Murerbaljer i haven - 2014

Indsendt af Robot den tir, 04/29/2014 - 11:54
Kategori
Generelt - Havedam
Forfatter
kim m
De sidste par år har jeg haft murerbaljer på terrassen med forskellige fisk - Xiphophorus milleri, Danio margaritatus, Notropis chrosomus, Aphanius anatoliae og Heterandria formosa. Det er gået meget godt med overskud af nogen af dem når sæsonen var omme.

I år er jeg tvunget om på den anden side af huset pga. småbørn i husstanden som ikke er kompatibelt med baljer med vand. Desuden ville jge gerne have mere end to baljer, hvilket der var nogen som mente der ikke var plads til på terrassen *santa*

Så nu er det blevet til 7 baljer (2 på 60 og 5 på 90 liter) som står mindre optimalt, men jeg regner med det går.

Det er ikke alle baljer som er helt færdige endnu og der er kun fisk i de 3 af baljerne. Fiskene kom i mandag i påsken.

De fire færdige baljer:

De indeholder:
Elassoma evergladei, en lille art på et par cm. fra Nordamerika som kan gå ned til 3-4 grader.

Aphanius mento Elbistan, en killifisk som findes i Tyrkiet, Israel osv., og som også tåler lave temperaturer. Det er en ung fisk, så derfor har den ikke meget farve. Mere info: http://www.seriouslyfish.com/species/aphanius-mento/

Aphanius anatoliae - Karapinar TRM2007 fra Tyrkiet, i øvrigt fanget og hjembragt af en Dansker :)
Der er stor forskel på han og hun, og de er lidt stressede på billedet.
Mere info: http://www.seriouslyfish.com/species/aphanius-anatoliae/

Kommentarer

Robot tir, 04/29/2014 - 14:29 Permalink

Spændende :-D. Hvad gør du med dem om vinteren?
Skrevet af Nullepigen

Robot tir, 04/29/2014 - 14:32 Permalink

Om vinteren bliver Aphanius sat i akvarier i haveskuret. Der er nogenlunde frostfrit og de kan sagtens tåle korte perioder med is på vandet. Jeg har fået dem fra en som holder dem sådan.

Elassomaerne kommer også i skuret. De har godt nok gået indenfor i vinter, men har faktisk bedst af en rigtig kold periode.

Det skal tilføjes at baljerne har fået et ordentligt skud kalk for at holde hårdhed og pH rimeligt oppe når der nu kommer lidt regn ind i mellem. Elassomaerne har dog ikke fået kalk. De kan tåle en del mht. vandparametre.

Det er planen at der skal en del Xiphophorus ud når det bliver lunere....og flere Aphanius. Får æg fra 3 arter med posten den næste tid.
Skrevet af kim m

Robot tir, 04/29/2014 - 14:59 Permalink

Fint med sådan en tråd :)

Jeg har indkøbt 3,2 Aphanius villwocki TUBCD 05/01 Abbashalim Pasa til formålet. De går dog stadig indendørs, og æder mængder af artemia og cyklops. At de går indendørs skyldes at jeg endnu ikke har indkøbt murerbaljer og der stadig pågår forhandlinger om antallet af murerbaljer :) Murerbaljerne kommer til at stå på en vestvendt terrase, det er eneste mulighed jeg har for at holde fisk ude.

Derudover så er jeg ved at klække endnu en Aphanius art, og håber det bliver en succes, da man jo ikke kan holde flere arter Aphanius i samme balje :)

Der kommer måske også nogle ungefødere ud, men det er ikke nærmere planlagt.
Skrevet af jacob

Robot tir, 04/29/2014 - 15:04 Permalink

Fedt Jacob :) ...ja det med forhandlingerne kender jeg godt :)

Jeg har udsigt til at få nogen A. villwocki også, hvis jeg kan få snøvlet mig afsted efter dem...men der er ikke lige udsigt til en køretur efter fisk pt.

