Dyrehandler der ikke taler sagt

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 3158

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bynk (Slettet) - 23/08-2009 12:29 23/08-2009 12:29
ja står i et dilemma, har købt nogle fisk fra min dyrehandler som jeg normalt stoler meget på, har selvfølgelig undersøgt fiskene herinde om de passer til min akvarie...men nu viser det sige af han ikke har fortalt sandheden....og af jeg risiker af brande inde med 4 fisk som jeg ikke ved havde køn er.... selvom han sagde det var 2 hanner og 2hunner og det er de ikke. så i værste fald kan jeg have 4hunner men ved det først om langtid....... skal jeg gå ned og sige af han skal tage dem tilbage og finde dem et andet sted el vente og se tiden an

hvad synes du?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 23/08-2009 12:40 23/08-2009 12:40
Konfronter ham med problemet, fordi han er forhandler er det ikke ensbetydende med han ikke kan lave fejl som alle andre mennesker.

Han vil med 99% sikkerhed tilbyde dig at returnere fiskene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 15:39 24/08-2009 15:39
har snakket med ham idag og han mener han er ret og ville kun give mig 100kr og så blev jeg sur og nu brander jeg inde med fiskene:-( sætter aldrig mine ben i den butik mere

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger LasseR (Inaktiv) - 24/08-2009 15:45 24/08-2009 15:45
Hvad er det så der gør at du mener han har uret?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 15:50 24/08-2009 15:50
han siger han er solgt mig 2hanner og 2hunner, jeg har så læst og set billeder af han har ikke ret...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger frugtmos (Inaktiv) - 24/08-2009 15:52 24/08-2009 15:52
Må jeg spørge af nysgerrighed hvilken fisk det drejer sig om?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Nørgård - 24/08-2009 15:52 24/08-2009 15:52
Indlægget er rettet 24/08-2009 15:53 24/08-2009 15:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Synes du skulle offentliggøre hvem det er herinde.... er ved at være godt træt af dyrehandler der bare fylder kunderne med lort. Er da også den eneste grund til at mange af dem overlever.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bjarne (Slettet) - 24/08-2009 15:55 24/08-2009 15:55
Hej
Inden I hænger forhandleren ud, så lad os lige se hvad det drejer sig om for fisk, lad os få et billede af dem.
Er det så rigtigt at han har solgt dig forkerte fisk, så må vi jo ta den derfra.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 16:02 24/08-2009 16:02
jeg vil rigtig gerne hænge ham ud men ved godt man ikke må... det handler om mine Mikrogeophagus altispinosus ved godt det er svært af se kønne men han sagde nået direkte forkert til mig og hvis jeg havde vist det havde jeg ikke kønt dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 24/08-2009 16:06 24/08-2009 16:06
#7 Måske du skulle læse ordensreglerne for denne side. Det går selvfølgelig ikke ud over dig, men den bruger der gør som du opfordre til, bliver smidt ud af siden, og tråden slettet.

Der er mange fisk der gemmer sig i hun-tegning, når de er skræmte, eller er sammen med en dominerende han. Dyrehandleren kan meget vel have ret, men vi kan jo ikke hjælpe uden at vide hvilken fisk det er.
Når du har talt med dyrehandleren igen, så har han vel også beskrevet forskellen på han og hun for dig, således at du selv har kunnet konstaterer om han havde ret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger bobbi (Inaktiv) - 24/08-2009 16:07 24/08-2009 16:07
Hej Bynk!

