Mbuna og rokker.

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 3654

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Aske_Andersen (Inaktiv) - 17/05-2009 17:50 17/05-2009 17:50
Hej Har en 500L balje med 30 Stk blanede Mbuna samt en malawi ål på en 15-20cm og syntes det ku være sjovt med lidt adspredelse.
Kan man ha en eller måske 2 rokker til at gå med Mbuna og en ål eller vil den simpelthen bare få forstoppelse efter at have spist dem alle?? :P
Mvh Aske Andersen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger peter (Inaktiv) - 17/05-2009 18:31 17/05-2009 18:31
Sæt du bare lidt rokker i, smæk et par pirat fisk i også . Evt. kunne du krydre med en aborre og en gedde, gud fader hvad sker der dog med denne side

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Gonzo (Inaktiv) - 17/05-2009 18:37 17/05-2009 18:37

Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger peter (Inaktiv) - 17/05-2009 18:38 17/05-2009 18:38
nej det var et dumt spørgsmål,

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Gonzo (Inaktiv) - 17/05-2009 18:48 17/05-2009 18:48
Jeg anskaffede mig engang en cherax q. på 15 cm. Inden jeg fik den, forhørte jeg mig om krebsen, alle sagde at den ville æde og klippe i alle fiskene i mit akvarie. Men den har da ikke gjort det endnu...

Mener bare at det kommer an på hvor stor rokken er når man anskaffer den, hvor stort akvariet er og hvor gode gemmesteder der er.
Med dette siger jeg ikke at det vil være en god idé, at smide en rokke ned til en flok mbunaer men at jeg ikke ser nogen grund til at man bliver sarkastisk i en tråd, går ikke ud fra #1 stiller spørgsmålet hvis han er godt klar over at det ikke kan lade sig gøre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Aske_Andersen (Inaktiv) - 17/05-2009 18:52 17/05-2009 18:52
Indlægget er rettet 17/05-2009 18:54 17/05-2009 18:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej peter grunden til at jeg spørger er på følgende link Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=225411&SearchString=ma... syntes ikke der definitivt bliver be eller afkræftet at de kan gå sammen.
Gonzo tak for opbakningen sjovt at folk som peter Knækker helt over det.
Så vidt jeg ved er denne side til for at hjælpe folk som jeg der ikke er 100 meter mester i fisk.
Men så vidt jeg kan udlede af Peters komentar er det helt udelukket???

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger verup (Inaktiv) - 17/05-2009 18:53 17/05-2009 18:53
#4 det synes jeg ikke nødvendigvis.... mbuna er en rigtig svær fisk at fange, tror ikke rokken vil få fat i dem, i maxi zoo i allborg smed man 40-50 piratfisk ned i en kæmpe balje med mbuna for at få de sidste af vejen (slagtet), men mbunaerne går stadig deri sammen med piratfiskene og har gjort det i rigtig lang tid.... men det betyder selvfølgelig ikke at du har mulighed for at tilgodese både rokkens og mbunaernes behov, tror blandt andet der bliver problemer med ph forskel...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger fisken@87 (Inaktiv) - 17/05-2009 18:55 17/05-2009 18:55
Helt enig Gonzo!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger peter (Inaktiv) - 17/05-2009 18:59 17/05-2009 18:59
ja jeg er sikker på i er enige, men mage til dumt spørgsmål skal man lede længe efter. Hvad folk har skrevet andre steder er ligegyldigt. Såt dig ind i dine fisks behov og livs betingelser og spørg derefter. Spørgsmålet høre hjemme under jeg er super nybegynder, og dine 3 rygklappere kan tage dig i hånden.

Det kan da godt være jeg bliver smidt ud af C for at skælde ud, men der må sgu være en eller anden form for selvjustits inden man slynger om sig med spørgsmål.

Bliv i bare sure jeg er lidt ligeglad, smæk alt hvad du vil i baljen og se hvordan det går held og lykke

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Aske_Andersen (Inaktiv) - 17/05-2009 19:04 17/05-2009 19:04
Hej peter du siger jeg skul selv studere mine fisk først jeg mener selv jeg er forholds vis godt inde i mine fisks behov men kan ikke finde nogen for for arts beskrivelse her inde på ferskvands rokker. og grunden til jeg spørger er at jeg ikke gider bruge 500 kr på en bog om rokker hvor efter jeg så kan læse at de ikke kan gå sammen... kan godt ske at jeg bare er dum at jeg ikke kan finde en arts beskrivelse på ferskvandsrokker her på siden men prøv du det kan jo være du har mere held i sprøjten???.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger verup (Inaktiv) - 17/05-2009 19:04 17/05-2009 19:04
#9 du har da vidst fået det forkerte ben ud af sengen i morges :D :D hvis man ser sådan et spørgsmål og virkelig synes det er så dårligt må man jo bare lade være med at svare, der er da ingen grund til at skabe sig sådan, og gøre grin med manden, og nu er han jo åbenbart ikke den første der har stillet dette spørgsmål :o

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger LR (Inaktiv) - 17/05-2009 19:11 17/05-2009 19:11
*uhh* What happend to good behavior?