De æg jeg får er fra baeticus (en art fra Spanien), farsicus og danfordii. Spændende at få dem klækket :)
Skrevet af kim m

Robot tir, 04/29/2014 - 16:09 Permalink

#6 Jo sikkert. For 10 år siden var der en vældig ballade over at de var fanget oppe i Klokkerholm møllesø/å. Jeg fiskede en del efter græskarper og karusser deroppe i den periode og så aldrig nogen båndgrundlinger. Ikke at jeg kiggede så grundigt :)

Jeg ville være mere oppe at køre over at finde nogen Unbra pygmeae ned ved Oksbøl *santa*
Skrevet af kim m

Robot tir, 04/29/2014 - 19:54 Permalink

Jeg ved de er i Oksbøl :) men har ikke lige haft overskud til at kaste mig ud i jagten :)

Skrevet af kim m

Robot tir, 04/29/2014 - 20:05 Permalink

Ål plantage må så være området du skal koncentrerer dig om. Man regner med, at den er kommet hertil af tyske og hollandske lystfiskere, som medbragt levende agn i 80erne.
Skrevet af Hjp

Robot ons, 04/30/2014 - 14:25 Permalink

Hvor spændende altså,vi ville vildt gerne have et Have bassin,men vi har i jordens største have,og datteren er blevet lovet en kæmpe trampolin,men her er jo en fin mulighed for at få lidt vand i haven :-D bruger i slet ikke pumper?
Skrevet af Nullepigen

Robot ons, 04/30/2014 - 15:26 Permalink

#10 Tak for tip!

#11 Nej, ingen pumper eller foder. Baljerne podes med diverse kravl (dafnier, Cyclops, Vandbænkebidere osv.) og så kommer der jo myggelarver af sig selv. Planterne sørger for rent vand :)
Skrevet af kim m

Robot ons, 04/30/2014 - 19:55 Permalink

Djævleøen kan nu også lege med. Vi har de seneste to år haft plastbaljer med Killifisk og Sværddrager gående. Mine baljer står østvendt så ikke temperaturen ryger over 24.grader. Jeg benytter høje 120L baljer med masser af planter - jeg har iltsten i mine baljer.
Jeg har hanner i den ene og de genkendelige hunner i den anden. I den sidste balje har jeg enten et killi-avlspar, eller en sværddrager trio. Det er lidt sjovt med sværddragerne - for i stueakvarierne yngler de ikke (vandet er for varmt) - mens ude i baljerne var der masser af yngel hen mod slutningen på sæsonen.
I denne sæson bliver der yderligere 3 baljer klar (120L) - denne gang vestvendte. Men de bliver gravet 80.cm ned så de forhåbentlig ikke bliver for varme. Fordelen ved vestvendte er, at der kan sættes fisk før ud - og tages fisk ind noget senere på sæsonen.
Baljerne bliver beboet af killiarter fra forskellige Fundulopanchax og Aphyosemion arter. Der ryger også Aphanius Dispar i baljerne i år. Fiskene kender allerede hinanden - for de går på samme måde i store stueakvarier.
Jeg forsøger at holde mig til levende foder fra naturen. Da det forurener mindre. Og skulle moserne tørre ind, er det frosset ind i rigelige mængder til resten af året.
For at alle ikke smider deres killier i murebaljer, så er de arter som #.1 & #.4 nævner - Aphanius langt mere temperatur stærke - mange af dem tåler fra 4 til 30 grader. Det gør Fundulopanchax og Aphyosemion arter ikke. Så læs data på fiskene Før i smider dem i havebaljer.
Jeg har billeder på min tablet, så de ryger på senere...

Skrevet af Lizette

Robot ons, 04/30/2014 - 20:15 Permalink

#4: Jacob troede du havde Macropodus ocellatus, rundhalet makropode, ville den ikke være oplagt at holde ude?
Skrevet af flyvefisk

Robot tor, 05/01/2014 - 18:23 Permalink

Der kom æg af Aphanius baeticus med posten idag, en art fra Spanien. Jeg fik dem fra en Polsk killiot som har en del af det her udendørs-halløj.