Har selv to "Bolivianere" - umiddelbart ligner det et par, men er dog ikke
helt sikker. Hvordan har du fundet ud af deres køn? Hvrodan ser man
forskel på en han og hun?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 24/08-2009 16:09 24/08-2009 16:09
#9 Den kan være ret svær at se forskel på som ungfisk, men det du skal gå efter er at hunnen med tiden udvikler en lidt anden farve i buregionen, og hannen har de to yderste finnestråler i halefinnen forlænget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 16:11 24/08-2009 16:11
havde inden ikke meget viden om fiskene men har ikke haft dårlig erfaring med den dyrehandler før derfor stolede jeg på ham. har nu set en masse billeder af fiskene og ingen af mine fisk ligner hanner.hvilket han sagde 2 af dem var....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger LasseR (Inaktiv) - 24/08-2009 16:11 24/08-2009 16:11
okay... så du kan ikke se hvad køn de er, men du kan ihvertfald se hvad de IKKE er? synes det er lidt tyndt... no offence..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 16:14 24/08-2009 16:14
har set billeder og læst. det kan godt være af der er hanner i blandt mine fisk men det ved jeg først om llllllllllaaaaaaaaannnnnggggtid men det var bare ikke det han sagde til mig. det er derfor jeg føler mig meget snydt. han har ikke fortalt sandheden så skulle han ikke af sagt det med sikkerhed af det var 2 af være. når man faktisk ikke kan se det med sikkerhed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 24/08-2009 16:16 24/08-2009 16:16
#13 Hvis du kan se så meget forskel på han og hun, at du kan skrive at din dyrehandler lyver, så kan du vel også forklarer hvad du ser efter, når du siger at du ikke har nogle hanner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 16:17 24/08-2009 16:17
ingen af mine fisk ligner hanner på nogen måde.... og han sagde der var 2stk, det kan ikke være rigtig af det er ok af han sælger mig 4 fisk og siger der er 2hanner når man ikke kan se det da de ikke viser nogle tegn på det... jo jeg kunne jo vente og se tiden an men jeg købte jo to hanner og 2hunner.......

er det bare mig der synes det er forkert?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 16:18 24/08-2009 16:18
#13 alle mine fisk ligner hinanden lige store og samme farver,ingen har forske. han solgte dem på af de der havde røde finner var hanner........ de har alle røde finner.......

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger bobbi (Inaktiv) - 24/08-2009 16:28 24/08-2009 16:28
Hej igen!

Hvis du har handlet lokalt og i går søndag, kan der næsten
kun være tale om en butik og de plejer normalt at have styr på,
hvilke fisk de sælger også når det drejer sig om almindelige
Sommerfuglecihclider og "Bolivianere". Så, tror du ikke, du bare skal
se tiden an?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Udvikler Sponsor Kviller - 24/08-2009 16:33 24/08-2009 16:33
#18 Jeg vil lige starte med at sige jeg kender slet ikke den fisk og kan derfor ikke kende forskel på hverken hanner, hunner eller eventuelle andre udformninger af fisken. Men hvis du kunne forklare lidt nærmere om præcis hvad det er han har bildt dig ind at forskellen skulle være samt hvad du så senere har læst dig til at forskellen mellem hanner og hunner er. Så eventuelt poste et par billeder af de forskellige fisk, så kan det være der er nogen der kan hjælpe dig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 16:33 24/08-2009 16:33
det er lokalt men det er 2uger siden.. jo men jeg købte fiskene i den tro af det var 2hanner og 2hunner og så skulle jeg vente på om de ville danne par... nu er har jeg 4fisk som jeg "tror" er 4hunner og så skal jeg vente og se om en af dem evt er en han..... hvilket nok kan tage tid da alle ligner hinanden....

det havde været noget andet hvis jeg havde købt fiskene og viste af kønnene var ukendt....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 16:36 24/08-2009 16:36

dyrehandleren sagde af de røde finner betød det var hanner... de alle har røde finner. har set billeder af hanner hvor deres haler er lidt længer ind hunnerne, det er mine ikke. alle fiskene er lige store.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Superbruger jacob - 24/08-2009 16:40 24/08-2009 16:40
Det er jo altid nemt at være bagklog, men har du burde måske også selv have undersøgt noget om arten inden du købte dem.

Iøvrigt er det en helt normalt at man køber en flok ungfisk og selv lader dem danne par. Selvom om du købte 2 hanner og 2 hunner ville der ikke være nogen garanti for at de ville yngle. Lad gå sammen og sørg for at passe dem godt. På et tidspunkt kan du nok se kønsforskel på dem, så må du jo evt anskaffe dig nogle flere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 16:42 24/08-2009 16:42
ja det har du ret i,men har ikke haft dårlig erfaringer med dyrehandleren ellers,derfor stolede jeg desværre på ham. ved godt der ikke er nogen garanti for de yngler el danner par... det er mere det han sælger dem på noget som ikke er rigtig....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 24/08-2009 16:59 24/08-2009 16:59
#23 Det du nævner der, sker først på et senere tidspunkt.