#1 Udmærket spørgsmål,

Syntes det er ok at have en mening om tingene, men den kan da være lidt for direkte! *blink*

smid et par stk. sukker knalder i kaffen, det bliver man sødere af! ;)

And now don´t shoot the messenger! *blink*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Henrik H (Inaktiv) - 17/05-2009 19:16 17/05-2009 19:16
Hej Aske

Jeg vil ikke anbefale dig at have rokken sammen med dine andre fisk fra Malawi, de har jo andre iotop krav og sikkert noget med flotte sten opbygninger.... og lavasten måske?? det er ikke godt til rokker, da de ofte vil skrabe sig på dem, med chance for svampe angreb.
Nu ved jeg ikke hvilken slags rokke du have i tankerne?

Jeg har selv Motoro rokker og har kun gode erfaringer med dem, har endda ynglet med dem.
Du er velkommen til at komme forbi at se dem ;) eller se dem på min hjemmeside Eksternt link www.discusdynasty.dk
mvh. Henrik

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Aske_Andersen (Inaktiv) - 17/05-2009 19:29 17/05-2009 19:29
#13 Hehe Hej Henrik
grunden til at jeg spørger er at jeg ikke havde nogen særlig i tankerne da jeg ikke ved hvad der evt ville ku gå sammen med malawi er godt klar over at de skal have plads da de somregl er temlig store men efter som det ikke lyder til at det er anbefalelses værdigt at holle disse 2 typer fisk sammen vil jeg bare glemme tanken i gen de billeder er det fra din kælder så er der sku sket meget siden sidst jeg var der?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Zoron (Inaktiv) - 17/05-2009 20:01 17/05-2009 20:01
Syntes egenligt det var et meget godt spørgsmål ud fra følgende:

1: Er alle rokker kødædere?
2: Bliver alle rokker over 1m i diamter?
3: Det kunne tænkes der lever rokker i Malwi søen?
4: Det kunne måske tænkes der er rokker der gerne vil ha lidt basisk vand?
5: ??
6: ??

Der er da mange muligheder, derfor kan det være han kender til sine mBunaers behov og livsbetingelser, men det kunne jo være en der kendte en rokke.......

I teorien vil de f.eks. kunne gå med denne her:
Eksternt link http://www.aquaticcommunity.com/fish/potamotrygonorbignya.php

Men om den passer ind i biotopen er jo noget helt andet..........

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Patrick (Inaktiv) - 17/05-2009 20:13 17/05-2009 20:13
Nu er de flestes mbunaers biotop jo en masse sten og faktisk ingen sandbund.

Hvad jeg ved om rokker, så elsker de sandbund som de kan ligge på og lettere nedgrave sig i. Allerede der opstår der komplikationer med at tilgodese begges behov.

Ang vandkemien, så kommer, (så vidt jeg ved) de fleste ferskvandsrokker fra Amerika, primært syd, hvor de lever i mere surt vand. Det stemmer heller ikke overens med dine mbunaer som lever i et mere basisk vand.

Ang foder, så er det da bestemt også værd at overveje, er rokker kødædere eller grøntspisere....?

Alt i alt nogle flere problemestillinger end det som du selv har overvejet, nemlig "spiser rokken mine mbunaer" hvilket i min verden er det minste af problemerne ved at holde disse to arter sammen.

Google is ypur friend...
Eksternt link http://www.akvariewest.dk/Fisk/Artikler/Ferskvands_pigrokker.html

Eksternt link http://www.jjphoto.dk/fish_archive/old5_dk.htm

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Aske_Andersen (Inaktiv) - 17/05-2009 20:21 17/05-2009 20:21
Jeg har både sten og en masse sand da Mbuna er meget glade for at grave i sandet.
Men årsagen til jeg startede denne tråd er at jeg ved der er en masse forskeldige rokker og i stedet for at jeg skulle pløje 10000 sider i gennem på googel ville jeg bruge det som et forum er til for nemlig at dele viden. men alt i alt kan jeg se at det ikke ville være noget godt match... men tak for hjælpen til jer alle

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Thim (Inaktiv) - 17/05-2009 20:23 17/05-2009 20:23

Nu du ikke vil bruge 500.- på en bog om rokker, så findes der noget der hedder bibliotek, der slipper man for at betale, hvis man husker at aflevere bøgerne igen. :)
Eller som Patrick siger google er din ven

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Patrick (Inaktiv) - 17/05-2009 20:29 17/05-2009 20:29
# 17
Det kan godt være mbunaerne er glade for sand, men der er ikke så meget af det i deres biotop.

Ved en simpel google søgning fandt jeg de to links på første side, den ene endda som den første.
Den er lidt mere end 1 A4 side.