Skrevet af kim m

Robot tor, 05/01/2014 - 19:58 Permalink

Hej Kim. Jeg kunne måske godt tænke mig nogle Elassoma evergladei og har prøvet at søge på dem men kan ikke finde nogen til salg i Danmark? Hvor har du fået dine? Håber du vil hjælpe:)
Skrevet af oliverxander

Robot tor, 05/01/2014 - 21:13 Permalink

#16 jeg fik dem fra en i Silkeborg som havde lidt yngel fra sidste år. Jeg ser dem ind i mellem på lister fra grossisterne. Spørg eventuelt Michael fra Akvarieverden.dk, jeg ved han har gode forbindelser i Tyskland.
Skrevet af kim m

Robot tor, 05/01/2014 - 21:21 Permalink

Jeg er kun 14 så det er nok lidt besværligt. Hvad koster de ?
Skrevet af oliverxander

Robot tor, 05/01/2014 - 21:22 Permalink

Ellers er der en anden fisk som kan gå ned til 1-5 grader som er lettere at få fat i?
Skrevet af oliverxander

Robot tor, 05/01/2014 - 23:22 Permalink

Elassoma evergladei ligger vist i 50-100 kr. Stk. I butik. Jeg er ikke sikker. Har aldrig købt nogen, kun byttet mig til dem.

En af de nemmeste fisk til havebaljen at få fat i er hvid skybjerg (Tanichthys albonubes) som kan gå ned til ca. 5 grader. Den er god at begynde med, både fordi den er nem at få fat og samtidig er den billig.

Skrevet af kim m

Robot tor, 05/01/2014 - 23:38 Permalink

Hvorfor står der så 20 grader i arts beskrivelsen? Ikke fordi jeg ikke tror på dig bare hvorfor der står det når de kan gå ned til 5 grader!
Skrevet af oliverxander

Robot tor, 05/01/2014 - 23:47 Permalink

Så tror jeg da at jeg prøver med hvid skybjerg. Tusind med hjælpen Kim:D
Skrevet af oliverxander

Robot fre, 05/02/2014 - 00:19 Permalink

Tag siden www.seriouslyfish.com til artsbeskrivelser. De er fantastisk gode :) den siger vist 14 grader, men jeg ved at de har klaret sig koldere. Jeg har selv haft f.eks. Danio margaritatus nede på 8-10 grader uden at de så ud som om det generede dem.
Skrevet af kim m

Robot lør, 05/10/2014 - 19:22 Permalink

Rodede lidt i trådalgerne hos A. anatoliae idag og der var æg :)

Desuden er der kommet æg med posten af Aphanius farsicus Lake Marhalu og der kommer æg af Austrolebias nigripinnis Ruta 99 næste uge.

Det er stadig lidt køligt at sætte Xiphophorus ud, men der sker forhåbentlig snart lidt med temperaturerne.
Skrevet af kim m

Robot søn, 05/11/2014 - 01:00 Permalink

Hej alle, har nu lige læst hele tråden og er blevet helt bidt at prøve det udendørs nu!:) så har lige lidt spørgsmål:
Kim m skriver at hvis skybjerg er den bedste at starte med, så tror det skal være den jeg vil prøve, men kan den yngle der i?:)
Og ad så med filter bruger i det der i?:)
Og hvilke planter kan gå der i?
Og hvad så med overdækning? Bruger i bare glas, noget andet eller ingenting?:)
Håber i vil hjælpe:)
Skrevet af andr12345

Robot søn, 05/11/2014 - 02:25 Permalink

Jeg vil tro at skybjergfiskene godt kan yngle i baljen...

Filter er der ikke noget af og overdækning er ikke nødvendig.