Her har du en han der passer unger:

Det tydelige kendetegn er halefinnen. Den øverste og nederste finnestråle er forlænget.

Her er en hun som passer unger:

Hunner kan kendes på at de engang imellem er mere sorte i de sorte markeringer:
Forreste finnestråler i rygfinnen, sort sideplet, omgivet af to lyse pletter. Hunnen er som regel også mindre end hannen.
Jeg har set Mikrogeophagus altispinosus som var omkring lige over 10 cm.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Bandage (Inaktiv) - 24/08-2009 17:10 24/08-2009 17:10
Bynk, jeg ville også bliver vildt sur, Jeg mener personligt at de kære fiskehandlere skal sætte sig ind i de fisk de køber, og hvis man ikke kan se hvad køn det er, så er det jo bare at sige det, nu har han en sur kunde, og sikkert ikke kommer igen. men kunne lave en hjemmeside, som bestriver hvordan fiskehandlerne er, ud fra kunder, ja kun de forhandlere der vil være med og ikke har noget at "skjule" hvis jeg vidste jeg der var en meget bedre butik længere væk, ville jeg gerne tage den ekstra lange vej, Da jeg er meget glad for mine fisk og jeg kun vil have de som bliver solgt til mig på rigtig vis. og ikke så meget omsvøb og dårlige søforklaringer. emn det er jo bare min holdning, jeg var i lørdags inde og snakke med Decocean som ligger i Rødovre, vi fik også snakket om kunder mm. og han sagde at at det er ligesom region med min sin "egen" fiskehandler, hvis det er godt der hvor man handler kommer man igen, han var meget åben og rigtig flink, så jeg kommer til at købe næsten alle mine saltvandsting hos han fremover, :) men surt at høre at der endnu engang er sådan en historie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 17:23 24/08-2009 17:23
har kigget på de to billeder og mine fisk ligner stadigvæk hunner

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 24/08-2009 17:31 24/08-2009 17:31
#27 Jeg ved ikke hvad det er for en historie du taler om. Jeg kan stadig ikke se hvad forretningen har gjort galt, hvis forretningen siger der er 2 par, så må du jo overfor forretningen påvise at de har solgt dig noget forkert. Da jeg solgte fisk, solgte jeg ofte fisk som jeg kunne prikke ud af en flok, som værende hanner og hunner, uden at kunden kunne se det, og sikkert også uden at kunden ville kunne se det i løbet af de næste uger. Den adfærd fisken viser i salgsakvariet, og de farver/tegninger de går med der, kan være med til at vise hvilket køn de er, og når 4 fisk bliver pillet ud, og sat i et andet akvarium, så behøver de ikke vise samme adfærd fra starten.

Jeg er efterhånden så træt af den holdning som der udvises i #27 og #7. Hvad skal vi med et sted hvor usaglige kommentarer kan smides om forretninger, bare fordi de er så usaglige, at man ikke kan komme videre med dem andre steder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 24/08-2009 17:39 24/08-2009 17:39
#28 Ja, selvfølgelig gør de det.
Akvarie West skrev :
#9 Den kan være ret svær at se forskel på som ungfisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Stig (Slettet) - 24/08-2009 17:44 24/08-2009 17:44
Bynk skrev :
har kigget på de to billeder og mine fisk ligner stadigvæk hunner

Hvis du forklarer dig lige så dårligt over for din "løgnagtige" forhandler, som du har gjort i dette emne i alle dine indlæg, ja så tror jeg sku gerne at din forhandler ikke gider at høre på dig.

Du kører rundt i samme spor hele tiden. Man har jo ikke en ærlig chance for at bedømme hvem der har ret og uret i situationen her.