Hvis du ser på nogle af dem der holder rokker, så er det ofte i akvarier med et enormt bundareal, som stortset er blottet for alt undtagen sand, nogle holder dem endda helt uden sand, bare glasbund.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Gonzo (Inaktiv) - 17/05-2009 21:24 17/05-2009 21:24
Uden at have studeret så meget i det, vil jeg mene, at rokker hovedsageligt hører til i et artsakvarie, eller sammen med andre større rovfisk, -i akvarier der er mere end 1 m i bredden.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Land Rover (Slettet) - 18/05-2009 03:38 18/05-2009 03:38
Uha da,..

Det er følsomt emne du bevæger dig ind på her. Det som får det til at stikke i det fleste seriøse cichildefolk er at der er nogen som blandet fisk sammen som intet har med hianden at gøre, alså i samme gruppe.

Det ses som et meget useriøst og iloyalt valg, da de fleste engagerede cichilde folk går op i det rene akvarie, fx. Malawi, Tanganyika osv..

Fiske handleren har den jo gående i sit salgs akvarie, så kan den osse gå i dit. Mbunaer er forholdvis aggresive, nogen mere end andre, men det er slet ikke sikkert at de ser rokken som en trussel eller omvendt.

På en måde er det måske et spørsmål om etik, tør man tage changen og se om den overlever (Tvivler på at der står i en bog om rokker at den fint får sammen med fx. mbunaer (ellers vil jeg gerne høre mere om det B) )

Jeg ved ikke hvordan i andre har det, men hvilken føelse har i hvis i tilfældigt kommer til at slå nogen fisk ihjel fordi i skulle lige prøve at ekspermentere.. For mig at se er det ikke de 500,- jeg har mistet, men livet for den stakkels rokke som måske er 3-4år gammel og allerede har haft et liv før den kom til danmark, skulle man så risikere at slå den ihjel fordi man lige skulle prøve at blande arter sammen som ikke var ment fra starten..

Jeg mener bare at vi allesammen har en form for ansvar over for denne hobby og de fisk vi vælger. (sygdom er uheldigt og meget svært at have med at gøre..)

Mit foreslag er at hvis du er glad for dine malawier så nyd dem som de er i deres biotop akvarie. Vil du så gerne prøve noget andet osse, så køb et akvarie mere og lad det være der du prøver de forskellige ting af. Ingen tvivl om at rokken er mega flot og spændende, men giv den en change og de behov (biotop) den har brug får

Sund fornuft er som regel en god ting og jeg er sikker på at du vælger det helt rigtige i sidste ende ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Aske_Andersen (Inaktiv) - 18/05-2009 17:02 18/05-2009 17:02
#21 Kunne aldrig finde på at sætte 2 typer fisk sammen som ikke ville ku leve sammen det var også der for jeg spurgte før jeg gik ud og købte en rokke ;) også der for at jeg har skrevet at jeg dropper tanken.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Henrik H (Inaktiv) - 18/05-2009 17:25 18/05-2009 17:25
Hej Aske
DU skal ikke droppe tanken, det er malawi'erne du skal droppe :D

Har et par Motoro, du kan prøve kræfter med ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger mjello (Inaktiv) - 18/05-2009 18:44 18/05-2009 18:44
Meget godt indlæg land rover. :)

Jeg tror ikke der er nogen der kan li at stå med en død fisk fordi man ville eksperimentere. Men jeg må indrømme at en superflot discus eller venustus rører mig en del mere end tabet af en saulosi. Det sker heldigvis sjældent at mbunaer fejler noget blot man holder dem med rent vand. Hvilket synes at være det vigtigste for alle fisk.

Jeg har et akvarie med en trio af maulana'er, 2 channa bleheri og en 6 discus. Alternativ sammensætning ja, men der er ingen af fiskene der lider nogen last af det. Maulanaerne interesserer sig kun for sine hunner og ænser ikke discus'ne. Jeg har endda en hun med taske gående i et separat akvarie for sig selv lige nu :) . Channa'erne er så fredelige at de ikke har vist nogen trang til at snappe efter småfiskene (En flok 2 cm. kadangoer i øjeblikket samt de sidste 8 af mine 4 cm. Lombardoi der snart skal flyttes over i malawi-akvariet) i akvariet.

Jeg holder altid godt øje med et akvarie med en sammensætning af nye fisk. Hvis der opstår problemer bliver de adskildt. Det samme man bør gøre hvis en af sine mbuna'er i sit malawiakvarium er gået amok i en ynglerus og konstant jagter sine hunner eller en bestemt rival. Adskil fiskene indtil man kan sælge/forære dem væk eller de er faldet til ro igen.

En enkelt herinde gik totalt amok da jeg nævnede at jeg lader mit mbuna yngel vokse op i et akvarie sammen med discus og et par channa bleheri. Min mening er at det ikke er en pind anderledes end at holde en gruppe neonfisk sammen med dem. der er ingen aggressivitet i dem i den alder. Og at en channa skulle snuppe en enkelt eller 2 af dem generer mig ikke. Det er da ihvertfald en ting der er så naturlig som det kan være.

