Darwin's Nightmare på Dr2 23. juni kl. 20.30

Postet under : Siden - Cichlids Offtopic
Visninger : 3831

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Dan (Inaktiv) - 17/06-2009 22:27 17/06-2009 22:27
Jeg prøver igen. På tirsdag 23. juni kl. 20.30 viser DR2 Sauper's dokumentarfilm om Lake Victoria ("Darwin's Nightmare", 2004):
Eksternt link http://www.dr.dk/DR2/Dokumania/Programmer/2009/0527123150.htm

Mere om filmen her: Eksternt link http://www.darwinsnightmare.com/

Jeg bryder mig personligt ikke meget om denne prisbelønnede film, men da den bl.a. handler om fiskeriet efter nilaborren, er jeg sikker på, at der er akvarister med interesse for Rift Valley søerne, som vil finde filmen både tankevækkende og interessant.

Evt kan vi senere diskutere filmen i denne tråd.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Dan (Inaktiv) - 18/06-2009 09:42 18/06-2009 09:42
Indlægget er rettet 18/06-2009 09:51 18/06-2009 09:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Filmen har iøvrigt sin titel fra en populærvidenskabellig bog om en ung hollandsk biolog's arbejde imed cichlider i Rift Valley søerne i perioden 1981-1986 - med fokus på Lake Victoria. Der er tale om Tijs Goldschmidt's "Darwin's Dreampond" (1996).

Det skal understreges, at filmen og bogen på trods af enslydende titler ikke har meget med hinanden at gøre. Hvis man er interesseret i Rift Valley cichlider og en smule evolution og taxonomi, kan jeg kun på det varmeste anbefale bogen. Efter flere år uden akvarier forærede en god ven fra Tanzania mig bogen - og efter at have læst den, gik jeg ud og købte det første større akvarium! Bogen er lige dele personlige oplevelser omkring søerne i Ø. Afrika, meget fine beskrivelser af fiskefangst, observationer/overvejelser vedr. taxonomi og artsdiversitet, samt nilaborren og dens voldsomme indflydelse på cichlidebestanden i Lake Victoria.

Her er en kort anmeldelse:
Eksternt link http://dannyreviews.com/h/Darwins_Dreampond.html

Og man kan bladre lidt i bogen her:
Eksternt link http://www.flipkart.com/darwin-dreampond-tijs-goldschmidt-drama/0...
(Klik på: Look Inside This Book under bogens forside)

Og den kan købes for en rimelig penge her:
Eksternt link http://www.amazon.co.uk/Darwins-Dreampond-Drama-Lake-Victoria/dp/...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger opeka - 18/06-2009 13:39 18/06-2009 13:39
Jeg har aldrig fået set den film :o så hvad mon jeg skal lave Tirsdag aften :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 23/06-2009 09:06 23/06-2009 09:06
Victoriasøen er en meget spændende sø, som netop er blevet ødelagt af at den hvide mand har sat nilaborren ud i søen. Nilaborren havde ellers, pga. af vandfald ikke adgang til Victoriasøen tidligere.
Victoriasøen er ikke en del af Rift Valley, og den er derfor ikke så dyb som de øvrige der er del af Great Rift Valley. De nærtliggende mindre søer som f.eks. Lake Edward er del af den lange revne, som med tiden vil dele Afrika. Om cirka 50.000 år forventer man at Tanganyikasøen, Malawisøen og de mange mindre søer vil være fyldt med saltvand, og Great Rift Valley vil være et stræde mellem et reduceret Afrika, og en meget stor ø. Victoriasøen vil til den tid befinde sig på den store ø, eller være blevet til en stor bugt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Dan (Inaktiv) - 23/06-2009 11:09 23/06-2009 11:09
Indlægget er rettet 23/06-2009 11:10 23/06-2009 11:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nilaborren er blevet udsat i Lake Victoria i flere omgange. Første udsætning fandt sted i enten 1954 eller 1955 og blev eftefølgende gentaget i de tidlige 1960'er. Jeg er ikke sikker på, at det entydigt var "den hvide mand", som havde ansvaret for, at fisk indfanget i Lake Albert blev sat ud. En af disse udsætninger blev arrangeret af Fisheries Division, Games and Fisheries Department, Uganda i 1955, og håbet var vist, at fiskene på sigt skulle kunne brødføde den fattige befolkning i Uganda (Tijs Goldschmidt, 1996). Da Uganda på det tidspunkt var under engelsk administration, kan man selvfølgelig godt give den hvide administration skylden, men det kan ikke udelukkes, at sorte ugandesiske embedsmænd medvirkede til denne beslutning - samt at lokalbefolkningen i Uganda havde forventninger om at få adgang til en ny proteinkilde.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 23/06-2009 11:17 23/06-2009 11:17
Vil det sige, at også uden tilstædeværelsen af den hvide mand, så ville Nilaborren være udsat i Victoriasøen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Dan (Inaktiv) - 23/06-2009 11:26 23/06-2009 11:26
Fandt lige lidt mere. En (sort?) Officer fra det omtalte Fisheries Division ved navn J. Ofula Amaras skrev i et læserbrev i den kenyanske avis "The Standard" i 1986, at det var ham, som i august 1954 udsatte nilaborren i Lake Victoria efter at at havde fået tilladelse fra en Senior Officer i samme Fisheries Division, Uganda. I omtalte læserbrev forsvarede Amaras sin handling med at skrive:

"As to whether the Nile perch is causing hazards to other species of fish in Lake Victoria is for experts to prove. What I can prove to them is that Nile perch has never caused any hazards to other species in the Lakes, Albert in Uganda and Turkana."(Tijs Goldschmidt, 1996)

Desværre tog han fejl..... :( :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Dan (Inaktiv) - 23/06-2009 11:34 23/06-2009 11:34
#6, Tja, Tonny, det er jo ikke til at sige. På den anden side, er det vel også svært at sige, at det entydligt er europæernes skyld.

Hvem fandt på det? Hvem fik opbakning og fra hvem? Hvem gav tilladelserne? Hvem gjorde det? Hvis man skulle undersøge denne historie i detaljer, kræver det nok et par ture til Uganda, nogle 100 timers forskning i de gamle engelske arkiver og interviews med de gamle embedsmænd (hvis de stadigvæk lever). Overvejede du ikke at besøge Ø. Afrika i løbet af det kommende år? ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Dan (Inaktiv) - 23/06-2009 11:36 23/06-2009 11:36
Mht, Amaras, som skrev, at han var synderen. Ved ikke dette link virker:
Eksternt link http://books.google.co.jp/books?id=b_kCx5gxBugC&pg=PA195&lpg=PA19...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 23/06-2009 14:36 23/06-2009 14:36
Det kræver vist lidt fantasi at forestille sig, at Man helt kan se bort fra, at problemet er et resultat af "den hvide mands" indflydelse. Uanset hvilken hudfarve den pågældende embedsmand måtte have, er Han med garanti et produkt af en engelsk uddannelse, med tilhørende mentalitet.
Bortset fra det, er det vel ikke specielt interessant, hvem der har skylden for noget som er lavet på et tidspunkt, hvor forståelsen for de problemer det afstedkommer, når man indfører fremmede dyr i et økosystem, først lige var begyndt at opstå? Eksemplet i Victoriasøen er jo også kun et enkelt eksempel i en lang række, af dyr som Vi mennesker, intentionelt eller ikke, har hjulpet til nye levesteder, ofte med meget uheldige følger.
Meget mere interessant ville det være, hvis der var en løsning, som kunne redde resterne af den oprindelige fauna.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Dan (Inaktiv) - 23/06-2009 16:56 23/06-2009 16:56
#10 Jeg er helt enig, men bragte emnet på bane, da Tonny nævnte det i #4 - samt at diskussionen om den hvid/sorte diskurs hænger fint sammen med den tilgang, som aftens film har til emnet. Desuden er det filmen, som denne tråd handler om. Hvis man ser filmen, vil man måske bemærke, at beretningen om forløbet vedr. udsætning af nilaborren - så vidt jeg husker - ikke afspejler den historie, som man kan læse i bogen Darwin's Dreampond. Noget besynderlig, da filmen har lånt sin titel fra bogen. Måske husker jeg galt. Men det kan vi evt. diskutere senere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Hvidhajen (Slettet) - 23/06-2009 19:06 23/06-2009 19:06
Øv det kan jeg ikke nå at se , der sidder jeg ved et sankt hans bål med en pils i hånden ... og vores dvd optager er i stykker... øv bøv... :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 23/06-2009 19:53 23/06-2009 19:53
Indlægget er rettet 23/06-2009 19:54 23/06-2009 19:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Dan, gang på gang overrasker du mig. Med dine indlæg og engagement, beriger du min lille indsigt, i mange ting. Tak for det.