Det virker som om du ikke engang læser hvad folk skriver til dig.

Jeez da.. *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger FinnB - 24/08-2009 18:02 24/08-2009 18:02
Hæng ham ud i den lokale ugeavis ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Nørgård - 24/08-2009 18:12 24/08-2009 18:12
Indlægget er rettet 24/08-2009 18:14 24/08-2009 18:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#29 - Hvis der er nogen der er usaglige er det da dig. Du forsvare andre forhandler selvom du helt sikkert godt er klar over at nogle forhandlere næsten udelukkende tænker på profit. Hvis der er noget der er sikkert er det da at man ikke skal stole på alle forhandlere (kender dig ikke, men går ud fra det ikke gælder dig). Der kommer det ene efter det andet indlæg herinde om folk der har købt fisk, og senere finder ud af at de slet ikke kan gå i akvariet.

Et sagligt bevis på det er alle de forhadlere der sælger pangesius maller, det er i hvert fald ikke tiltænkt til kunder der har 1000l eller mere.

Men forstår som sagt forstår overhovedet ikke hvorfor du gider forsvarer dine kollegaer, er jo ikke den fornuftige akvarieforhandler det går ud over.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bynk (Slettet) - 24/08-2009 18:15 24/08-2009 18:15
nr #26 viste billeder af en han og en hun og det har ikke ændret,af mine ser ud til kun af være hunner............ hvad er det jeg ikke læser?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Midtjylland (Slettet) - 24/08-2009 20:32 24/08-2009 20:32
Eksternt link http://www.gcca.net/fom/Microgeophagus_altispinosa.htm

Denne beskrivelse siger at "bolivianere" ikke er "sexual dimorphic", dvs. at hanner og hunner ikke har fysiske forskelle som gør at man kan kende dem fra hinanden, og at den eneste måde man måske kan kende kønnene fra hinanden er at hannerne er større som udvoksede.

Altså, det vil sige at det sagtens kan være to hanner og to hunner du har købt. Du bliver bare nødt til at vente og se om der bliver dannet et par eller to når fiskene er blevet kønsmodne.

Jeg kan ikke se at dyrehandleren har gjort noget galt i det her tilfælde. Du har brug for noget tålmodighed. ;-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Jan H (Inaktiv) - 24/08-2009 20:37 24/08-2009 20:37
jeg må nok tilstå at jeg holder med forhandlerne her, for kunden har os pligt til at sætte sig ind i hvad det er de køber, er ved at være træt af at læse om alle dem der bare køber dyr uden at vide noget som helst

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger ole o (Inaktiv) - 24/08-2009 20:41 24/08-2009 20:41
Bynk skrev :
nr #26 viste billeder af en han og en hun og det har ikke ændret,af mine ser ud til kun af være hunner............ hvad er det jeg ikke læser?

Følgende:
Akvarie West skrev :
#28 Ja, selvfølgelig gør de det.
Akvarie West skrev :
#9 Den kan være ret svær at se forskel på som ungfisk

Du har vel næppe købt fuldt udvoksede fisk?
De to billeder Tonny viser er jo af fuldvoksne fisk..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Casper (Inaktiv) - 24/08-2009 21:48 24/08-2009 21:48
Der delte meninger, støtter stadig den flok, der mener det kunden der bør sætte sig ind i dyrets behov, at forhandleren så måske burde vide noget er en anden snak, men at købe noget man ikke ved noget om er ude i hampen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Las - 24/08-2009 22:06 24/08-2009 22:06
hvorfor er brugeren / trådstarter slettet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 24/08-2009 22:12 24/08-2009 22:12
Bynk har sendt mig en pb om, at han ønskede at blive slettet.