Tværtimod synes jeg det er synd og skam at lade en hunfisk med unger i munden gå i et akvarie sammen med de andre mbunaer indtil hun af udmattelse må slippe ungerne hvorefter der er ædegilde til de andre mbunaer. Jeg tager dem fra så de kan smide ungerne i et akvarie for sig selv. Hvilket gør at jeg har en del yngel kadango, lombardoi, hongi red top samt blue afra. Og ja jeg fodrer mine rovfisk med dem. Og det er jo et spørgsmål om holdning om man kan lide det. Dem af dem som jeg ikke kan sælge til en 10'er bliver til foder hos mig eller andre.

At de ikke lige går i et klippeakvarium er vup de du for mig. Så længe de har skjulesteder og der er plads nok går det fint. At det ikke er pænt kan være enhver's mening. Men at flambere mig eller andre med vrede fordi det ikke lige passer en hvis persons idealer gør mig sgu knotten. Specielt på en morgensøvnig søndag. Det er okay at være uenig og udtrykke sin mening, samt sige hvad man synes er galt og burde gøres anderledes, men ikke det andet.

Jeg har faktisk et mbuna klippeakvarium hvor mine voksne malawi'er går i. Jeg vil ikke anbefale at holde rokker deri ;) . Af samme årsag som allerede nævnt i denne tråd. Nemlig at de ikke tåler skarpe sten og helst vil have fred og ro under sandet(Nogle holder dem uden sand da det er nemmere at holde akvariet rent og undgå infektioner i deres hud), samt rigtigt meget plads.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Land Rover (Slettet) - 18/05-2009 22:26 18/05-2009 22:26
Der er mange måde at gøre det på, som regel går det ok selvom det er en blandet land handel af alle mulige arter som er sat sammen. Det skal vi andre ikke gøre os som dommer for, det eneste jeg prøver at sige er blot at man må forvente en form for evt. kritik når man ikke holder rene arts akvarier da dette jo er den stil de fleste cichlide folk holder sig til, og det menes at være ret seriøst.

For mit eget vedkomne har jeg det på samme måde, det er lidt som at blive prikket til med en pind når jeg ser eller hører historier om folk som blander fisk som ikke bør blandes. Men alså hvad der er rigtigt for mig, behøver ikke at være rigtigt for dig og du må gøre som du vil med dine akvarier og fisk, det er ikke noget vi andre skal blande os i. Men forvendt at du altid vil møde en vis form for kritik og modstand fra de seriøse cichlide freaks, da dette nærmest er en religion for nogen at holde sine fisk 110%.

Jeg dømmer dig ikke på nogen måde og er ligegald med hvad du vælger at gøre, men kommer det for frem at det gik galt vil det uden tvivl være meget svært for mig at se dig i øjenene hvis vi mødes nede i brugsen ;)

Sund fornuft kommer man langt med og jeg syntes da at det er alletiders at spørge inden man gør noget, vi skal huske på at når man komunikere via mail og beskedder kan det være svært at få alting til at lyde positivt, man mangler jo en del kropssprog mv.

Jeg ser masser af folk på nettet som hidser sig op og skaber sig i stor stil med div. udskældinger osv. det virker bare stik modsat, for man kan jo spørge sig selv om personen tør lave det samme stund hvis man står ansigt til ansigt... Det er nok de færreste som starter en samtale som de gør på nettet nogen gange :D :D :D

Ligegyldigt hvad, så held og lykke med det, hvad end du vælger

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger mjello (Inaktiv) - 18/05-2009 23:18 18/05-2009 23:18
Indlægget er rettet 18/05-2009 23:19 18/05-2009 23:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tag endeligt ikke dette på den forkerte måde, men hvis man virkeligt er dyreven så burde man måske lade være med at købe akvarie. Spar fisken for den smertefulde transport, fangst i net, ophold i akvariehandler og lign.. Det er ikke naturligt for en fisk at bo i en tank uanset hvor meget man gør for at gøre det naturligt.

Jeg synes det er dejligt at se folk gøre en kæmpe indsats for at lave et godt miljø, og også meget smukke akvarier til deres fisk, men hvor naturligt er det lige med flamingo og maling sammen med fisk som mange har det i deres akvarier.

jeg ømmes over at se sjældne vildtfangede arter, til skyhøje priser blive solgt i handelen fordi der er prestige i at holde "kongefiskene".

Meget konstruktiv diplomatisk kritik Land Rover :) . Eller skal man sige udtryk for holdning.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Land Rover (Slettet) - 19/05-2009 05:54 19/05-2009 05:54
Hehe, jeg tager ikke noget personligt her, end ikke kritik selvom den er konstruktiv

Den der med fisken i et akvarie er sådan lidt.. hmm. Jeg tror ikke den selv er klar over hvad der sker sådan 100% og de er jo gode til at adoptere nye forhold (der er ikke nogen som ved hvad fisk tænker *blink* )

Jeg tror ikke det er det værste vi kan udsætte vores cichlider for, gernerelt er vi søde ved dem og hver gang vi sender fisk fra søerne hjem til vores akvarier, trods den lange rejse, så reder vi faktisk deres liv og er med til at reprodusere deres art. Frem for at de dør naturligt, bliver nakket af andre fisk eller bliver fisket og ædt af de lokale som jo guffer løs dernede.