Jeg vil, om en halv times tid sætte mig, og se den omtalte udsendelse - med de kommentarer som er fremkommet -"in mente".

Uanset hvad der er sket i tidernes morgen, så håber jeg for alle "faunaerne" i Afrika (og i resten af verdenen i øvrigt), at de må overleve, og blive værnet om i fremtiden, uanset om det er faunaer/dyreliv ovenvande eller i vandet.

Mvh
Yvonne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Nørgård - 23/06-2009 22:46 23/06-2009 22:46
Synes da ikke det var en fantastisk film, i hvert fald ikke med set med biologiske briller på. Må sige til hvis i ikke er enige med mig.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Nørgård - 23/06-2009 22:46 23/06-2009 22:46
Synes da ikke det var en fantastisk film, i hvert fald ikke med set med biologiske briller på. Må sige til hvis i ikke er enige med mig.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger TH (Inaktiv) - 24/06-2009 00:36 24/06-2009 00:36
Utrolig spændende tråd. Jeg fik desværre ikke set filmen. Omhandler denne også nogle af de mange andre problemer i søen? Fx at træfældning har forsaget uklart, mudret vand?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 24/06-2009 00:49 24/06-2009 00:49
Ja, men jeg skal da gerne trække mine ord i mig igen med hensyn til "den hvide mand".
Jeg havde eller hørt en historie om at det var englændere der havde udsat den, for at kunne fange store fisk, når de var på fisketur på søen. Måske det også bare er en historie.
Jeg har også hørt, at Nilaborren skulle have ført en kædereaktion med sig. Jeg tror det var en artikel i Illustreret Videnskab for mange år siden, hvor man fortalte, at Nilaborren ikke kunne tilberedes over ild, som man ellers plejede med andre fisk. Nilaborren skulle ryges, og det blev der brugt mere træ på. Nilaborren spiste samtidig de mindre fisk (som cichlider) der spiste insektlarver, og som en følge af det, skulle der være kommet mange flere myg, hvilket havde givet føde til svale-lignende flugle, som nu var blevet en plage i stedet. Om det var populærvidenskab når det var værst, eller der er noget om det, er der måske andre der kan kommenterer på.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 24/06-2009 00:51 24/06-2009 00:51
Kiwa skrev :
Uanset hvad der er sket i tidernes morgen, så håber jeg for alle "faunaerne" i Afrika (og i resten af verdenen i øvrigt), at de må overleve, og blive værnet om i fremtiden, uanset om det er faunaer/dyreliv ovenvande eller i vandet.
Der er nok kun en ting der er sikkert, og det er, at alt vil blive ændret lige meget hvad vi gør.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Dan (Inaktiv) - 24/06-2009 08:38 24/06-2009 08:38
Akvarie West skrev :
Ja, men jeg skal da gerne trække mine ord i mig igen med hensyn til "den hvide mand".
Jeg havde eller hørt en historie om at det var englændere der havde udsat den, for at kunne fange store fisk, når de var på fisketur på søen. Måske det også bare er en historie.

Tonny, jeg aner som sagt heller ikke, hvad der virkeligt skete de føste par gange nilaborren blev sat ud. Og måske finder vi aldrig ud af det.

Jeg fik pga. et skt hans arrangement ikke selv set filmen i går aftes, men har set den to gange tidligere i den oprindelige version med tyske undertekster. En venlig sjæl har optaget filmen til mig, da jeg er ret interesseret i at se den med danske undertekster. Min påstand er, at filmen er groft manipulerende, og at flere af de oprindelige oversættelser tangerer decideret uredelighed, da instrukturen har sin helt egen agenda med historien, som måske ikke altid kan støttes af de personer, som han filmer. Well - som nævnt i #1 synes jeg, at filmen er lidt af en møg-film. Men nu kalder arbejdet......