Jeg har fundet en del planter i vandhuller rundt omkring hvor jeg bor og også købt lidt på planteskolen.
Skrevet af kim m

Robot søn, 05/11/2014 - 17:45 Permalink

Vi havde hvid skybjerg ude sidste år og det kom der en del flotte unger ud af. De kommer efter planen ud igen næste weekend.
Intet filter, et par store potter med sivplanter fra en dansk sø, en god håndfuld hornblad og nogle snegle og vandbænkebidere sørger for omsætningen.
Skrevet af fimbulvinter

Robot ons, 05/14/2014 - 15:52 Permalink

Opdaterede baljebilleder...
src=/sites/default/files/forum/C98AC09D-F2FE-17A2-A2F7E24D96BEECDC.jpg
Planterne gror fint og der kommer masser af æg ved Aphanius anatoliae selvom vandet kun er 12 grader. Jeg fandt endda yngel igår da jeg rodede efter æg! Æg og yngel er den lille balje ovenpå de store.

Aphanius farsicus-æggene der kom med posten i stdste uge er begyndt at klække. Baeticus æggene ser lidt fortabte ud, men heldigvis er der udsigt til fisk af denne art fra en med-tosse til efteråret *santa*

De sidste 4 baljer er ved at være klar til fisk...planterne er nogen der er fundet i vandhuller rundt omkring. Det fungerer ganske fist og er unægteligt noget billigere end dem fra planteskolen :)

Skrevet af kim m

Robot tor, 05/15/2014 - 20:22 Permalink

Bruger i bundlag i jeres? Kan man godt have muslingeblomst i? Håber i vil hjælpe:D

Skrevet af oliverxander

Robot tor, 05/15/2014 - 20:23 Permalink

Glemte lige at spørge om det er for tidligt at sætte galaxy rasbora ud endu eller skal jeg vente nogle uger?
Skrevet af oliverxander

Robot tor, 05/15/2014 - 21:05 Permalink

Vandet i mine baljer er kun 12 grader for tiden. Og da jeg ikke mener at mine fisk tåler så store forandringer (de går i 21 grader), så jeg venter til der er minimum er 18 grader - målt om morgenen. Før jeg sætter fisk ud.
Muslingeblomst tåler ikke det kolde vand, de krymper og visner i det kolde vand.
I mine gamle baljer havde jeg ikke bundlag i, i år tester jeg Red Reef sand i 3 baljer. Da mine Fundulopanchax killi-arter ser ud til at trives ekstra meget med det sand på bunden.
Desværre låser min computer hver gang jeg forsøger at sætte billeder ind..
Skrevet af Lizette

Robot tor, 05/15/2014 - 21:09 Permalink

Ok så venter jeg også lidt:P
Skrevet af oliverxander

Robot fre, 05/16/2014 - 00:30 Permalink

#30 jeg tror det var i maj jeg gjorde det, men kan ikke huske hvor varmt det var. Men med det vejr de lover i weekende ser det ikke tosset ud. Jeg vil prøve med nogen forskellige Xiphophorus hvis jeg får tid.

Skrevet af kim m

Robot fre, 05/16/2014 - 00:30 Permalink

#30 jeg tror det var i maj jeg gjorde det, men kan ikke huske hvor varmt det var. Men med det vejr de lover i weekende ser det ikke tosset ud. Jeg vil prøve med nogen forskellige Xiphophorus hvis jeg får tid.

Skrevet af kim m

Robot fre, 05/16/2014 - 00:40 Permalink

Ok troede bare natte temperaturen var for lav*uhh* men tak for nogle hurtige svar:D
Skrevet af oliverxander

Robot fre, 05/16/2014 - 00:42 Permalink

Prøv med én fisk til at starte med inden du sætter hele flokken på spil :)
Skrevet af kim m

Robot fre, 05/16/2014 - 13:37 Permalink

Min flok består kun af 5 galaxyer fordi jeg havde et dødsfald:( men ja prøver nok med en først:)
Skrevet af oliverxander