Den sø er osse alt for stor for dem :D :D :D Ej men se nu det med at deres zoner bliver adskilt når en storm hærger, så grupperer de sig i små grupper og har deres territorier, jeg skal ikke kunne sige hvor langt væk de svømmer, men i prinsippet holder de sig tæt til deres område (Det var det jeg fik ud af at se "Jewel of the rift" Tangnyika) Det er jo svært at se på film sådan 100% men da de går utroligt godt i akvariet så må der være noget om det.

Nåja så for de dejlig mam, alle mulige forskellige spændende ting som snaks og lækkerier som rejer. B) De går ikke sultne i seng hjemme hos mig og kan sove trygt om natten.

Jeg gør hvad jeg kan for at give dem så meget naturligt miljø inden for en vis ramme (høhø) ej men du ved hvad jeg mener ;)

At holde dyr er kun uforsvarligt hvis man bevist strider imod hvad der er godt for dem, alså div. forsøg og vandrøgt. Jeg mener bestemt at man har et stort ansvar når man holder dyr, ikke kun fisk, men alle dyr. Man bør efter min mening sætte sig ind i tingne.

Jeg bliver totalt hysterisk når nogen menesker vælger, trods advarsel at købe en lille hundevalp for den er bare så sød, uden at vide hvad det er for noget og om de kan passe den. De vil have den og er bedre videne og nu hygger deres border collie sig alene fra 7-17 for at så få aftensmad og så lige en film og godnat.. 7 dage i ugen, kun afløst af div. små ture for at tømme sig... Alså hvad faen... Så bliver jeg sku rigtig gal nå man vælger en jagt hund med så mange drifter som den har, og ikke kan give den mulighed for at få forløsning for sine drifter.. DET er uansvarligt og det ender galt før eller siden... UPS, side spring, sorry.. *blink*

Jeg syntes generelt at folk er gode til at passe på deres fisk og dyr, men nogen gange burde der bare være en aædersgrænse på måske, eller hvis man er under 18år, burde man kun kunne holde dyr i samråd med ens forældre da børn ikke har den samme form for ansvars bevisthed som voksene, selvom de sku heller ikke er for goe altid, så burde man kunne gøre noget

Den der med kongefiskene kender jeg ikke til, jeg har udelukkende de fisk jeg har fordi de "taler" til mig og jeg finder dem meget fasinerende og værdsætter deres tilstædeværelse. Derved får de den fornødne respekt som de fortjener og så kan jeg være stolt af dem..

Måske denne tråd skulle stoppe snart, da den vist løb lidt af sporet med dyrevelfærd, fælles ansvar og altmuligt... *blink* *blink* beklager Aske... *skeptisk*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger nyberg - 19/05-2009 08:35 19/05-2009 08:35
For lige at vende tilbage til udgangspunktet - rokker og mbunaer - kunne man jo starte med at se på muligheder frem for problemer. Hvad skal der til for at få det til at lykes med succes. F.eks.

1. Kan rokker og mbunaer trives i alm. ubehandlet postevand?
2. Kan man indrette et akvarie, som er stort nok, på en måde, så begge typers behov tilgodeses?
3. Kan man bygge en stenopsætning af sten uden skarpe kanter, som kan skade rokkerne?
4. Vil fiskene være kompatible? (Sætter det krav til valget af mbunaer? Og skal mal man satse på bestemte arter af rokker?)

Hvis man kan svare ja til 1-4, så er det største problem vel blot, at nogle får deres religiøse følelser krænket, hvis du beslutter dig for at kaste dig ud i projektet ;-) Hvis ikke, så er der jo ikke andet at gøre end at droppe projektet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Henrik H (Inaktiv) - 19/05-2009 08:39 19/05-2009 08:39
Se lige indlæg #17

Aske har truffet hans beslutning og er sikkert kommet videre ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger nyberg - 19/05-2009 10:03 19/05-2009 10:03
#29 Jep, men han tog vist beslutning på baggrund af en negativ stemning mere end af noget, som man kunne blive klogere af. Sådan oplever jeg det i hvert fald.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Jakob (Inaktiv) - 19/05-2009 16:06 19/05-2009 16:06
At dømme ud fra Peters argumentationsniveau, lyder det som om han er væsentlig dummer end spørgsmålet!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger peter (Inaktiv) - 19/05-2009 17:39 19/05-2009 17:39
31* er det mig du snakker om, jeg har vist ikke argumenteret for andet end mit synspunkt omkring spørgsmålet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Dixen (Inaktiv) - 19/05-2009 18:27 19/05-2009 18:27
peter skrev :
31* er det mig du snakker om