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger molm - 24/06-2009 08:45 24/06-2009 08:45
Jeg nåede ca halvdelen af filmen, før ungerne trak mig til nærmeste strand og bål. Heldigivs.
Det handlede jo om sociale og regionale konsekvenser af et udsætningseksperiment, eksemplificeret med tragiske billeder af børn som ældre, der fordrer et sølle liv omkring fiskeriet og piloterne. Og som, efter filmens producents mening, ikke efterlod så meget andet tilbage end sygdom og morads. Om det var et sandhedsbillede må stå usagt, filmens pointe var dog mildest talt klar.
Kiggede derfor langt efter bare et undervandsfoto af en cichlide.
Men, jeg vil så spørge, blandt de mange kyndige akvarister på dette site, hvor slemt står det til dernede. Er der arter som måske er beskrevet for 100 år siden, men som i dag er uddøde. Eller er bestandene bare slået drastisk tilbage? Jeg ved godt, at Victoria-cichlider ikke er så udbredte som hobbyfisk, som mange andre, men de findes jo ibland, også som vf. Om de så er populære eller ej kan være en anden sag.
Endelig, og tak til Tonny #4 for det med Rift Valley. Jeg havde altid troet at Victoria dannede "toppen" af sø-systemet ned igennem Østafrika, men den er jo også mere fladbundet i modsætning til Tanganyika og Malawi. Tilbage til arbejdet og tak for denne tråd som har det høje niveau de bedste tråde har på cichlids.dk
hilsen Morten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger elisabethen (Inaktiv) - 24/06-2009 10:08 24/06-2009 10:08
Rigtig spændende tråd, gutter :)

Så ikke selv filmen, og det lyder umiddelbart heller ikke som om, at jeg er gået glip af nået... Til gengæld kunne bogen Darwin's Dreampond lyde som noget rigtig god sommerferie-hygge-læsning for sådan en som mig. Især når jeg nu skal igang med min kandidatuddannelse som noget evolutions-biolog agtigt her efter ferien :)

Mht. nilaborren så har jeg hele tiden haft den opfattelse, at den blev sat ud for at give den fattige befolkning noget at spise. Og det kan være rigtigt svært (både etisk og praktisk) som biolog at stå og prædike biodiversitet, når folk faktisk dør af sult. Men det er helt sikkert et eksempel på, at man virkeligt skal tænke sig grundigt om før man udsætte arter, der ikke er hjemmehørende. Det har næsten altid en eller anden negativ, uforudset konsekvens, selvom vi idag ved meget mere om sådan noget, end man gjorde da man første gang satte rovfisk ud i Viktoriesøen.

Ved forresten godt, at jeg ikke har gjort meget væsen af mig på AS på det seneste... Der er andre ting, der trækker mere, og jeg tror måske at jeg får rigeligt "fiskesnak" på jobbet :) Lysten til AS kommer nok igen på et tidspunkt, det plejer den jo.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger brib - 25/06-2009 10:53 25/06-2009 10:53
Indlægget er rettet 25/06-2009 10:54 25/06-2009 10:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Filmen i sig selv var ikke fantastisk- Men at man lukker en fremmed fisk ud i nye vande og ser hvilken skade den har gjort er chokerende .

Som jeg forstod filmen blev Nilaborren lukket ud for ca 50 år siden - Og har siden dengang ædt den naturlige fauna og lavet grumme forstyrrelser i floraen .

Dette til glæde for nogle ( økonomisk) Men så sandelig også til skade for de indfødte .

Det eneste der frydede min røv i laser ( skrev jeg virkelig det ) ? : -) Var at der lå et nedstyrtet fly som pga . overlæs ( med Nilaborren ) ikke kunne lette . Grådighed straffes .

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Dan (Inaktiv) - 25/06-2009 14:57 25/06-2009 14:57
Indlægget er rettet 25/06-2009 15:18 25/06-2009 15:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#13, Yvonne, mange tak for roserne! Det er næste så jeg rødmer….men også kun næsten. *rødmer*

Mht. filmen vil jeg påstå, at instruktøren bruger alle midler på at konstruere en historie, som kun lever på filmen, men som er vanskelig at genkende, hvis man tilbringer lidt tid i området.

