har 8 i et 720L, og de fylder akvariet ret godt ud, med 2 definerede par, og resten af ukendt køn. Jeg har kendskab til et velkørende 250L med 4 stk. i, men der har aldrig været optræk til nogen udparring i dette akvarium.

Mine egne har foreløbig lagt æg 2 gange (forskellige par), senest igår, hvor disse billeder er taget:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger bimmer - 22/04-2009 09:26 22/04-2009 09:26
jeg er også af den overbevisning at 300L er for lille til VFformer...men som opfodring da går det... jeg har personligt selv kun 530L til mine flokke.. det er en passende str til udparring..men jo større jo bedre..bare ikke til ung fisk da de lette bliver stresset i for store akvarier.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Onkel Molle (Inaktiv) - 22/04-2009 17:04 22/04-2009 17:04
#10 Hehe Stonny. Hvis du vidste, hvilke forhandlinger jeg har været igennem med fruen, for at få tilsagn til at stille et ekstra 200l op... Men hvis du tror, du kan overtale hende, skal du være mere end velkommen! :D

#11 og 12 Det vil komme med i overvejelserne.

Okay. Vi må nok lige klappe hesten så, og vente til efteråret med introduktionen, som jeg så småt må belave mig på IKKE bliver VF'ere. *skeptisk*

Og igen: fedt med alle jeres input!

Annoncører
Annoncører