Det spørgsmål er vidst dummere end #1

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger peter (Inaktiv) - 19/05-2009 18:30 19/05-2009 18:30
ja i er så kloge, men tænk jer om selv. Læs spørgsmålet i starten engang til og fortæl mig at med 2 minutters søgning på internettet at det ikke er muligt selv at besvare spørgsmålet istedet for at stille det i bredt forum. For mig viser det foragt for de dyr man har med at gøre, at man ikke sætter sig ind i bare de mindste betingelser inden man anskaffer sig levende væsner.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger darklord (Inaktiv) - 19/05-2009 18:50 19/05-2009 18:50
vil give dig ret i at spørgsmålet kunne have blevet afklaret hurtigt ved rundtur på nettet...Men det giver dig ikke ret til at svine manden til på den måde.Det viser mere om dit niveau og holdning til akvarier,end et svar til manden.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Jakob (Inaktiv) - 19/05-2009 19:07 19/05-2009 19:07
Det er niveauet du argumentere på kære Peter - ikke dine holdninger. Men når du nu selv spørger hvad der sker med denne side, så er din opførsel mere skadelig for siden end selv de dummeste spørgsmål *skeptisk* !

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger nyberg - 19/05-2009 21:41 19/05-2009 21:41
#34 Måske misforstår jeg dig, men var meningen med spørgsmålet ikke netop at afklare nogle ting inden, at manden anskaffer sig nogle rokker? Han har jo ikke købt dem endnu og har endda proklameret, at projektet er skrinlagt.

Er der en regel, der siger, at man skal google før, at man spørger herinde? I så fald ville nok langt de fleste spørgsmål falde til jorden, men så ville forum'et blive temmelig dødt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger peter (Inaktiv) - 20/05-2009 15:30 20/05-2009 15:30
36* nej forkert, folk som ved noget forlader siden da den bliver udvandet med mere eller mindre mærkværdige spørgsmål, som folk ved bare at sætte sig lidt ind i hvilke dyr de har kunne have svaret på selv.

Jakob nej det ødelægger ikke siden at svare skarpt, det mindste man kan forlange af folk er vel tager de tager ansvar for for de dyr de har med at gøre.

35 mit niveau fejler ikke noget, og min holdning til akvarier fejler vist heller ikke noget, men din gør måske.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger stausholm - 20/05-2009 19:10 20/05-2009 19:10
jeg er sku ked af det gutter, men jeg støtter op om Peter. jeg kunne osse finde på at svare på den måde (#2).
hvis man interessere sig lidt for sine fisk, så prøv at undersøge tingene selv, i stedet for at lade andre svare. selv om det er det letteste *uhh*
det bliver mere og mere kedeligt at åbne for cichlids...
" hvordan skifter jeg vand ? "
" hvad skal jeg fodre mine fisk ? "
" jeg har fået en ny fisk, men ved ikke hvilke. kan i hjælpe mig ? "
" kan denne fisk holdes sammen med mine andre fisk ? "

jeg kan blive ved og ved og ved

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Land Rover (Slettet) - 20/05-2009 19:18 20/05-2009 19:18

Fuldstændig enig, kvaliteten af indlæg er dalene... *skeptisk*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger darklord (Inaktiv) - 21/05-2009 03:37 21/05-2009 03:37
Hvad er det så du mener der er forkert ved min holdning til akvarier..må man høre :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Tom & Jane - 21/05-2009 08:05 21/05-2009 08:05

Kan ikke være mere enig.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger opeka - 21/05-2009 09:46 21/05-2009 09:46
Det bliver mere og mere fortvivelene at åbene C. dk. jeg havde ellers besluttet ikke at kommentere denne tråd, men
Jakob skrev :
At dømme ud fra Peters argumentationsniveau, lyder det som om han er væsentlig dummer end spørgsmålet!

indlæg som dette og
Jakob skrev :
Men når du nu selv spørger hvad der sker med denne side, så er din opførsel mere skadelig for siden end selv de dummeste spørgsmål *skeptisk* !

dette må jeg give Peter ret. Kvaliteten er væk. Og jacob, du tager fejl når du mener at siden tager skade af svaret i #2 folk tænker sig ikke om før de spørger - de spør, og tænker bagefter.
nyberg skrev :
#34 der en regel, der siger, at man skal google før, at man spørger herinde? I så fald ville nok langt de fleste spørgsmål falde til jorden, men så ville forum'et blive temmelig dødt.

Nemlig ;) og de er allerrede faldet til jorden.

De ivrige debatøre som aktivt kom her for 3-4 år siden formåede at diskutere HØJT men med indhold i trådene. I dag kigger de fleste forbi i ny og næ uden at være logget ind - fordi der er ikke noget at svare på.