Jeg vil påstå følgende:

- Optagelser af lim-sniffende gadebørn (med og uden lemmer i behold), kan gøres i mange byområder i Tanzania. Gadebørn og stofmisbrug er ikke speciel for Mwanza og Bukoba i Lake-området. I filmen kædes billedet sammen med det postulerede armod, som er fulgt i kølvandet på fiskeriet efter aborren. Bemærk at polysteren fra fiskepakkeriet kædes sammen med gadebørnenes liv og misbrug

- Prostitution findes i alle tanzanianske byer. I filmen ser man primært ludere, som omgås de russiske piloter. Én af dem dør oven i købet. Således kan man få det indtryk, at det er lufttrafikken, som booster prostitutionen

- Scenerne fra fiskefabrikken er grimme og støjende. Ingen medarbejdere ved fabrikken bliver spurgt om deres liv og arbejde, herunder løn og økonomi. Jeg formoder, at de går for en rimelig løn - og i modsætning til mange småfarmere i området kan brødføde deres familier. Men en nuanceret indgang til fabrikshistorien ville ikke passe ind i instruktørens sort-hvide billede. På den anden side bliver en vagtmand ved fiskeforskningsinstituttet introduceret som nattevagt med en daglig løn på 1 USD. Hvor mange gange mere tjener arbejderne på at skære fisk op på fabrikken?

- Filmen giver udtryk for en afrikansk sump af sygdom og armod. Virkeligheden er en anden. Der har de sidste 10 år været en – efter afrikanske forhold – høj økonomisk vækst i Tanzania. HIV-epidemien er for nedafgående, sygdomstrykket af malaria er de sidste år faldet utroligt voldsomt (formodentlig pga. klimaændringer), i perioden 1988-2002 er børnedødligheden for f.eks. Mwanza-distiktet (Lake Victoria) faldet med over 40%! Det nationale fald for Tanzania er ca. 20%. Således klarer Lake Victoria sig langt bedre end resten af landet. osv. osv. Ikke helt det indtryk man får af denne film, vel?

- Filmen gør brug af nogle besynderlige værktøjer, som jeg mener kun kan ses som et udtryk for at fremme et allerede fastlåst (og urigtig) billede af området. Hvorfor er f.eks. vagtmanden med de røde øjne i nattescenen hele tiden filmet i skæv profil snarere end forfra? Mit postulat er, at han kommer til at se skræmmende og diabolsk ud, især når han udtrykker sit håb om den næste krig. Mbwana - hvis man inddrager de sidste 50 års historie må Tanzania anses som en af de mest rolige nationer i Afrika. Der har ikke været større ballade siden Maji-Maji oprøret mod den tyske kolonihær i 1905-1907, og så røg der en del hoveder i begyndelsen af 1960’erne, da den omanske sultan blev smidt ud af Zanzibar. Tanzania gik da også ind med sin hær i Uganda i 1979 og smed Idi Amin ud. Men derudover?

- Og så var der vistnok noget om, at fisken skulle bruges til at føde den hungernødsramte tanzanianske befolkning istedet for at blive sendt ud som frosne filet'er til det rige vesten. Det er ikke klart for mig, hvilke befolkningsgrupper, der her blev hentydet til. Det er korrekt, at der med års mellemrum er distrikter, hvor høsten slår fejl og som derfor må modtage forsyninger fra regering og i sjældne tilfælde fra UN og NGO'er, men det er langtfra et almindeligt problem. En del småbørn er fejlernæret og har et ekstra behov, men man kunne næppe løse deres problemer ved at dumpe fisk eller fiskeprodukter over deres landsbyer. Desuden er der store dele af Tanzania, hvor der ikke er nogen tradition for at spise fisk. Ved at fremstille Tanzania som et land plaget af hungersnød, hamrer instruktøren os i hovedet med endnu en kontrast til de mange fisk, som hives op af Lake Victoria.

Personligt mener jeg, at den eneste grund til, at instruktøren kan slippe fra at lancere denne film som en såkaldt dokumentar og så oven i købet vinde en masse priser er, at den foregår i en fremmed kultur, hvor det åbenbart er svært for os at gennemskue de manipulationer, som instruktøren bruger. Hvis han havde lavet en lignende film om en samling småpsykotiske bandemedlemmer i Blågårdsgade og benyttet lignende værktøjer som i TZ-filmen - og så derefter havde lanceret filmen som en beskrivelse af migranter og det generelle liv i København, ville de fleste (?) nok havde forladt biografen, før end filmen var slut. Men hvis filmen handler om en sø og en fisk i Tanzania kan det åbenbart lade sig gøre. Møgfilm! :D :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger brib - 27/06-2009 08:21 27/06-2009 08:21
#23: Møgfilm ??? :-)

Hvis alt var sort og hvidt , så var det sikkert en møgfilm, men jeg fik da lidt nye oplysninger som jeg ikke anede et spor om .