Robot fre, 05/16/2014 - 13:45 Permalink

Det er fint med noget grus jeg fandt i haven som bund ik? Bare så baljen ikke blev så mørk:D
Skrevet af oliverxander

Robot fre, 05/16/2014 - 13:46 Permalink

Jeg sat lidt Heterandria formosa, Xiphophorus variatus og xiphidium i en spand. Den kommer ud at stå i eftermiddag hvis det bliver varmt nok. Så må vi se om de lever i morgen tidlig.
Skrevet af kim m

Robot fre, 05/16/2014 - 13:48 Permalink

Så prøv at skriv i morgen om alle er ok;)
Skrevet af oliverxander

Robot fre, 05/16/2014 - 19:17 Permalink

Baljerne er på 180L - men har kun 120L vand i, så der er plads til kraftige skybrud. Balje 1+2 er med planter fra naturen, mens at balje nr.3 har planter fra akvarierne. Jeg planter alle planter i plastbokse, så de kan flyttes, ændres og ombyttes hvis det bliver nødvendig.
Skrevet af Lizette

Robot lør, 05/17/2014 - 08:15 Permalink

Status her til morgen: Vandet er 11 grader og formosaerne virker guldstændig upåvirkede. Platyerne er ikke så aktive, men resten af flokkene kommer ud idag, på når lidt back-up fisk.
Skrevet af kim m

Robot lør, 05/17/2014 - 11:09 Permalink

Skriver du så ikke i morgen hvordan dine galaxyer har klaret den?:D
Skrevet af oliverxander

Robot lør, 05/17/2014 - 11:50 Permalink

Jeg har ikke en balje klar til galaxy endnu. Det kommer lidt i etaper :)
Skrevet af kim m

Robot lør, 05/17/2014 - 12:00 Permalink

Nå ok:P
Skrevet af oliverxander

Robot lør, 05/17/2014 - 12:05 Permalink

Lige et billede af min lille balje. Desværre kun 30l til at starte med;)src=/sites/default/files/forum/5C11A18E-E3CB-6B96-FF5C992093DFEE00.jpg har ikke rigtigt lige nogle planter at sætte i:( der er dog lidt javamos og en lille plante. Hvad kunne være godt at bruge ?
Skrevet af oliverxander

Robot lør, 05/17/2014 - 12:24 Permalink

Ser godt ud Lizette, har lige et par spørgsmål:
Har du planterne til at stå på noget, da tønderne må være ret dybe?
Skifter du vand i dem, for at undgå at vandet rådner?
Du vil aldrig få udendørs baljer til at svømme over pga. skybrud, med mindre du selv leder vand ned i dem. Da regndråber vil slå vandet ud af dem, så vandstanden vil altid stå lidt under kanterne!
Skrevet af mipe

Robot lør, 05/17/2014 - 18:00 Permalink

Så røg Xiphophorus variatus, xiphidium, evelynae, milleri og nigrensis ud :)
Skrevet af kim m

Robot lør, 05/17/2014 - 18:00 Permalink

Så røg Xiphophorus variatus, xiphidium, evelynae, milleri og nigrensis ud :)
Skrevet af kim m

Robot lør, 05/17/2014 - 19:01 Permalink

Tak for det Mipe. Planteboksene står på nogle flade sten i forskellige niveauer. Alle planter er i øvrigt sat i Flora Base Soil grus, som er med til at give planterne gode rodbetingelser. Især mine Vallisneria sætter en masse sideskud og gror helt vildt. men også planterne fra mosen trives godt i den Soil.
Rådden vand har jeg ikke haft problemer med i de gamle baljer (2 sæsoner), men det skal med at jeg i disse baljer har haft iltsten i. Og iltsten på max luftpower vender jo vandet. Dit spørgsmål om rådden vand, har da givet stof til eftertanke (tak for det) - og jeg vil nu få en til at trække strøm ud til de nye baljer i haven. Så de nye baljer ikke rammes af det problem. Jeg vil jo nødig miste mine fisk.

Skrevet af Lizette