Peter

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger KimJ - 21/05-2009 11:14 21/05-2009 11:14
Denne problemstilling prøvede jeg faktisk som Admin at gøre noget ved for et par år siden, og fik på det tidspunkt at vide, at mine elitære holdninger kunne jeg smutte et andet sted hen med, ovenikøbet i nogle vendinger, som foranledigede, at Jeg ikke rigtigt havde lyst til at arbejde videre med siden *skeptisk*
Siden da, har jeg betragtet Akvariesiderne som et uforpligtende tidsfordriv, og det vil jeg da opfordre andre til også at gøre, da det bliver meget lettere at begå sig, når man kan tage det hele med et glimt i øjet B)
Akvariesiderne er og bliver rettet mod masserne (det er jo også det sponsorerne ønsker) og niveauet vil derfor altid være præget af de samme spørgsmål fra forskellige nye brugere, som tror at det er første gang nogen har netop deres aktuelle problem. Faktisk er der ikke rigtigt nogle af de alternative sider, som er ret meget bedre, så man skal nok bare se i øjnene, at seriøse debatter vil være sjældne på nettet. Prøv evt. at opsøge nogle rigtige levende akvarister for dette!

Jeg synes så, at OP i netop denne debat egentlig fortjener en bedre behandling. Spørgsmålet bliver jo ikke besvaret ved en simpel søgning på nettet, og hvis man ikke ligger inde med den nødvendige viden om fodring, aggression o.l., er det måske ikke så indlysende igen, hvad det korrekte svar er. At OP spørger til dette FØR han anskaffer fiskene, er da allerede væsentlgt bedre end hvad mange andre præsterer.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Jakob (Inaktiv) - 21/05-2009 19:13 21/05-2009 19:13
Så i følge # 2-39-40-42-43 har Aske simpelthen valgt den forkerte sted at søge svar på sit spørgsmål. Og derfor er det i jeres øjne ganske acceptabelt han skal svines til af Peter. Er det forstået korrekt?
Det pussige er at jeg kan se at den sidste akvarierellateret tråd som Peter(#2) har oprettet, handler om hvad man gør ved for mange snegle i sit akvarie. Det kan man jo sjovt nok også finde svar på andre steder på nettet, for ikke at nævne alle de tråde som i forvejen er her på siden om dette emne!?!
Jeg kan forstå en harme over folk der anskaffer sig nogle fisk/dyr og først derefter begynder at stille spørgsmål om hvilke betingelser de skal have. Men der er jo netop ikke tilfældet her!
Men når man i følge Allan # 39 ikke en gang må stille spørgsmål om foder, hvilke fisk der kan gå sammen og alm. pleje. Så kunne jeg da godt tænke mig at få at vide hvilke spørgsmål man så må stille i dette forum, hvis man vil undgå at blive svinet til for sin manglende viden? Det skal jo være åbenbart være spørgsmål man ikke kan få svar på andre steder. Så hvad er der tilbage?
Vh
Jakob

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger stausholm - 21/05-2009 19:32 21/05-2009 19:32
Indlægget er rettet 21/05-2009 19:33 21/05-2009 19:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#45 hvilket foder ens fisk spiser ??????? det burde man da vide inden man anskaffer dem *uhh* og nu vi har denne fine artsbeskrivelse herinde, kunne man jo slå det op... B)

du skriver "Men når man i følge Allan # 39 ikke en gang må stille spørgsmål om foder, hvilke fisk der kan gå sammen og alm. pleje."
hvor jeg skrev "det bliver mere og mere kedeligt at åbne for cichlids" du kan godt høre det ik`? de sætninger er ikke ens *blink*

jeg skrev ikke, at man ikke må, men synes bare at alle de ens spørsmål bliver lidt kedelige længden.

hvis Aske havde brugt lidt tid på sit spørgsmål, kunne han se, at Mbuna kræver mange huler/klipper/sten, hvorimod ferskvandsrokker kræver meget sandbund. så med mindre manden har et akvarie på flere tusinde liter, kan de ikke gå sammen.(vandværdierne er sikkert heller ikke de samme)

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Jakob (Inaktiv) - 21/05-2009 20:10 21/05-2009 20:10
#46 Nu syntes jeg , modsat dig, at foder er et temmeligt stort (og spændene) emne. De fleste begynder for stukket en dåse flagefoder i hånden af deres dyrehandler og går så udfra at det er fint. Når man så finder ud af at dyrene får det bedre med mere varieret fodre, så er det i hvert fal ikke her man skal spørge ind til det. For det finde du og andre irrelevandt og kedeligt at læse om og at svare på. Pisst! Så lad vær!
Ang. artsbeskrivelserne her på siden har jeg oplevet flere så mangelfulde og fejlagtige at man ikke skal ligge hele sin vide til grunde på dem.
Din beskrivelse af af mbuna og rokkers forskellige krav ville have været et glimrende svar på Askes spørgsmål, frem for at svine ham til.
Men igen. Må man i følge dig overhovedet stille spørgsmål her på siden? Og i så fal om hvad?
Vh
Jakob

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger stausholm - 21/05-2009 20:34 21/05-2009 20:34
Jakob skrev :

Ang. artsbeskrivelserne her på siden har jeg oplevet flere så mangelfulde og fejlagtige at man ikke skal ligge hele sin vide til grunde på dem.
dig og din superhjerne kan jo hjælpe lidt til med artsbeskrivelserne, så vi kan blive fri for at "svine" andre til og dig os B)

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger peter (Inaktiv) - 22/05-2009 17:35 22/05-2009 17:35
i er rigtigt heldige, jeg er i Newport Beach hele næste uge så jeg kan ikke genere nogen.