Det er han blevet, selvom jeg synes det er ærgerligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Las - 24/08-2009 22:17 24/08-2009 22:17
Ok, tak for svaret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 24/08-2009 23:05 24/08-2009 23:05
Nørgård skrev :
#29 - Hvis der er nogen der er usaglige er det da dig. Du forsvare andre forhandler selvom du helt sikkert godt er klar over at nogle forhandlere næsten udelukkende tænker på profit.
Så sætter du jo lighedstegn ved, at alle forretninger er som den forhandler der opfører sig dårligst. Jeg må ikke forsvarer en anonym forretning, fordi nogle forretninger kun tænker på profit. Må jeg minde dig om at det er vores arbejde, og profit er det som det hele går ud på. Profit er løn, men du er måske også bedøvende ligeglad med hvor meget du selv får i løn :o
Selvfølgelig forsvarer jeg enhver mod usaglige angreb, jeg har for en måned siden været i Jyske Vestkysten (det er en avis), fordi jeg forsvarede en af områdets dyrehandlere i en sag om internettilsvining. I øvrigt en dyrehandler som jeg ikke selv bryder mig særlig meget om :) Jeg aner ikke hvem den forretning er som denne tråd handler om, og har heller ikke behov for at vide det. INGEN forretning, eller for den sags skyld privatperson, fortjener at blive hængt ud af folk der ikke ved nok om tingene. Det du skriver er, at det er usagligt, når jeg forsvarer en forretning, når jeg udemærket ved at der er forretninger i branchen der kun tænker på profit. Så må jeg spørge, skal det gå ud over en enkelt forretning, at du mener at nogle forretninger snyder kunderne.

At jeg beskriver forskellen mellem han og hun og viser billeder, er måske også usagligt, og at jeg indtil flere gange skriver at forskellen er svær at se på ungfisk er måske også usaglig. :(

Nørgård skrev :
#29 - Et sagligt bevis på det er alle de forhadlere der sælger pangesius maller, det er i hvert fald ikke tiltænkt til kunder der har 1000l eller mere.
Et sagligt bevis :D :D Faktum er, at Pangasius, eller skal vi kalde dem hajer, efterspørges i stor stil af drenge på 12-20 år. Det er de største "Brian-typer", som næppe burde have haft akvarium (ej heller kørekort da de blev 18), og de fleste af de hajer der sælges i størrelser omkring 5-7 cm, de når aldrig at blive over 15 cm, på grund af en elendig akvarist. De dør inden de har behov for et stort akvarium. Som dyrehandler har jeg det mere dårligt med at fisk i meget store mængder ikke engang når at blive et år gamle før akvarister slår dem i hjel, fordi de ikke gider sætte sig ind i hvordan en fisk skal holdes. Så hvis du vil vurderer en dyrehandler på om han handler med Pangasius, så vil jeg hellere vende den rundt og vurderer en dyrehandler på om han tør nægte at sælge en fisk til en person ...... men sker det, bliver dyrehandleren jo også svinet til på nettet.

Til "Bynk" vil jeg gerne sige, at du har gjort meget for at finde informationer om dine fisk, også oprettet flere tidligere tråde. Jeg føler ikke du har grund til at være så vred på din forhandler, og som du selv ganske rigtig siger, så vil der gå nogen tid, inden du får endelig bekræftet at det er to par. Men der behøver ikke gå så lang tid. Jeg vil forvente at du allerede inden jul, vil være kommet dit spørgsmål meget nærmere. Måske endda har et kuld unger (hvis du har begge køn). Mikrogeophagus altispinosus er ikke nogen svær fisk at opdrætte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Nørgård - 25/08-2009 00:07 25/08-2009 00:07
Indlægget er rettet 25/08-2009 00:09 25/08-2009 00:09 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#42 Jeg sætter da ikke noget lighedstegn mellem forretninger er som den forhandler der opfører sig dårligst. Skriver jo netop nogle butikker. I virkeligheden er det jo ikke meget anderledes end alle mulig andre butikker, nogle er rigtig gode og andre mindre gode. Synes bare det er problematisk når forhandlere udtaler sig ukorrekt, og tror mange gang ikke kun det er pga. uvidenhed.
Og bryder mig slet ikke om din beskrivelse af Brian-typer, herved mener du at du kan se hvilke kunder der er dårlige akvarister og derved er det ligegyldigt om de fisk de får har det dårligt. Du generelisere ret meget hvad det angår.