Til en arbejdsprøvning fik jeg en opgave , denne opgave var helt fri . Dvs: Man kunne skrive om alt man lige "brændte" for pt .

Jeg lavede min egen dokumetar om : Moskusandens sexliv under extreme vejrformer . Det var manipulering af værste slags .

Det sjoveste af det hele var at resten af holdet blev overbevist om at moskusanden kun kan ruge ved temp. under minus 20 .C

Opsætningen bestod af plancher , der viste en and ligge på 12 æg ( glaskugler fra BR legetøj ) Og selv vores lærer hoppede på den . Icenesættelsen var lavet i Juni måned , men det var der ikke en eneste der opdagede . :-)

Så lidt ret har du : Mennesket vil bedrages - især den kloge mand :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Principia - 27/06-2009 09:51 27/06-2009 09:51
#23, Jeg er en af dem som har set filmen før, og egentlig syntes den var udemærket, første gang, anden gang lidt kedelig. det er så længe siden at jeg har set den første gang, at jeg ikke kan huske om der skulle være klippet i den. Det er jo taget ud fra en rent meneskeligt synspunkt, og giver dig ret i at den har en del mangler, i forhold til hvad man ellers læser om området. Samt kunne man ønske at der havde været mere om biologien i søen i filmen, for større forståelse.
Men jeg må nok sige at du har rykket til min opfattelse af filmen, med dine argumenter, som jo nok er sværre at skyde på, efter som du har rejst en del i området. Og det er sjovt at først når manglerne bliver trukket helt op i ansigtet på en, bliver man opmærksom på dem.
Det er med alle medier, film, bøger, internettet, osv, at det er sjældent at sandhedden kommer frem fra en forfatter. Man skal søge oplysningerne flere steder fra, for at kunne stykke en større forståelse sammen.
man kan jo bare se det i trådene herinde, hvordan folk kan hakke på hinanden, fordi de selv syntes at de kommer med eneste løsning, og eneste sandhed om et problem, selvom der er flere tilgange til tingene.

Flotte og interessante indlæg Dan :) Meeen mangler nogle billeder fra nogle af dine ture til området.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger KimJ - 27/06-2009 12:27 27/06-2009 12:27
Indlægget er rettet 27/06-2009 12:29 27/06-2009 12:29 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg tror man skal se filmen som et forsøg på at gøre opmærksom på et problem, og ikke betragte den som et faktuelt korrekt dokument. Deri ligner den jo stort set alle andre forsøg på at gøre en indviklet problemstilling tilgængelig for den gemene hob B)

De fleste som har læst magasiner som f.eks. "Populær videnskab" og er stødt på en artikel der handler om noget Man ved noget om i forvejen, vil have samme oplevelse, som Dan åbenbart får af denne film. Personligt ved jeg ikke nok om emnet til at kunne udtale mig om autenciteten af filmen, men når man allerede er opmærksom på, at der kan være tale om propaganda, falder det ret tydeligt i øjnene.

Filmen er tydeligvis mere optaget af de sociale menneskelige konsekvenser af projektet, end de biologiske, hvilket selvfølgelig kan gøre den til en lidt skuffende oplevelse, set fra en akvaristisk synsvinkel, men nok appellerer til et bredere publikum.

Sammenfattende kan man vel sige, at filmen har sin berettigelse i, at den har skabt en meget bredere opmærksomhed om problemet, end nogen videnskabelig afhandling kunne have gjort, men at den ikke rigtigt byder ind med noget, hvis man allerede har kendskab til dette, og muligvis også giver et noget fortegnet billede.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Dan (Inaktiv) - 28/06-2009 23:11 28/06-2009 23:11
Fint med nogle tilkendegivelser. Som man måske har bemærket, har jeg det ikke så afslappet med denne film. Well - her er endnu nogle tanker:

brib skrev :
#23: Møgfilm ??? :-)

Hvis alt var sort og hvidt , så var det sikkert en møgfilm, men jeg fik da lidt nye oplysninger som jeg ikke anede et spor om .