Jacop du har meget travlt med at jeg ødelægger siden, var det ikke dig som forsøgte at trække folk væk herfra til DCS, og ved samme forbindelse kørte hetz mod undertegnede fordi jeg påstod at det havde udlevet sig selv, nå men det havde DCS jo, det er nok også min fejl.

Mit angreb er ikke på personen, men det faktum at folk bare slynger spørgsmål afsted uden at have sat sig ind i det mindste.

Nej jeg opretter ikke mange debatter, det gør du jo nok heller ikke, men ville gerne afsøge hvad fok gjorde ved snegle generelt da jeg selv havde problemer med dem på det tidspunkt, og det ved jeg en del andre også har.

Jeg opretter ikke tråde da jeg egentlig ikke har de store spørgsmål, men skulle du have lidt hjælp med tropheus så skal du da være velkommen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger micfynbo (Inaktiv) - 22/05-2009 17:55 22/05-2009 17:55
hmm..............tænker da på... om man så i det hele taget tør spørge om noget herinde mere...... *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Superbruger Michael A - 22/05-2009 18:12 22/05-2009 18:12
Jeg har også et spørgsmål: Er en månefisk virkelig lavet af ost ?? - altså ligesom den rigtige måne .....

Læs evt. indlæg nr. 3 inden i svarer tak. *doh*

Michael.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Zoron (Inaktiv) - 22/05-2009 18:27 22/05-2009 18:27
Det var ikke et dumt spg. men inden der bliver svaret her inde tro jeg du skal finde et astro forum eller kontakte NASA og lige hører om måen er lavet af ost *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Superbruger Michael A - 22/05-2009 18:42 22/05-2009 18:42
Takker for det hurtige svar -
jeg synes også selv at mit spørgsmål er bedere end gennemsnits niveauet herinde .....
Kan du evt. stille spørgsmålet for mig ang. månen på et astro forum, jeg gider nemlig ikke selv ulejlige mig da det er nemmere (for mig naturligvis) at spørge herinde ....
Jeg er helt sikker på at der på et sådant forum heller ikke er noget der hedder "dumme spørgsmål" - der vil helt sikkert komme mange seriøse svar.

Mvh..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Jakob (Inaktiv) - 24/05-2009 14:41 24/05-2009 14:41
Jeg medgiver gerne at mange af de spørgsmål der kommer her i debatten, kommer fra folk der tydeligvis aldrig har åbnet en akvariebog og hvis viden kun strækker sig til at fisk skal have det lidt halvfugtigt. Jeg tror bl.a. det skyldes at mange dyrehandler har mere travlt med at sælge end med at informere.
Men når man så støder på disse akvarister/spørgsmål, kan man i min verden enten vælge at ignorere dem eller prøve at på at opdrage dem til at sætte sig lidt mere ind i tingene. Enten ved hjælp af at forslå dem at læse en begynder akvariebog eller at henvise til links på nettet, hvor de kan lære om de grundlæggende principper ved at holde akvarie. Så kan de så stille spørgsmål ude fra den viden de så tilegner sig og derved forhåbentlig stille nogle væsentlige mere interessante spørgsmål. Og derved højne indholdet og kvaliteten her på siden. At skræmme dem væk ved at give nedladende svar gør ikke siden mere attraktiv i mine øjne – tværtimod.

Mit råd er klart en akvariebog frem for nettet. Da en bog efter min mening er langt mere troværdig end de ting man kan risikere at støde på, på nettet. Og her er artsbeskrivelserne her på siden et glimrende eksempel. Bare for at nævne et, stod der på et tidspunkt under artsbeskrivelsen af gøgemallen, Synodontis mulitpunctatus, at formeringen af denne fisk var ukendt. Selvom den netop har sit tilnavn efter sin legeadfærd!?!
Jeg har også haft fat i en af administratorerne her på siden for diskuterer kvaliteten af artsbeskrivelserne. Og fik her at vide at man gik mere op i kvantitet end kvalitet. Jo flere artsbeskrivelser siden har, jo flere hits og trafik på siden. Efter min mening en trist, uambitiøs og useriøs holdning at ha’. Jeg spurte om jeg måtte offentliggøre vores skriveri i forummet. Men fik et nej.
At jeg ikke selv har kastet mig ud i at skrive artsbeskrivelser skyldes mit ambitionsniveau kontra viden om egen evner.

Venlig hilsen
Jakob

P.S. Ser frem til at du (Peter) kommer hjem, så du måske lige kan uddybe hvad jeg skulle have gjort i forhold til DCS. For jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad det handler om?!?

Annoncører
Annoncører