Mener branchen bør forsøge at fordrer til en sund kultur, specielt når det gælder dyr. Her må forhandlerne også have en del af ansvaret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 25/08-2009 09:57 25/08-2009 09:57
#43 Du bryder dig ikke om min beskrivelse af en "Brian-kunde", og jeg bryder mig ikke om beskrivelsen af en dyrehandel som værende en forretning hvor alt sælges, bare for at skabe profit.
Generalisering kan vi da sagtens kalde det. Der er sikkert også forsikringsfolk og brugtvognsforhandlerer der er trætte af den beskrivelse der knyttes til dem.

Jeg vil nu stadig skyde på, at omkring 80% af alle akvariefisk der importeres til Danmark er slået ihjel indenfor de første 12 måneder efter ankomst. Og det er selvfølgelig ikke kun pga. det jeg kalder Brian-typer.

Jeg har haft uendelig mange Brian-typer i forretningen. Jeg overtog en forretning, som handlede med alt muligt. En typisk Brian-kunde kan spottes på lang afstand. Han har lige fået kørekort, og kører i en brugt bil med brede dæk. Han kommer ind i forretningen sammen med en eller to kammerater, og så spørger han, har du nogle farlige fisk *doh* . Jeg svarer nææ, han spørger, jammen har du ingen rovfisk eller hajer *doh* Og på det tidspunkt begynder mit drilleri (fy Tonny). Jeg viser ham nogle stimefisk, og siger de spiser rejer og orm, så det må da være rovfisk. Har man en enlig Crenicichla som man gerne vil af med, kan man da altid sælge den til ham, han giver nemt et par hundrede kroner for en enlig gedde, og så skal han også have en stribe foderfisk. Jeg holdt op med at sælge kampfisk efter nogle få år. Jeg kunne da godt se hvad de blev brugt til. Ofte kom de unge drenge ind og købte en kampfisk hver, men havde jeg kun en tilbage, skulle de sjov nok ikke have nogle *skeptisk*

En lidt mere voksen Brian-type har et akvarium med store rov-cichlider. Det kan være et 530 liters akvarium med 5-7 par som hver er på omkring 20-30 cm. Når man siger det er for meget, så siger han at det går fint, og han gerne vil købe et djævlecichlidepar også. En måned efter kommer han igen, og når man spørger til hvordan det går med hans akvarium, siger han at det går fint. Der er godt nok død en han og tre hunner, men fiskene har det fint, og der er ingen slåskampe *doh*

Nørgård skrev :
Mener branchen bør forsøge at fordrer til en sund kultur, specielt når det gælder dyr. Her må forhandlerne også have en del af ansvaret.
Ja, forretninger bør nægte at sælge fisk til personer, som de ikke mener kan tage hånd om det de køber. Det siger loven i øvrigt også, men når man gør det risikerer man at blive hængt ud på nettet. Det er jeg blevet et par gange når jeg ikke ville sælge bestemte fisk. Kunderne gør det mindre sjovt at sælge fisk. Jeg er overordentlig glad for, at have stoppet fiskesalget, og så kan jeg da se at der er andre, som er bevæget sig i samme retning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 25/08-2009 14:53 25/08-2009 14:53
#44 det indlæg kan jeg kun nikke genkendende til desværre.. :(

helt enig med dig Tonny!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Luna (Inaktiv) - 25/08-2009 15:00 25/08-2009 15:00
Hmm... Det er åbenbart svært med dyrehandlere og fisk.... Der er garanteret "profitforretninger" rundt omkring. Det vil der altid være. Forretningen er vel ikke bedre, end den der ejer den?
Men heldigvis er der også en del gode forretninger.
Man kan faktisk meget nemt undgå al balladen, hvis man selv læste lidt om de fisk, man gerne vil have, inden man stryger afsted og køber. Så er man sikker på, hvad det er for fisk og hvad de kræver og man får ikke noget "forkert" med hjem. ;)