Det er da altid interessant at lære noget nyt, og filmen viser da også scener fra et sted, som vi sjældent ser beskrevet i medierne. Men derudover er det min pointe, at filmen netop prøver at male et sort-hvidt billede (det meste er godtnok sort). Og desuden sammensætter man i filmen udvalgte scener og faktuelle informationer for at skabe en konstruktion, som i min optik kun lever i instruktørens hoved. Min påstand er, at de fleste scener med gadebørn, fiskere, ludere osv. under alle omstændigheder kunne laves i en hvilken som helst by på f.eks. Tanzania's østkyst (det indiske ocean), og det er dermed en konstruktion, at instruktøren kæder scenerne sammen med fiskeriet efter nilaborren og smugleri med våben. Og den eneste grund til at vi ikke gennemskuer denne konstruktion, er at vi i forvejen ikke kender meget til østafrika og udviklingslande i almindelighed. Og så kalder instruktøren på sin hjemmeside ovenikøbet området for "Heart of Darkness"!!. Som bekendt titlen på en bog af J. Konrad, der beskriver en tur op af Congofloden under en heftig borgerkrig, som slog millioner af mennesker ihjel. Og denne term bruger han til at beskrive et område, der som før omtalt på flere parametre klarer sig bedre end resten af Tanzania, Er han fuldstændig fra snøvsen - eller er det atter en spekulation i kongens klæder, som kun de indvidede kan få øje på? I så fald er jeg ikke at tælle blandt disse, for jeg siger, at kongen er ganske nøgen! :D

KimJ skrev :
Jeg tror man skal se filmen som et forsøg på at gøre opmærksom på et problem, og ikke betragte den som et faktuelt korrekt dokument. .

Men hvad er så lige problemet? Mit eget problem er nok, at jeg ikke kan se det. ;) Min påstand er, at flertallet af de nævnte sociale konsekvenser ikke har en hylefis med nilbaborren at gøre, men kan opleves i hver eneste tanzanianske by med en befolkning på mere end 20.000 individer. Limsnifferne, de hjemløse børn, luderne, udviklingsarbejderne med deres møder, aids-patienterne, druk, volden, de ludfattige migranter etc., etc. At forklare fattigdommen som konsekvens af een eller to faktorer (hvis det er sådan filmen kan eller skal forståes) er netop et forsøg på male et sort-hvidt billede og i mine øjne en hån mod såvel tilskueren (os) som de personer, instruktøren forsøger at beskrive i filmen.

Og uanset hvor sort dette billede males, går det som førnævnt rimeligt godt i Tanzania.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Dan (Inaktiv) - 29/06-2009 09:31 29/06-2009 09:31
Ok - der fik jeg vist gentaget mig selv et par gange i #27. Men nu håber jeg, at det er nogenlunde klart, hvad jeg mener. Der er efter min mening så godt som ingen årsagsmæssig sammenhæng mellem nilaborren og de andre faktorer, som filmen prøver at trække ind i fortællingen. Hvis der var behov for illegal indførsel af våben til nabostaterne (er det DR Congo der hentydes til?), ville transporterne i fraværet af nilaborren alligevel finde vej. Hvor der er efterspørgsel, er der et marked, og sådan har det altid været. Filmen forsøger direkte eller indirektte at pådutte os en række fortællinger. Mørkets hjerte? Meget morsomt! :D :D
At flertalllet af anmeldere overalt i verdenen er gået pladask i fælden, kan man kun beklage.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Dan (Inaktiv) - 29/06-2009 09:43 29/06-2009 09:43
At fiskeindustrien i Mwanza-regionen beskæftiger og brødføder mere end 500.000 mennesker, at der er fem fiskefabrikker og ialt 19 havne, hvor fisken landes, er også blandt de små detaljer, som filmen glemte at berøre. Uanset om man synes om det eller ej, spiller fiskeriet efter aborren en vigtig og formodentlig overvejende positiv rolle i folks liv og samfundets udvikling.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger brib - 29/06-2009 10:09 29/06-2009 10:09
Jeg tror bare jeg trækker mig ud af denne diskussion - For jeg ved simpelthen ikke nok til at kommentere den .

Annoncører
Annoncører