Jeg selv bruger meget få forretninger som jeg stoler på og som jeg ved, har deres service i orden (ikke fordi der ikke er flere). Men så de kender mig og jeg dem. Det synes jeg en fordel, da de så ved, hvad man har af fisk, planter, pumper osv. med tiden og man får sig en hyggelig akvariesludder, hvis der er tid til det. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger bubi117 (Inaktiv) - 22/10-2009 12:31 22/10-2009 12:31
det er utroligt at folk kan have så ondt i *****!

man kan da sagtens læse en masse om den fisk du køber og du kan også have en stor viden om den fisk man vil købe men det gør da ikke at man bliver til den ultimative fiske kender, kender ikke til de store fisk og skal ikk gør mig klog på dem men et eller andet sted så burde forhandleren da også kunne sit kram. lige så vel som kunden men hvis der er første gang jamen så skal man da have ekstra hjælp.

nu kender jeg til nogle forhandlere der ikke kan se forskel på Alm. zebra fisk det har jeg læst mig til og det koonfronterede jeg dem med at man kunne se forskel at hunnerne er tykke og runde agtige og hannerne er tynde og slanke og det sagde de til mig i forhandleren at det ikke passede.

jeg vil ikke starte nogen diskution men syntes da at en kunde der er grøn på område har da brug for hjælp fra forhandleren når han vil forsøge sig med dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 22/10-2009 14:44 22/10-2009 14:44
47# selvfølgelig er det at foretrække at en forhandler ved hvad han snakker om. det siger da sig selv. men at forvente at man ved ALT om alle fisk men har gående og hvilke fisk de kan gå sammen med er naivt idet deres viden ofte er baseret på erfaringer. dine erfaringer med en fisk kan være anderledes end mine ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger 10nnitus - 22/10-2009 20:38 22/10-2009 20:38
Indlægget er rettet 22/10-2009 20:39 22/10-2009 20:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 26
Angående de billeder du har lagt herind mener jeg du har ret i den første dette er en han af > Mikrogeophagus altispinosus < næste billede er en hun af > Mikrogeophagus ramirezi < ret mig hvis jeg tager fejl :)
Billedet herunder viser en hun af > Mikrogeophagus altispinosus < flankeret af to hanner en på hver side fra samme art :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 22/10-2009 22:11 22/10-2009 22:11
49# jeg tror at du har ret ang billederne i 26# billede nr 2 er Ramirezi.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger 10nnitus - 22/10-2009 22:17 22/10-2009 22:17
Indlægget er rettet 22/10-2009 22:18 22/10-2009 22:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Har selv haft fornøgelsen af have dem begge pragtfulde fisk :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 22/10-2009 22:28 22/10-2009 22:28
personligt har jeg kun ramirezi men i butikken har vi altispinosa. de minder meget om hinanden synes jeg lige bortset fra farverne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger 10nnitus - 22/10-2009 23:02 22/10-2009 23:02
Indlægget er rettet 23/10-2009 12:58 23/10-2009 12:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 52
Havde ramirezi vildtfanget 9cm i firserne sammen med guppyer, kilepleter, kobberpanser og et par ansistus i et 75L filterede over sphagnum med tilsættelse af tetramiddel ToRumin det var kun kilerne der ikke var produktive, eller sagt på en anden måde jeg opdagede det aldrig.
Har nu fået købt min drøm af et akvarie for et par år siden hos neonfisken på 720L (160*75*60) samt et kantæne på 98L
Deri ville jeg have den samme stamme som jeg havde i det første.
Købte et par dansk opdrættet ramirezier døde efter tre uger, syndes de er blevet lidt for skrøbelige desvære for det var ellers dem jeg gik efter.
Nu er jeg så faldet over Laetacara dorsigera 7cm som er en lille dejlig fisk, som svømmer stille og roligt rundt sammen med de andre fisk.
På grund af dorsigeraen købte jeg af samme art Laetacara curviceps 10cm dejlig nem god størrelse flot cichlide, det skulle jeg ikke have gjort de tog alt magt i akvariet, dorsigeraparret levede oppe i det højre hjørne, så de røg i butikken igen.
Sommerfuglene er ikke helt opgivet endnu skal se efter viltfanget selv om folk siger de er mere sarte end de danskopdrættet

Annoncører
Annoncører